جاهای دیدنی مشهد

جاهای دیدنی مشهد

نقد و بررسی

توضیحات

مشهد جاهای دیدنی زیادی دارد که باعث جذب گردشگران زیای به این شهر می شود. اما بهترین جاهای دیدنی مشهد کدامند؟ در ادامه با معرفی جاهای دیدنی مشهد با ایران نیهون همراه باشید.

مشهد با وجود مبارک حرم حضرت علی بن موسی الرضا، سالانه به پذیرای بیش از 27 میلیون زائر از داخل کشور و 2 میلیون زائر از خارج کشور است. مشهد با وجود حرم مطهر و جاهای دیدنی زیادی که دارد بهترین انتخاب برای سفر خواهد بود .

مشهد

مشهد دارای جاهای دیدنی و تفریحی زیادی است که سالانه گردشگران خارجی و داخلی زیادی برای سفر به مشهد می روند که این شهر از وجود حرم مطهر علی بن موسی الرضا (ع) بهره می برد و به عنوان پایتخت مذهبی ایران نیز یاد می شود. که این امر باعث رونق صنعت گردشگری در شهر مشهد شده است که امکان تفریحی و دیدنی زیادی را دارا است. در این مقاله برخی از جاهای دیدنی مشهد به عنوان راهنمای سفر به مشهد درج شده است.

بهترین جاهای دیدنی مشهد

اغلب مشهد با حرم مطهر و مجموعه های اطراف آن و البته آرامگاه فردوسی همچنین مقبره نادرشاه افشار می شناسند، اما مشهد جاهای دیدنی زیادی اعم از مجموعه های تاریخی ، تفریحی و فرهنگی متنوعی را دارا است. که می توانید علاوه بر سیاحت، از دیگر جاهای دیدنی مشهد نیز بهره ببرید.

حرم مطهر امام رضا

حرم امام رضا (ع) در مرکز شهر مشهد است، از بناهای پیوسته برجسته‌ی آن مسجد بالاسر و مسجد جامع گوهرشاد است. حرم امام رضا مجموعه‌ای است با کانون آرامگاه هشتمین امام شیعیان، علی بن موسی‌الرضا که دیگر مسجدها، آرامگاه‌ها، رواق‌ها، صحن‌ها، کتابخانه و موزه‌ها را دربرمی‌گیرد.

آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی یکی از جاهای دیدنی مشهد در میان باغی مصفا به فاصله ۲۰ کیلومتری شمال شهر مشهد قرار دارد. ساختمان فعلی آرامگاه فردوسی الهام گرفته از شیوه معماری هخامنشی، به ویژه آرامگاه کوروش بود به دستور انجمن آثار ملی در سال ۱۳۴۳ آغاز و با نظارت مهندس هوشنگ سیحون در سال ۱۳۴۷ ساخت شد.

آدرس : 20 کیلومتری مشهد به سمت قوچان، بزرگراه آسیایی (جاده سنتو ) – سه راه فردوسی – سمت راست- شهر تابران توس – آرمگاه فردوسی

آرامگاه نادرشاه افشار

آرامگاه نادرشاه افشار

آرامگاه نادرشاه افشار بنایی است که به یادبود نادرشاه در شهر مشهد ساخته شده و از بهرتین جاهای دیدنی تاریخی مشهد است. قوام السلطنه در اواخر عهد قاجار (۱۲۹۶ خورشیدی) در محل یكی از مقابر ویران‌شده نادری، آرامگاه جدیدی برای وی ساخت و استخوان‌های او را از تهران به مقبره مزبور انتقال داد. انجمن آثار ملی ایران در سال ۱۳۳۵ خورشیدی درصدد بر آمد آرامگاهی مناسب برای وی در همان محل مقبره قوام‌السلطنه احداث کند. این كار از سال ۱۳۳۶ شروع شد و در سال ۱۳۴۲ به پایان رسید.

