بازار بزرگ تبریز

بازار بزرگ تبریز

نقد و بررسی

توضیحات

بازار بزرگ تبریز

بازار بزرگ تبریز یکی از بزرگترین بازارهای سرپوشیده در جهان است که در شهر تبریز و کشور ایران واقع شده است و اولین بازار ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو می باشد، برای آشنایی بیشتر با بازار مسقف تبریز در ادامه با ایران نیهون همراه باشید.

شهر تبریز در شمال غربی ایران قرار گرفته است و به دلیل موقعیت قرارگیری مناسب و در مسیر جاده ابریشم یکی از مهمترین مراکز تجارت و بازرگانی آسیای غربی به حساب می آید، بازار تاریخی تبریز قلب تپنده شهراست و نبض اقتصادی تبریز را در دست دارد که به صورت مستقیم با مردم محلی در ارتباط هستید.

بازار تبریز یکی از مهمترین جاهای دیدنی تبریز و بزرگترین بازارهای سرپوشیده در سطح جهان می باشد که ثبت آثار جهانی یونسکو شده است، این بازاراز تیمچه ها، بازارچه، دالان، سراها و کاروانسراهای متعددی تشکیل شده است.این بازار حدود سه سده ی پیش و بعد از وقوع زمین لرزه ای تاریخی در سال 1193 قمری بازسازی شد، بازار تبریز در سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است اما تاریخ این مجموعه مشخص نیست.

موقعیت جغرافیایی

بازار در بسیاری از شهرهای ایران در قسمت بافت مسکونی شهر قرار داشته است که می توان مرکزیت شهر را هم به این مکان اطلاق کرد، بافت اصلی از دو راسته سرپوشیده شمالی – جنوبی و شرقی – غربی تشکیل شده است و مهمترین ورودی آن در انتهای شمالی خیابان فردوسی است.

بازار تبریز از سمت شرق به عالی قاپو، از سمت غرب به مسجد جامع، از شمال بخشی از شمال رودخانه مهران رود محدود می شود، عرض بازارها بین 4 تا 5 متر و بلندای سقفش 5 تا 6 متر است که در مقایسه با سقف بازارهای نقاط گرمسیری ایران کوتاه تر است.

تاریخچه بازار بزرگ

تاریخچه کاملا مشخص نیست اما بسیاری از گردشگران و جهانگردان نظیر مارکوپولو، جاکسن، اولیای چلبی، یاقوت حموی، ابن بطوطه، گاسپار دروویل، الکسیس سوکتیکف و … از عظمت و رونق بازار تبریز گفته اند.

تیمچه امیر یکی از شاهکارهای جالب معماری و باشکوه ترین تیمچه های بازار تبریز به حساب می آید که معمار آن صمد معمار بوده است که در بین معماران تبریزی زبانزد است.

تیمچه حاج صفرعلی، بنایی است عظیم که بانی آن حاج صفر علی خوئی بازرگان معروف معاصر فتحعلی شاه قاجار بوده. تیمچه مظفریه نیز یکی از زیباترین بخش های بازار است که در حال حاضر یکی از مراکز عمده تجارت و صدور فروش آذربایجان و ایران است.

طاق ها و گنبد ها

طاق ها و گنبد هایی با کاربندی های زیبا و ارتفاع بلند با سازه های آجری به هم پیوسته، آرایش مغازه ها، کثرت تیمچه ها و وجود تعداد زیادی مدرسه و مسجد که در کنار سراهای بازرگانی جای گرفته اند یک نمونه عالی از محیط تجارت و زندگی اسلامی و شرقی به یادگار گذاشته اند.

تصاویر