جاهای دیدنی اصفهان

جاهای دیدنی اصفهان

نقد و بررسی

توضیحات

جاهای دیدنی اصفهان

اصفهان یا همان نصف جهان، با توجه به معماری بی نظیر و جاذبه های گردشگری متنوعش یکی از شهرهای پر رفت و آمد از نظر صنعت توریستی می باشد.بدون شک گشتن در میان جاذبه های این شهر می تواند خاطره های به یادماندنی را در پیش داشته باشد، که بهترین جاهای دیدنی اصفهان را معرفی می کنیم. در ادامه با ایران نیهون همراه باشید.

سی و سه پل

پلی الله وردی خان یا همان سی و سه پل یکی از جاهای دیدنی اصفهان و بی نظیرترین شاهکارهای دوره ی صفوی می باشد که نمادی از آناهیتا بوده، سی وسه پل از مشهورترین پل های ایران است که در انتهای جنوبی چهار باغ اصفهان قرار دارد. سی و سه پل بر روی رودخانه زاینده رود به دستور الله وردی خان سردار صفوی ساخته شده و محلی برای برگزاری جشن آب پاشان یا آب ریزان بوده است، در این جشن در روز 13 تیرماه هر سال با ریختن گلاب و آب  روی یکدیگر جشن میگرفتند.

آدرس سی و سه پل : میدان انقلاب، خیابان چهارباغ عباسی

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان یکی جاهای دیدنی اصفهان است، که میدان مرکزی استان اصفهان که در دوره ی تیموریان ساخته شده قرار گرفته است و در زمان شاه عباس اول توسعه پیدا کرده، مساحت این میدان نزدیک به 85 هزار متر مربع می باشد، در گذشته از این میدان برای انجام بازی چوگان، برگزاری آیین ها، جشن ها و رژه ئ نمایش های گوناگون استفاده می شد.

آدرس میدان نقش جهان : اصفهان، ميدان نقش جهان

پل خواجو

پل خواجو یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان و از بی نظیر ترین معماری ههای زمان شاه عباس دوم می باشد که بر روی زاینده رود ساخته شده است، اسم دیگر این پل بابا رکن الدین است و از عملکردهای این پل می توان به سد بودن و تنظیم جریان آب اشاره کرد، سازه این پل از نظر معماری بسیار مستحکم و متقارن بوده. دقیقا در وسط این پل ساختمانی برای اقامت موقتی شاه و خانواده اش به نام بیگربیکی بنا شده که هم اکنون نیز وجود دارد و زیر سقف طاق های آن نقاشی های بی نظیری وجو دارد که نمایانگر هنر و سلیقه در آن زمان بوده است.

آدرس پل خواجو اصفهان: اصفهان- شرق خيابان کمال اسماعيل

مدرسه چهار باغ

مدرسه چهار باغ یا همان مدرسه ی علمیه امام صادق (ع) که در زمان سلطنت شاه سلطان حسین آخرین پادشاه ساخته شده است، موقعیت قرارگیری این مجموعه در ضلع شرقی خیابان چهارباغ اصفهان می باشد که آخرین بنای مهم در دروران صفوی بوده است.این مدرسه زیبا را کلکسیون کاشی کاری ایرانی می دانند.

آدرس مدرسه چهارباغ : اصفهان- خیابان چهارباغ عباسی

عالی قاپو

این بنا در زمان شاه عباس صفوی ساخته شده است و در ضلع غربی نقش جهان قرار گرفته، در واقع عالی قاپو درب ورودی دولتخانه صفوی بوده است که معماری بی نظیر و گچبری های استادانه اش موجب شده است که عالی قاپو جزء بناهای تاریخی ارزشمند قرار بگیرد.

آدرس کاخ عالی قاپو : اصفهان، ضلع غربی میدان نقش جهان

عمارت هشت بهشت

عمارت هشت بهشت از جاهای دیدنی اصفهان در غرب خیابان چهار باغ پایین و در بافلت شهری اصفهان قرار گرفته است، این باغ زیبا ازز یادگارهای عصر صفوی است که مسطح بوده و در میان چندین باغ دیگر قرار گرفته است، بخش میانی چهار صفه دارد که سقفی بر روی آن قرار گرفته است و با مقرنس های گچی تزیین شده است.از دیگر نکات مهم در معماری عمارت هست بهشت ارتباطی است که در میان فضاها و قسمت های مختلف آن در عین تنوع یکپارچگی و وحدت بی نظیری وجود  دارد. آدرس عمارت هشت بهشت : غرب خیابان چهار باغ عباسی، مقابل خیابان شیخ بهایی