آدرس  : خیابان شیرازی چهارراه شهدا

خانه تاریخی ملک

خانه ملک از جاهای دیدنی مشهد مربوط به اواخر دوره قاجار است، این اثر در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۱۱۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا یکی از نمونه خانه‌های زیبای بر جای مانده از دوران انتقال معماری در اواخر عصر قاجاریه محسوب می‌شود.

آدرس  : خیابان امام خمینی (ارگ)، سه راه دارایی

مجموعه کوهسنگی

پارک کوهسنگی مشهد دومین پارک بزرگ مشهد بعد از پارک ملت است که یکی از زییا ترین مناطق تفریحی و دیدنی مشهد تلقی می شود. این پارک در جنوب غربی مشهد و در انتهای خیابان کوهسنگی قرار گرفته است. پارک کوهسنگی در حاشیه کوه‌هایی مرتفع ایجاد شده و از قدیمی‌ترین روستاهای مشهد است. شاه عباس صفوی در سن ۱۶ سالگی در این روستا تاج‌گذاری کرد.

آدرس : مشهد، انتهای بلوار کوهسنگی

پارک های آبی مشهد

پارک آبی ایرانیان، سرزمین موج‌های آبی، پارک ساحلی آفتاب و موج‌های خروشان از پارک‌های آبی از مجموعه آبی شهر مشهد هستند. مشهد شهر تفریحات آبی که با سفر با شهر می توانید به این مجموعه آبی بروید و از سفرتون لذت ببرید. برای آشنایی با پارک های آبی مشهد بروی لینک کلیک کنید.

آدرس سرزمین موج های آبی : مشهد ،بزرگراه آسیایی ،قاسم آباد (شهرک غرب) ،بلوار اندیشه ،نبش اندیشه ۸۳ ،سرزمین موج‌های آبی

آدرس مجموعه پارک آبی ایرانیان : مشهد ،بزرگراه آسیایی ،قاسم آباد (شهرک غرب) ،بلوار حجاب ،نبش حجاب ۸ ،پارک آبی ایرانیان

آدرس پارک ساحلی آفتاب : مشهد ،انتهای بلوار خیام شمالی ،میدان بهارستان ،جنب مجتمع تجاری الماس شرق ،پارک ساحلی آفتاب

آدرس سرزمین موج ‌های خروشان : مشهد ،ابتدای جاده شاندیز ،سرزمین موجهای خروشان

پارک وکیل آباد

پارک وکیل‌آباد از تفرجگاه‌های قدیمی و زیبای مشهد است که در جنوب غربی مشهد و انتهای بلوار وکیل‌آباد واقع شده است. این پارک یکی از قدیمی ترین تفرجگاه ها و بهترین جای تفریحی مشهد است که در این پارک زیبا می توانید از باغ وحش این مجموعه دیدن کنید.

آدرس : پارک جنگلی وکیل آباد در انتهای بلوار وکیل آباد قرار دارد که می توانید از میدان آزادی (میدان پارک) به این بلوار بروید.

باغ گیاه‌شناسی

باغ گیاه‌شناسی مشهد یکی از جاهای دیدنی مشهد کمتر شناخته شده است که شامل بخش‌های مختلفی از جمله باغ گل رز، قطعه آموزشی و نمایشی، مجموعه گیاهی منطقه رویشی ایران، مجموعه آربراتوم و سیستماتیک گیاهی، باغ میوه‌های بومی ایران، مجموعه گیاهی سوزنی برگان، مجموعه نمایشی باغ صخره‌ای و مجموعه نهالستان و گلخانه‌های تکثیری است.

این باغ به‌منظور حفاظت و نگهداری از گیاهان و تهیه بانک ژن زنده گیاهی، آشنایی دانشجویان و شهروندان با انواع گونه‌های گیاهی، انجام برنامه‌های مطالعاتی و پژوهشی، ترویج استفاده شهروندان از گل و گیاه و… احداث شده است.

آدرس باغ گیاه شناسی : بلوار جمهوری اسلامی، حد فاصل چهارراه مقدم و میدان غدیر

باغ ملی

درست وسط یکی از شلوغ‌ترین و پرترددترین مراکز تجاری و مسکونی شهر، باغی بزرگ وجود دارد که به باغ ملی مشهور است. در این مکان در واقع محل ارگ شهر بود، محمود سیستانی مالک آن بوده است. قنات رکن‌آباد، یکی از قنات‌های مشهور شهر، نیز از این باغ می‌گذشت. باغ ملی مشهد که یکی از مکان تفریحی وسط بازارهای تجاری مشهد قرار گرفته است می تواند مکانی برای استراحت هنگام خرید از بازار جنت مشهد باشد.

آدرس : خیابان امام خمینی (ارگ)، مجاور خیابان جنت

شاندیز

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد ، منطقه ییلاقی شاندیز است. شاندیز با آب و هوای خوشی که دارد، در ۳۸ کیلومتری غرب مشهد واقع شده. این منطقه ترکیبی است از رودخانه های متنوع، دره ها و درختان بلند چنار، سپیدار و ارغوان و صدای خوش پرندگانی مثل هد هد. این منظره را که به تابلوی نقاشی می‌ماند، باغ های انبوده و حیواناتی مثل گراز و گرگ تکمیل می‌کنند. می توانید در این منطقه به استراحت بپردازید که البته برای غذا نیز رستوران خوب و زیادی در این منطقه هستند که سفر به این نقطه مشهد را تکمیل کنند.

آدرس  : انتهای بلوار وکیل آباد جاده شاندیز را انتخاب کنید.

طرقبه

مشهد، ییلاقات خوش آب و هوای زیادی دارد ولی یکی از محبوب ترین ییلاقات آن، طرقبه است که تنها ۱۸ کیلومتر با مشهد فاصله دارد. آب و هوای لطیف، رودخانه، رستوران های متنوع، فروشگاه‌های سوغات، باغات میوه، مکان‌های تفریحی و تاریخی مثل سد چالیدره، بند گلستان، دره ارغوان، دره داغستان و رودخانه دهبار که قلب این منطقه محسوب می‌شود از جمله دلایل این محبوبیت است.در سفر به مشهد این منطقه ییلاقی را از دست ندهید.

آدرس  : انتهای جاده وکیل آباد- جاده طرقبه را انتخاب کنید.

سد چالیدره

چالیدره یکی از جاذبه های گردشگری مشهد که از دره های فرعی طرقبه است و امکان قایق سواری در سد و ماهیگیری برای گردشگران را فراهم می‌کند، که شهر مشهد از هر نظر بهترین جا برای مسافرت باشد.

آدرس  : ۱۸ کیلومتری جنوب غرب مشهد- مسیر راه جاغرق

بند گلستان

بند گلستان یکی از بندهای تاریخی استان خراسان است که مبنای آن مربوط به دوره تیموریان است. بند گلستان در ۸ کیلومتری غرب مشهد و بر روی رودخانه گلستان احداث شده است. که اگر قصد رفتن به طرقبه را داشته باشید سر راه تان است و قابل مشاهد که می توانید از این سد یا بند گلستان نیز بهره ببرید.

آدرس : ۸ کیلومتری غرب مشهد، انتهای بلورا وکیل آباد به سمت جاده طرقبه

سد کارده

در سرزمین خشک و کویری مشهد می‌توان مناطق و مکان‌هایی را یافت که گاهی مسحورکننده هستند. در ۴۸ کیلومتری جاده مشهد به کلات روی رودخانه «کارده» سدی بتنی دیده می‌شود که ظرفیتی معادل ۳۶ میلیون متر مکعب دارد. که منطقه تبدیل به تفرجگاه بی نظیری برای آخر هفته در مشهد کرده است.

آدرس : ۴۸ کیلومتری جاده مشهد به کلات قرار دارد.

تصاویر