جاهای دیدنی کرمان

جاهای دیدنی کرمان

نقد و بررسی

توضیحات

جاهای دیدنی کرمان

کرمان یکی از شهرهای تاریخی ایران می باشد که در حدود 7000 آثار تاریخی و جاذبه ی گردشگری دارد که 700 مورد از این جاذبه ها به عنوان آثار ملی ثبت شده است، با توجه به این تعداد آثار باستانی و تاریخی شهر کرمان جزء 5 شهر تاریخی ایران قرار گرفته است. برای آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی کرمان و آثار تاریخی در ادامه با ایران نیهون همراه باشید.

کرمان

استان کرمان توسط استان های یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و هرمزگان و فارس احاطه شده است، این شهر در جنوب شرقی ایران قرار گرفته و پهناورترین استان کشور می باشد.شهر کرمان با وسعت 13000 هکتار و با توجه به وسعت شهری و جمعیت کرمان جزء کلان شهرهای ایران قرار گرفته است، این شهر با ارتفاع 1756 متر از سطح دریا جزء سومین مرکز استان مرتفع ایران به حساب می آید و همین ارتفاع باعث معتدل شدن هوای شهر کرمان در تابستان ها شده است.

مدت زمان پرواز به کرمان

اگر قصد سفر به این شهر تاریخی و جادویی را دارید بهتر است با بهترین مسیر دسترسی این شهر در کمترین زمان ممکن آشنا شوید، بهترین گزینه برای سفر راحت و بی دردسر سفر با هواپیما می باشد که از تهران تا کرمان تنها یک ساعت زمان میبرد و از اصفهان تا کرمان نیز حدود 50 دقیقه تا 1 ساعت و از شهر مشهد تا کرمان 1:20 دقیقه زمان میبرد.

بعد از رسیدن و کمی استراحت حالا نوبت گردش و گشت و گذار در این شهر بی نظیر و تاریخی است، شهری که در هنگام قدم زدن در گوشه گوشه اش گویی که زمان را برایتان متوقف کرده اند و گذر زمان و آثار تاریخی شما را به حس و حال گذشته می برد.در ادامه به معرفی تعدادی از این جاذبه های تاریخی می پردازیم با ما همراه باشید.

مسجد گنجعلی خان

مسجد گنجعلی خان یکی از جاهای دیدنی کرمان است که درکنار سرای گنجعلی خان واقع شده است و به دوره صفویه تعلق دارد، از لحاظ معماری و مقرنس کاری داخل گنبد و حجاری ها و کاشی کاری های داخل و بیرون مسجد و خطاطی ها و گچبری های موجود در طاق نماها چشم هر بیینده ایی را به خود خیره می کند.

مسجد گنجعلی خان با 12 نورگیر در مرکز گنبد و 8 نورگیر در پاکار مسجد به طور کلی نور داخل را تعبیه می کند، این مسجد در ضلع شمال شرقی میدان گنجعلی خان قرار گرفته است و یکی از 700 تا آثار باستانی شهر کرمان می باشد.

یخدان مویدی

یخدان مویدی یکی دیگر از جاهای تاریخی شهر کرمان است که در خیابان ابوحامد واقع شده است، این یخدان ها با ابداع ابزارهای منحصربفردی که کرمانی ها برای راحت کردن زندگی خود ساخته بودند احداث شده و انها با ساخت قنات ها، حفر کانال ها در عمق زمین، آب انبارها و یخدان ها شرایط زندگی بهتری را برای خود فراهم کردند.

هر یک از قنات های موجود آب مورد نیاز آب انبار ها را تامین می کرد و آب انبار ها نیز آب مورد نیاز یخدان ها را تامین می کند که جریان و ارتباط این بناها از زیر زمین بوده.یخدان مویدان در سال 1378 به عنوان آثار ملی ثبت شده است.

