تالاب سیاه درویشان

تالاب سیاه درویشان

نقد و بررسی

توضیحات

تالاب سیاه درویشان

تالاب درویشان از زیباترین تالاب های خاورمیانه و یکی از جاهای دیدنی گیلان است و در منطقه سیاه درویشان از توابع بخش تولمات شهرستان صومعه سرا واقع شده است. این تالاب زیبا از نظر زیست محیطی بسیار اهمیت دارد، تالاب درویشان در ادامه تالاب انزلی قرار گرفته است و تحت حفاظت سازمان محیط زیست می باشد. برای آشنایی بیشتر با ایران نیهون همراه باشید.

تالاب درویشان استان گیلان و در شهرستان صومعه سرا واقع شده است، روستای نرگستان با روستای سیاه درویشان همسایه می باشد و به تالاب درویشان راه دارد و می توان با قایق در کوتاه ترین زمان ممکن به تالاب انزلی رسید. وجود تالاب در صومعه سرا و در قسمت شمالی آن باعث شده که این منطقه از نظر زیست محیطی ویژگی های بسیار مهمی را بدست آورد.

این منطقه از نظر زیست محیطی، سیاحتی، اقتصادی بسیار ارزشمند است و زیستگاه گونه های مختلف پرندگان بومی و مهاجر و انواع آبزیان می باشد. دارای ظرفیت های بالقوه متعددی می باشد که یکی از آن ها ارزش چراگاهی حاشیه تالاب است، در حاشیه های این تالاب بومی های بسیاری زندگی می کنند که زندگی آن ها از کشاورزی برنج، صیفی جات، توتون و صید ماهی و … تامین می شود.

مهمترین رودخانه هایی که به این تالاب می ریزد ماسوله رودخان، قلعه رودخان، پسیخان و … می باشد. شهرستان صومعه سرا به دلیل قرارگیری در حاشیه جنوبی تالاب انزلی، سالانه پذیرای پرندگان مهاجری از قبیل کیلار، فیلوش، خوتکای پرسفید و معمولی است که از نظر بین المللی جایگاه مهمی دارد.

این تالاب در فاصله حدودی 23 کیلومتری مرکز استان قرار گرفته است و از 40 عدد رودخانه جاری در گیلان بیش از 10 رودخانه کوچک و بزرگ در این شهرستان جریان دارد که اکثر این رودخانه ها از شهرستان های ماسال و فومن سرچشمه می گیرد و بعد از طی مسافتی به تالاب درویشان می ریزد.

راه دسترسی

مسیر دسترسی تالاب درویشان از راه هنده خاله می باشد و در طی مسیر به مسجد پیر ولی می رسید که کمی بالاتر از دشتی بزرگ و زیبا قرار گرفته است، دشتی که اطراف آن جنگلی دست کاشت از درختان صنوبر وجود دارد و به زیبایی این دشت افزوده است.

در مسیر تالاب درویشان شالیزارهای برنج و درختان میوه دیده می شود و درست در 5 کیلومتری صوفیان ده ورودی سیاه درویشان قرار دارد، برای رسیدن به تالاب درویشان باید از پل رودخانه ایی در 5 کیلومتری روستای سیاه درویشان عبور کنید و سپس با قایق به تالاب روید.

تصاویر