جاهای دیدنی سمنان

جاهای دیدنی سمنان

نقد و بررسی

توضیحات

جاهای دیدنی سمنان

استان سمنان در جنوب رشته کوه البرز و شمال دشت کویر و در میان جاده تهران به خراسان قرار گرفته است، شاید بسیاری از مسافران در مسیر سفر خود به مشهد از این شهر عبور کرده باشند.در استان سمنان آثار و بناهای تاریخی وجود دارد که گواه بر قدمت و تاریخ ارزشمند این شهر می باشد. برای آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی سمنان با ایران نیهون همراه باشید.

سمنان یکی از شهرهای مرکزی کشور می باشد که مرکز استان آن شهرستان سمنان است، سمنان از شمال با درجزین، مهدی شهر و شهمیرزاد و از غرب با سرخه و از شرق با دامغان و شاهرود همسایه است.ارتفاع این استان از سطح دریای آزاد 1130 متر است و فاصله این استان تا تهران حدود 216 کیلومتر می باشد.

کویر خارتوران

کویر خارتوران در منتهی الیه شرقی استان سمنان و در 140 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان شاهرود و در شمال کویر مرکزی ایران واقع شده است، این منطقه از سه دشت بسیار وسیع تشکیل شده است.این کویر زیبا و منحصربفرد یکی از سه منطقه حفاظت شده و دیدنی ایران می باشد.

دروازه ارگ

دروازه ارگ سمنان، دروازه ی شمالی و تنها اثر بجا مانده از ارگ سمنان می باشد. بنای دروازه ارگ سمنان در زمان قاجار ساخته شده است و کتیبه ای از تاریخ احداث در بنا موجود است.بنای دروازه ارگ سمنان در سال 1358 به عنوان آثار ملی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

موزه گرمابه پهنه

جاهای دیدنی سمنان کدامند؟ گرمابه پهنه یا همان گرمابه حضرت یکی از بناهای تاریخی استان سمنان می باشد که نزدیک به 600 سال از احداث بنای اولیه آن می گذرد. در سال 1373 بر روی این گرمابه یک سری مرمت و بازسازی انجام شده و این گرمابه تبدیل به موزه باستان شناسی و مردم شناسی شده است. یکی از مهمترین آثار برجای مانده در این گرمابه اسکلتی با قدمت 4000 ساله است که از تپه حصار دامغان کشف شده است و مربوط به خانومی باردار بوده است که دست نخورده به همان شکل اولیه خود مانده است.

بنای دارالحکومه

ساختمان دارالحکومه سمنان یکی از بناهای تاریخی این استان می باشد که در جنوب شهر و در میدان ابوذر غفاری واقع شده است، قدمت این بنا به زمان قاجار می رسد.

خانه تدین

جاهای دیدنی سمنان کدامند؟ خانه تدین سمنان در خیابان طالقانی شهر سمنان واقع شده است و ساخت آن به اواخر دوره ی قاجار برمی گردد، این خانه زیبا و تاریخی متعلق به یکی از تجار معتبر سمنانی بوده است. خانه تدین با معماری درونگرای خود یکی از بناهای زیبا و دیدنی سمنان می باشد.

قلعه های سارو

قلعه های سارو حدود 10 کیلومتری شمال شرقی سمنان و در منطقه ایی کوهستانی به نام سارو واقع شده است، دو قلعه بسیار محکم و تسخیر ناپذیر که یکی از جاهای دیدنی استان سمنان می باشد. این قلعه ها به دو بخش قلعه شمالی و قلعه جنوبی شناخته می شود که قلعه شمالی بر اثر گذشت زمان و دیگر عوامل دیگر تا اندازه ایی از بین رفته است اما قلعه جنوبی آن به قدری محکم است که به یکی از مهمترین قلعه های دفاعی شرق ایران به حساب می آید. تاریخ ساخت این قلعه به دوره کیانیان و پیشدادیان نسبت داده شده است.

قلعه پاچنار

قلعه پاچنار در جنوب غربی میدان ابوذر و در محله اسفنجان سمنان واقع شده است، الگو این قلعه ها از دژهای دوران باستان ساخته شده است و از قلعه های مهم نظامی و دفاعی شهرستان سمنان به حساب می آمده. قدمت این آثار تاریخی و زیبا به دوران طاهریان نسبت داده شده است.

کاروانسرای آهوان

جاهای دیدنی سمنان کدامند؟ کاروانسرای سنگی آهوان یکی از مهمترین کاروانسراهای استان سمنان می باشد که با سنگ و ملات ساروج محلی و مناسب منطقه سردسیر و کوهستانی آهوان ساخته شده است. کاروانسرای چهار ایوانی که زمان ساخت آن به دوره صفویه می رسد و بسیار ارزشمند و زیبا می باشد.

ارگ علاء

ارگ علاء حدود 9 کیلومتری جنوب شرقی سمنان و کناره جاده ی سمنان به پایگاه هوایی در بخش علاء قرار گرفته است و قدمت آن به دوره ی قاجار می رسد و به ثبت آثار تاریخی کشور رسیده است.ارگ علاء ساختمانی در مقیاس کوچک تر و مشابه عمارت هشت بهشت اصفهان است و ظاهرا محل حکومت محلی بوده است.

عمارت چشمه علی

جاهای دیدنی سمنان کدامند؟ چشمه علی، در حدود 35 کیلومتری شمال شهرستان دامغان و در مسیر راه دامغان-کیاسر-ساری و در میان روستاهای آستانه و کلاته واقع شده است.این چشمه منبع آب شهر دامغان می باشد و یکی از مناطق زیبا و با صفای دامغان می باشد که از قدیم محل تفریح پادشاهان و سلاطین بوده است.

جنگل ابر

جاهای دیدنی سمنان کدامند؟ جنگل ابر شاهرود، یکی از جاذبه ها و مقصد مهم در کشور می باشد که بسیاری از مسافران و توریستان به دنبال اقیانوسی از ابر به این جنگل می روند و قسمتی از قدیمی ترین جنگل های هیرکانی با گونه های نادر و منحصربفردش را تماشا می کنند.هرساله گردشگران و مسافران زیادی به این جنگل می روند و از فضای زیبا و دلنواز این جنگل با اقیانوسی از ابرش لذت می برند.

تصاویر