ژئوپارک قشم

ژئوپارک قشم

نقد و بررسی

توضیحات

ژئوپارک قشم

ژئوپارک قشم یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم می باشد که طرفداران بسیاری داشته است این ژئو پارک اولین ژئو پارک کشور است که در قشم و در جزیره هرمزگان در کنار چند پدیده نفیس تاریخی و باستان شناسی قرار گرفته است، ژئو پارک قشم در سال 1385 به عنوان یک اثر ارزشمند در آثار جهانی یونسکو ثبت شده است.برای آشنایی بیشتر با ژئو پارک قشم در ادامه برای آشنایی بیشتر با ژئوپارک قشم با مجله گردشگری ایران نیهون همراه باشید.

موزه ژئو پارک قشم در محدوده ایی قرار گرفته است که پدیده های زمین شناسی از آثار تاریخی و بوم شناسی گرفته تا میراث فرهنگی و باستان شناسی در آنجا وجود دارد، در غرب جزیره قشم منطقه ایی با 30 هزار هکتار وسعت واقع شده است که از شمال و جنوب به سواحل شمال و جنوبی، از شرق به روستای طبل و سلخ و از غرب به روستای گوری و کانی محدود شده است.

ژئوپارک چیست؟

ژئو پارک محیطی است که تنوع زیستی و زمین شناختی کره زمین را نشان می دهد، این ژئو پارک ها در تاریخ 4 تا 6 میلیارد ساله کره ی زمین و تنوع زمین شناختی در شکل گیری زندگی انسانی و جوامع بشری موثر بوده اند.ژئو پارک قشم شامل 25 ژئو سایت دیگر می باشد که عبارتند از دره ستارگان، دره تندیس، تنگه چاهکوه، جنگل حرا، دره شور، نمکدان، موزه ژئو پارک، ساحل تخم گذاری لاک پشت ها، پهنه های گلی، باسعیدو و … می باشد و در این مقاله به معرفی تعدادی از این ژئو سایت ها می پردازیم.

بام قشم؟

در بلندترین نقطه ی این دشت چشم اندازی از ساحل شمالی و جنوبی جزیره دیده می شود که در قسمت مرکزی جزیره واقع شده است و ارتفاع آن 120 متر است، در دیواره های این بام لایه هایی از مارون و ماسه سنگ وجود دارد و چشم انداز زیبایش باعث جذب گردشگران بسیاری شده است.

تنگه چاهکوه (ژئوپارک قشم)

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه در منطقه ژئوپارک قشم قسمتی وجود دارد که دو تنگه عمود بر هم را می بینید که دیواره ی این تنگه های باریک شکل های عجیب و غریب می بینید که در لحظه اول اینطور برداشت می شود که نقاشی هنرمند آنها را خلق کرده است، عرض این دیواره در بعضی قسمت ها فراتر از یک متر نیز می شود.در کفه این تنگه چاهی حفر شده تا آب حاصل از بارندگی ها در آن جاری شود و علت نامگذاری آن همین چاه می باشد.

دره تندیس ها

دره تندیس ها

بر روی این سطح این دره ترک های گلی وجود دارد که ساختاری شبیه دره ستاره ها دارد که از فرسایش تندیس های سنگی جالبی به وجود آمده است.

دره ستارگان

دره ستارگان

دره ستارگان به دلیل ساختار ژئومورفولوژی خود با اینکه در محوطه ی بیرون ژئوپارک قشم قرار دارد اما جزء ژئو سایت ها می باشد و در کل این سایت از لایه های رسوبی نرم تشکیل شده است و یک لایه ماسه سنگ هم بر روی آن جای گرفته است که جذابیت آن را دو چندان کرده است.

تصاویر