منارجنبان

منارجنبان از جاهای دیدنی اصفهان است که یکی از شگفت انگیز ترین عمارت های اصفهان منارجنبان می باشد، این اثر تاریخی در دوره ایلخانی و در زمان حکومت الجایتو ساخته شده و با وجود استحکام بسیارش در جای خود تکان می خورد و همین موضوع وجه تسمیه نامش شده است، کاشی کاری های ستاره ایی شکل و لاجوردی رنگش نشان از شاهکار استادان کاشی کاری در آن زمان داشته است. این عمارت زیبا در 6 کیلومتری جاده اصفهان به نجف آباد قرار گرفته است و از جاذبه های مهم شهر اصفهان می باشد. آدرس منارجنبان : اصفهان، خیابان آتشگاه

مسجد امام

یکی از مساجد میدان نقش جهان، مسجد امام است که در قرن 11 هجری بنا شده و در ضلع جنوبی میدان نقش جهان قرار گرفته است. برای دسترسی راحت به مسجد ورودی های متعددی در نظر گرفته شده است که اصلی ترین آن همان ورودی ورودی ضلع جنوب غربی می باشد،این مسجد از نظر معماری و تزیینات اهمیت بسیاری دارد و باعث تحسین همگان شده است.

آدرس مسجد امام : اصفهان، ضلع جنوبی میدان نقش جهان

چهار باغ عباسی

یکی از معروفترین چهار باغ های ایران چهارباغ عباسی است که امروزه از شکوهش چیز بسیاری باقی نمانده است، چهار باغ عباسی در بین دروازه دولت و سی و سه پل قرار گرفته است. چهار باغ اصلی مجموعه ایی از چند چهار باغ دیگر است و در اطراف یک خیابان اصلی بنا شده چهار باغ بالا به دستور شاه عباس و چهار باغ پایین به دستور رضا شاه پهلوی بنا گشته است.

آدرس چهارباغ عباسی : استان اصفهان، شهر اصفهان، خیابان چهارباغ

کاخ چهل ستون

بهترین جاهای دیدنی اصفهان کدامند؟  کاخ چهلستون که عنوان مبارک ترین بنای دنیا را به خود اختصاص داده است از بناهای مهم دوره ی صفوی می باشد، این کاخ در شرق خیابان چهار باغ پایین، جنوب خیابان سپه و غرب میدان نقش جهان قرار گرفته است.در معماری این کاخ از تلفیق معماری چینی، ایرانی و فرنگی استفاده شده است، این کاخ شامل یک ایوان اصلی که رو به شرق بوده می باشد که این ایوان شامل دو بخش که یکی بر 18 ستون چوبی و بلند استوار است و دیگری بر چهار ستون وسط که روی 4 شیر سنگی قرار گرفته که حجاری آن ها به گونه ایی بوده که دوشیر  به یک سر انسان نشان داده می شود.

آدرس کاخ چهلستون : اصفهان، شرق خیابان چهارباغ پایین، جنوب خیابان سپه، غرب میدان نقش جهان

کلیسای وانک

بهترین جاهای دیدنی اصفهان کدامند؟ کلیسای جامع وانک که یکی از مناطق دیدنی اصفهان می باشد در دوره ی حکومت صفوی ساخته شده است این کلیسا به آمنا پر کیج نیز شهرت دارد و از سه بنا با خشت خام و دو گنبد ساخته شده است.

آدرس کلیسای وانک : اصفهان، چهارراه حکیم نظامی، کوچه ی نظر شرقی، کوچه ی آلفرد، کلیسای وانک

پارک جنگلی ناژوان

پارک ناژوان یکی از جاذبه های دیدنی شهر اصفهان با وسعت 12000 هکتار می باشد که در بخش غربی اصفهان واقع شده است، در این مجموعه تفریح تمامی امکانات جهت استراحت و تفریح مسافران و گردشگران ارائه می شود.از تفریحات این مجموعه می توان به تله سیژ، زمین های ورزشی، زمین بازی کودکان، درشکه سواری، قایق رانی، اسب سواری و …اشاره کرد.پارک ناژوان یکی از جاذبه هایی است که با همه ی امکانات برای استفاده عموم آزاد است اما خیلی شناخته شده نیست.

آدرس پارك جنگلي ناژوان : اصفهان – اتوبان شهيد حبيب اللهي – ميدان سهروردي – خيابان الفت

تصاویر