جاهای دیدنی کرمانشاه

جاهای دیدنی کرمانشاه

نقد و بررسی

توضیحات

جاهای دیدنی کرمانشاه

کرمانشاه، هجدهمین شهر بزرگ ایران است که پر از جاذبه های تاریخی گردشگری می باشد. این شهر با 4000 جاذبه ی تاریخی دلیل خوبی برای سفر به غرب کشور در تابستان و بازدید از جاهای دیدنی کرمانشاه دارد، در این مقاله به معرفی برترین جاذبه های کرمانشاه می پردازیم. در ادامه با ایران نیهون همراه باشید.

بیستون

در 30 کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه، در مسیر همدان به کرمانشاه و جنوب غربی شهر بیستون مجموعه تاریخی بیستون قرار دارد. قرارگیری کوه بیستون در مسیر جاده ابریشم و قداست و شرایط مطلوب آب و هوایی آنجا همه و همه  باعث توجه پادشاهان به این منطقه شد. از این مجموعه فرهنگی و تاریخی عظیم 28 اثر ثبت ملی و کتیبه و نقش برجسته ی داریوش نیز در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است که این آثار مربوط به دروه ی هخامنشیان می باشد.

طاق بستان

بهترین جاهای دیدنی کرمانشاه کدامند؟ شکارگاه شاهان ایرانی یا طاق بستان یکی دیگر از آثار تاریخی کرمانشاه می باشد که مجموعه ایی از سنگ نگارها و سنگ نبشته های دوره ی ساسانی در آن به یادگار مانده است، مجموعه طاق بستان شامل دو ططاق بزرگ و کوچک و چند سنگ نبشته است، حجاری روی سنگ نبشته ها صحنه های تاریخی تاج گذاری خسرو پرویز، تاج گذاری اردشیر دوم، تاج گذاری شاهپور دوم و سوم است.

مسجد شافعی ها

بهترین جاهای دیدنی کرمانشاه کدامند؟ یکی از قشنگترین مساجد ایران، مسجد شافعی ها می باشد که به سبک مساجد ترکی ساخته شده است و با گلدسته های بلندش به ابهت و زیبایش افزوده است.این مسجد از یک سو به میدان جوانشیر و از سوی دیگر به تاریکه بازار منهی می شود، سال ساخت این مسجد به سال 1324 برمیگردد و از سال 1326 تا کنون اهل تسنن در آنجا نماز می خوانند.

باغ گل های کرمانشاه

کرمانشاه بعد از شهر اصفهان دومین شهر ایران است که باغ گل دارد، باغ گل در زمینی 5 هکتاری با قابلیت کشت 4 هزار گونه گیاهی ایرانی، ژاپنی، فرانسوی و ایتالیایی را داشته. بذر مورد استفاده در این باغ بذر مرغوب هلندی می باشد و مجموعه این باغ شامل کاکتوس ها، برکه، آبراه، بخش گل های فصلی، درختچه ها و گونه های مختلف گل است.

معبد آناهیتا

بهترین جاهای دیدنی کرمانشاه کدامند؟ یکی از بزرگترین بناهای سنگی در ایران که در شهر کنگاور کرمانشاه واقع شده است، آناهیتا به معنی فرشته و نگهبان آب، فراوانی و زیبایی بوده است.این معبد بر روی بلندی ساخته شده و معماری آن از سبک سکوسازی پیروی کرده است، قدمت این پرستشگاه به دوره ی اشکانی یا ساسانی مربوط می شود.

طاق گرا

بهترین جاهای دیدنی کرمانشاه کدامند؟ در مسیر سر پل ذهاب به کرمانشاه در گردنه پاتاق طاق شیرین یا همان طاق گرا قرار گرفته است، بنایی ایوانی که از بلوک های سنگی ساخته شده و به صورت مکعب مستطیل تراش خورده اند.دیوار های داخلی طاق با نقوش هندسی حجاری شده است، از کاربردهای ذکر شده برای این بنا می توان به توقفگاه موکب شاهی، پاسگاه مرزی، بنای یادبودی از پیروزی و … اشاره کرد.

تکیه معاون الملک

بهترین جاهای دیدنی کرمانشاه کدامند؟ تکیه معاون الملک 114 سال پیش در شهر کرمانشاه توسط حسین خان معین الرعایا ساخته شد و بعد از آن به همت حسن خان معین الملک تکمیل شده، این تکیه به سه بخش حسینیه، زینبیه و عباسیه تقسیم شده است که کاشی کاری بی نظیر آن در دنیا معروف است زیرا که در رنگ آمیزی آنها از رنک های طبیعی استفاده شده است.بخش زینبیه برای بانوان و حسینیه و عباسیه برای عزاداری مردان استفاده می شود.

گوردخمه اسحاق وند

سه گور دخمه در ابعاد مختلف هستند که در 25 کیلومتری جنوب غربی شهرستان هرسین و در صخره هایی واقع شده اند که در شمال شرقی روستای ده نو قرار گرفته اند. این گوردخمه ها از نظر باستان شناسان قدیمی ترین مقابر صخره ایی سرزمین پارس هستند و به دوران مادها تعلق دارد.گوردخمه سمت چپ و راست بدون تزیین بوده و میانی آن حجاری یک مرد نیم رخ و تمام قد است که لباس چین دار و بلندی بر تن دارد و دست هایش به حالت نیایش بالا برده است.

تکیه بیگلربیگی

بهترین جاهای دیدنی کرمانشاه کدامند؟ در میان بافت کهن شهر کرمانشاه و در محله ایی قدیمی به نام فیض آباد تکیه ایی از دوره قاجار به نام تکیه بیگلربیگی برجای مانده است، آیینه کاری های خاص در قسمت تالار آیینه یا همان حسینیه  بزرگ آن یکی از وجه تمایزهای این تکیه در کرمانشاه است.تزیینات عالی این تالار با کتیبه های بازمانده از دوره سلطنت مظفرالدین شاه بوده و اتاق وسیع مهمانخانه در دو طرف این تالار وجود داشتهاست.

تصاویر