جاهای دیدنی قزوین

جاهای دیدنی قزوین

نقد و بررسی

توضیحات

جاهای دیدنی قزوین

شهر قزوین یکی از شهرهای ایران در غرب و مرکز استان و شهرستان قزوین می باشد که قدمت آن به دوران ساسانیان باز می گردد، این شهر در زمان حکومت صفوی حدود 57 سال پایتخت ایران بوده و این خود یکی از دلایل وجود آثار تاریخی و قدیمی ارزشمند می باشد.شهر قزوین با آثار کهن و تاریخی متنوع خود از جمله کاروانسراها، آب انبار، قلعه و کاخ چهل ستون و… شهرت بسیاری در میان توریستان و گرشگران پیدا کرده است.برای آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی قزوین با ایران نیهون همراه باشید.

شهر قزوین، شهری در غرب می باشد که در ارتفاع 1278 متری از سطح دریاهای آزاد قرار گرفته است، قزوین از جمله شهرهایی بوده که در نقطه اتصال دو شاه راه شرقی-غربی و جنوب به مرکز واقع شده است و این دو شاه راه را بهم متصل کرده است.این شهر دقیقا جایی بوده که ایرانیان با یکدیگر و با خارجی ها ارتباط برقرار می کردند و از این لحاظ بسیار ارزشمند و حائز اهمیت می باشد.

شهر قزوین یکی از 20 شهر استان قزوین است که در 130 کیلومتری تهران قرار گرفته است، راه ارتباطی به این استان از طریق بزرگراه و قطار می باشد. اگر قصد سفر به این استان و آشنایی با بهترین جاذبه های تفریحی، گردشگری و تاریخی آن را دارید با ما همراه باشید.

کاخ چهل ستون

کاخ چهل ستون در میدان آزادی واقع شده است و یکی از مهم ترین آثار تاریخی قزوین و نماد های این شهر است که در زمان شاه تهماسب صفوی و دوره ایی که قزوین پایتخت ایران بود ساخته شده است.کاخ چهل ستون شهر قزوین حدود چند دهه ایی از بنای هم نام خود در اصفهان قدیمی تر است و در حال حاضر موزه خوشنویسی شهر قزوین است.

مسجد جامع قزوین

مسجد جامع قزوین مسجدی 4 ایوانی و جز قدیمی ترین مساجد 4 ایوانی می باشد، این مسجد یکی از بزرگترین و قدیمی ترین مساجد ایران می باشد که در شهر قزوین واقع شده است، این مسجد زیبا به دستور حاکم وقت هارون الرشید ساخته شده است.

باتوجه به بررسی های انجام شده بر روی این مسجد و تفاوت معماری در برخی قسمت های آن به نظر می رسد که هر قسمت از این مسجد در دوره ای ساخته یا بازسازی شده است.پایه ی اولیه این بنا بر روی آتشکده ای از دوران ساسانیان بنا شده است.

آدرس : قزوین، خیابان سپه، شبستان غربی

بازار قزوین

بازار بزرگ قزوین، بازاری بزرگ با فضاهای متنوع و معماری بسیار ارزشمند می باشد، کالبد اصلی این بازار مربوط به دوره ی صفویه می باشد اما بسیاری از فضاهایی که بعد ها به آن اضافه شد در دوره ی قاجار احداث شده است.بخش های مختلف این بازار عبارتند از سرای وزیر، سرای رضوی، تیمچه های روباز و سر پوشیده، سرای حاج رضا و راسته قیصریه.زیبایی این بازار به گونه ایی است که با هر قدم در راسته بازار مبهوت این همه هنر و خلاقیت می شوید.

حمام قجر

جاهای دیدنی قزوین کدامند؟ حمام قجر یکی از جاذبه های تاریخی شهر قزوین می باشد که در دوره ی صفویه و به دستور یکی از سرداران سپاه شاه عباس ساخته شده است، این حمام قدیمی ترین و بزرگترین حمام شهر می باشد که قدمت آن به 400 سال پیش بازمی گردد.

آدرس : قزوین، خیابان عبید زاکانی

سردر عالی قاپو و خیابان سپه

جاهای دیدنی قزوین کدامند؟ قزوین در دوره ی شاه تهماسب صفوی کاخی با نام عالی قاپو داشته است که در حال حاضر تنها سردر آن باقی مانده است، سردر کاخ عالی قاپو دقیقا بر خیابان سپه قزوین باز می شود که خود این خیابان جزء اولین خیابان های ایران به حساب می آید.

دروازه تهران در کوشک

جاهای دیدنی قزوین کدامند؟ شهر قزوین در دوره های متفاوت تاریخی برج و بارو و دروازه داشته است که از تمامی آن ها تنها دو دروازه باقی مانده است، یکی دروازه تهران که در جنوب شهر و در کنار میدان تهران قدیم بوده و یکی دیگر از نمادهای این شهر به شمار می رود و دروازه دیگر دروازه کوشک که به سمت الموت و شکارگاه های شمال قزوین باز می شود.

آب انبارهای قزوین

شهر قزوین آب انبارهای بزرگ بسیاری داشته است که آب انبار سردار بزرگ جزء بزرگترین آب انبار های ایران می باشد، آب انبار حاج کاظم نیز بسیار شهرت دارد و با تزیینات و دو بادگیر خود یکی دیگر از جاذبه های تاریخی و مهم شهر یزد به شمار می رود.

آرامگاه حمدلله مستوفی

جاهای دیدنی قزوین کدامند؟ آرامگاه حمدلله مستوفی یکی از جاهای دیدنی و تاریخی شهر قزوین می باشد و متعلق به حمدلله مستوفی مورخ بزرگ در دوره ی ایلخانیان مغول بوده است.

آدرس : قزوین، خیابان طالقانی، کوچه مستوفی

 

تصاویر