کلوت شهداد

کلوت شهداد

نقد و بررسی

توضیحات

کویر شهداد

کلوت شهداد در استان کرمان واقع است و بخشی از کویر لوت محسوب می شود، کلوت اسرار آمیز کویر شهداد سالیانه گردشگران خارجی و ایرانی زیادی را به این منطقه جذب می کند. در ادامه برای بررسی کلوت شهداد با مجله گردشگری ایران نیهون همراه باشید.

کویر شهداد

کلوت شهداد

زمانی که به شهداد سفر می کنید، اگر در زمان طلوع و غروب آفتاب در میان کلوت ها قرار گیرید طلوع و غروبی شگرف تجربه و در ادامه آسمانی پر ستاره و آرام را شاهد خواهید بود. انقدر غرق آسمان خواهید بود که انگار برای اولین بار است چشم به دنیا باز و آسمان را نگاه می کنید. کلوت های شهداد شما را به رویایی که در واقعیت درهم آمیخته می برد. سکوت و آرامش کویر تجربه ای عمیق، فراموش نشدنی و رویایی که در زمان و مکان گم می شوند را رقم می رند.

کلوت چیست؟

کلوت را به عوارض طبیعی و جغرافیای در کویر لوت ایران گفته می شود که فرآیند شگفت انگیز آب،باد و فرسایش زمین که با طی کردن 20 هزار سال به وجود آمده اند.

کلوت شهداد یک پدیده منحصر به فرد و شگفت انگیز  که جز با شکوه ترین مناطق طبیعی دنیا تلقی می شود، که 80 کیلومتر عرض و 145 کیلومتر طول دارد که 11 هزار کیلومتر از مساحت کویر لوت را به خود اختصاص داده است.واژه‌ی کلوت از دو بخش «کل» و «لوت» تشکیل شده که «کل» به معنای شهر و آبادی و «لوت» همان کویر لوت است.

گرم ترین نقطه زمین

گرمترین نقطه زمین

دشت لوت از جمله مناطق فراگرم و خشک جهان است. هسته آن در سال‌های ۲۰۰۴، ۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ گرم‌ترین نقطه بر سطح کره زمین شناخته شده است که بیشترین آن در سال ۲۰۰۵ با بیشینه دمای ۷۰٫۷ درجه سانتیگراد ثبت گردیده‌است. دانشمندان علت گرمای بالای آن را رنگ تیره و خشکی سطح آن دانسته‌اند که موجب جذب گرمای خورشید می‌شود.

شهر لوت از افسانه تا حقیقت

شهداد

در افسانه ها کلوت را بقایای شهر نفرین شده و ویرانه دانسته اند، در کتب جغرافی‌ نویسان صدر اسلام آمده است که بقایای شهری ویران در پای کلوت قابل مشاهده است.

اشیای برنزی و سفالی فراوانی را در جنوب کلوت یافته اند که این منطقه قدیمی چنیدن کیلومتر طول و عرض دارد.با توجه به شرایط اقلیمی و ممکن نبودن تشکیل تجمعات انسانی، این‌طور تصور می‌شود که این اشیا متعلق به شهری باستانی است.

طبیق بررسی باستان شناسان روی آثار به دست آمده از این منطقه حکایت بر این است که این آثار متعلق به هزاره دوم و سوم پیش از میلاد است که اهمیت آن پیدا شدن در لابه لای تشکیلات رسی و نمکی است.

با این وجود کویری شدن این منطقه در طول باستان شکل گرفته است و طبق احتمالات تشکل های انسانی در منطقه به دلیل کویری شدن آن ازیسن رفته باشند. البته برخی آثار نشان از این است که بر اساس حادثه ای ناگهانی باعث ازبین رفتن این تشکل انسانی بوده که آثاری همچون حرکت سیلی بروی بدنه کلوت ها نشان از ویرانگری این منطقه است.

این گمان می رود که حرکت سیلی غول آسا که گل ، نمک و گچ کویری را به همراه داشته استکه شهر مذکور ازبین رفته و زیر کلوت ها دفن شده اند. طبق روایات تاریخ نویسان و جغرافی نویسان در گذشته در این منطقه تمدنی بزرگی وجود داشته و بنا به هر دلیلی ازبین رفته که در نهایت افسانه های شهر لوت به دلایل رواج پیدا کرده است.

بهترین فصل سفر به کلوت شهداد

اگر قصد سفر به کلوت شهداد را دارید، بهتر است فصل پاییز را برای این برنامه انتخاب کنید. البته در ایام نوروز هم تورهای کلوت گردی برگزار می شود.

کمپ شهداد

کمپ شهداد

کمپ شهدا را می توان این طور تصور کرد که هتلی با میلیون ها ستاره است که این امکان را به گردشگران می دهد که اقامت شبانه در کویر شهداد داشته باشند. این کمپ در واقع مجوعه با 40 آلاچیق  با مصالح طبیعی بین چندیدن کلوت قرار گرفته که از گزند باد و طوفان های شنی در امان باشد.

تنها کمپ کویری دشت لوت بوده و در ۲۰ کیلومتری شهداد در مسیر نهبندان و در آخرین نقطه‌هایی که زندگی ادامه دارد ساخته شده است.

کلوت شهداد کجاست ؟

آدرس : ایران، استان کرمان، شهداد

از کرمان باید در جهت شرق حدود ۹۰ کیلومتر بروید تا به شهداد برسید.( جاده قدیم کرمان _ بم. جاده سیرچ، جاده شهداد)

تصاویر