باغ شاهزاده ماهان

جاهای دیدنی کرمان کدامند؟ باغ شاهزاده ماهان یکی از بی نظیرترین باغ هموار و تخت است، این باغ در جنوب شرقی کرمان واقع شده است حدود 2 کیلومتر با شهر ماهان فاصله دارد و یکی از بناهای دوره ی قاجار می باشد، از فضاهای اصلی آن می توان به عمارت اصلی، حمام ها، عمارت شاه نشین و فواره ها و سردر خانه اشاره کرد.محل اسقرار عمارت اصلی درست در انتهای باغ می باشد و برای دیدن این عمارت باید مسیر زیبا و چشم نواز باغ را طی کنید،

عمارت شاه نشین در کنار عمارت اصلی قرار گرفته است که در حال حاضر به عنوان رستوران از آن استفاده می شود، باغ شاهزاده ماهان در سال 1390 جزء فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفته است.

ارگ بم

جاهای دیدنی کرمان کدامند؟ ارگ بم بزرگترین مجموعه ی خشتی و گلی در جهان است و قدمت آن به دوران قبل از میلاد مسیح باز می گردد، این ارگ نشان می دهد که قدیمی ترین نقطه شهرنشینی در ایران بوده و نکته قابل توجه در این مجموعه باستانی ساخت زورخانه و دو مسجد در دوره پس از اسلام بوده است.

این ارگ عظیم بر روی صخره ایی بزرگ قرار دارد و برای حفاظت از شهر در اطراف آن نیز خندق هایی حفر شده است، بلندترین عمارت ارگ بم متعلق به حاکم بوده و 5 طبقه می باشد.ارگ بم در فهرست میراث جهانی ثبت شده است و با وقوع زلزله سال 1382 نیمی از این مجموعه از بین رفت و آسیب جدی دید که از همان زمان تاکنون در حال مرمت است و همچنان مرمتش ادامه دارد.

کلوت شهداد

جاهای دیدنی کرمان کدامند؟ شهر شهداد در 100 کیلومتری شهر کرمان واقع شده است و فاصله آن تا کلوت شهداد حدود 40 کیلومتر بوده، جالب است بدانید که شهر شهداد گرمترین نقاط زمین را در خود جای داده است.کلوت کوه هایی شنی است که توسط باد تشکیل شده است و همین طبیعی بودن باعث شده شکل هایی خیره کننده و عجیب داشته باشند.

در نزدیکی این شهر کوهستان سیرچ قرار دارد و برخلاف شهداد که گرمترین نقطه زمین است قله های این کوه ها تا اوایل و اواسط بهار نیز پوشده از برف است و آب به صورت دائمی در این منطقه موجود است.کلوت شهداد و مناطق اطرافش را حتما در برنامه بازدید جاهای دیدنی کرمان بگذارید.

کتابخانه ملی کرمان

جاهای دیدنی کرمان کدامند؟ کتابخانه ملی کرمان مربوط به دوره ی پهلوی اول می باشد و در خیابان شهید رجائی و خیابان خورشید واقع شده است.بنای این ساختمان یک طبقه بوده و نمای آن با آجر تزئین شده و محوطه ایی بیرونی بسیار زیبا و دلنشینی دارد.

گندم بریان

در قسمت شرقی رودخانه ی شور شهداد یک منطقه ایی با نام گندم بریان وجود دارد که به عنوان گرم ترین نقطه ی کره ی زمین و شگفت انگیز ترین جاذبه ها شناخته شده است، تمامی سطح گندم بریان از سنگ ها و گدازه های آتشفشانی پوشیده شده است و همین سیاهی سطح زمین و شکل سنگ ها باعث جذب بیشتر نور خورشید شده و دمای محیط را بالا می برد.این منطقه به ماه زمین نیز شهرت دارد و در فصل زمستان و اوایل بهار همانند بهشتی است که گردشگران بدون ترس از گرمازدگی می توانند از این محل بازدید کنند.

ارگ راین

جاهای دیدنی کرمان کدامند؟ ارگ راین دومین بنای خشتی عظیم در دنیاست، این بنا در جنوب شرقی شهر راین در کرمان واقع شده است و بسیار مورد توجه گردشگران و بازدید کنندگان قرار گرفته است.

تصاویر