ایسلند کشوری متفاوت در شمال اروپا

ایسلند کشوری متفاوت در شمال اروپا

ایسلند

ایسلند جزیره ای در شمالی‌ ترین نقطه اروپاست. در شمال اقیانوس اطلس دومین جزیره بزرگ اروپا قرار دارد که جمهوری ایسلند نامیده میشود. سرزمین آتش و یخ پر است از چیزهای جالب و شگفت انگیز، این کشور اروپایی بسیار خاص و منحصر به فرد است.  در ادامه با مجله گردشگری ایران نیهون همراه باشید.

ایسلند

تاریخچه

اولین بار گروهی از کشیش های ایرلندی در سده هفتم میلادی به این جزیره آمدند که توسط وایکینگهای دانمارکی رانده شدند. در سال 869 میلادی وایکینگهای نروژی این جزیره را کشف کردند و نام سرزمین یخ یا Iceland را بر روی این جزیره گذاشتند.

این کشور تا سال 1918 تحت حاکمیت دو پادشاهی نروژ و بعدها دانمارک قرار داشت. ایسلندیها پس از استقلال، تا قرن بیستم یکی از فقیرترین کشورهای جهان بودند. اما با صنعتی کردن ماهیگیری خود به پیشرفت و رفاه دست یافتند. آنها حتی از لحاظ شاخص توسعه انسانی در سال ۲۰۰۵ رتبه اول را در میان کشورهای جهان بدست‌آورد.

ایسلند
ایسلند

نکات جالب و منحصر به فرد ایسلند

* ایسلند با 330 هزار نفر کم ‌جمعیت ‌ترین کشور عضو پیمان ناتو است و تنها عضو این سازمان که ارتش دائمی ندارد.

ایسلند منطقه ‌ای آتشفشانی است و ۲۵ آتشفشان فعال در این کشور وجود دارد.

ایسلند نخستین کشوری است که یک حزب کاملاً تشکیل یافته از زنان در آن تأسیس شده ‌است.

ایسلندی‌ها در سال ۱۹۸۶ میزبان نشست تاریخی ریگان و گورباچف بودند که اهمیت زیادی در پایان دادن به جنگ سرد داشت.

ایسلند بالاترین تولید سرانه برق را در بین تمامی کشورهای دنیا دارد و نزدیک به ۱۰۰ درصد برق و ۸۵ درصد کل انرژی مصرفی خود را از منابع انرژی تجدید پذیر به دست می ‌آورد.

ایسلندی‌ها غذاهای عجیب زیادی دارند از جمله قضایی که از گوشت نهنگ فاسد درست میشود و یا Hrutspungar که با روده قوچ درست می شود.

ایسلندی‌ها نوزادهای خود را در دمای زیر صفر درجه می خوابانند تا بدنشان در برابر سرما مقاوم شود.

نکته بسیار جالب نام خانوادگی ایسلندی‌هاست که از ترکیب نام پدر هر فرد و کلمه son برای پسرها و کلمه dottir برای دخترها به وجود می آید. مثلا اگر johan صاحب پسر شود نام خانوادگی پسرش johansson می شود.

ایسلند اصلا پشه ندارد.

0 0 رای
امتیاز بدهید
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات