جاهای دیدنی دیلمان

جاهای دیدنی دیلمان

نقد و بررسی

توضیحات

جاهای دیدنی دیلمان

دیلمان کجاست؟ با وجود مناظر زیبا و طبیعت بکر، گردشگران زیادی جذب خود می کند، دیلمان نام یکی از شهرهای سیاهکل استان گیلان است که منطقه ی جلگه ای با آب و هوای عالی که محبوبیت خاصی بین مناطق گردشگری به خود اختصاص داده است. برای سفر به این ییلاق با ایران نیهون همراه باشید.

دیلمان

مسیر دسترسی

برای رفتن به دیلمان باید از شهر رشت مسیری 42 کیلومتری را به سمت لاهیجان حرکت کنید و از آنجا پس از 15 کیلومتر به سیاهکل می رسید که با طی کردن مسیر 45 کیلومتری با پیچ خم های زیاد در نهایت به منطقه سرسبز و آب و هوای فوق العاده خواهید رسید.

در دلیمان هم می توانید از طبیعت فوق العاده زیبا این منطقه دیدن کنید و اگر علاقه مند به تاریخ هستید می توانید مکان های تاریخی این منطقه دیدن و لذت ببرید.

جاذبه های طبیعی

دشت شقایق

دشت شقایق

دشتی از شقایق های قرمز در فصل بهار به فاصله 6 کیلومتری شرق دیلمان می توانید ببینید.

کوه درفک

کوه درفک

کوه درفک در غرب دیلمان مکان مناسب برای علاقه مندان به کوهنوردی و غارنوردی است. جالب است بدانید در بالای این کوه دو غار وجود دارد که هرکدام منحصر به فرد و جالب هستند.

آبشار لونک

آبشار لونک

برای دیدن آبشار لونک باید در جاده دیلمان به 25 کیلومتری این منطقه که رسیدید شاهد دیدن ماشین های پارک شده در کنار جاده خواهید بود که نشان از وجود آبشار لونک که بالای آن اگر بروید جنگلی سرسبز و تفرجگاه های عالی خواهید دید.

دشت سوسن چلچراغ

دشت سوسن چلچراغ

برای دیدن دشت سوسن چلچراغ باید در خردادماه حدود یک ساعت به جنوب دیلمان بروید تا به نزدیکی روستای داماش برسید و در نهایت شاهد دشتی از گل خواهید بود که شما را ساعت ها غرق خود خواهد کرد.

جاذبه های تاریخی

کاروانسرای تی تی

قلعه و برج گرمابر

در نزدیکی روستای گرمابر شما می توانید قله و برجی ببینید که قدمت آن به دوران قبل از اسلام برمی گردد، که بخش پایینی آن با سنگ های صیقل داده شده و بخش های بالای نیز با خشت خام درست شده است. البته در حال حاضر چیزی جز برج دیدبانی این قله وجود ندارد.

حمام تاریخی

حمام تاریخی دیلمان یا حمام میر بلوک بنایی باقی مانده از دوران  قاجار است این بنا شامل 3 گنبد اصلی و 2 گنید کوچک و دارای چند نورگیر است.

کاروانسرای تی تی

کاروانسرای تی تی خانم در مسیر دیلمان است که این کاروانسرا از سنگ و ساروج درست شده است و گنبد آجری نیز بر روی واقع شده است.در گذشته مجل توقف کاروانیان بوده که در مسیر اصلی لاهیجان به دیلمان بوده اند.

اطلاعات تاریخی

دیلمان تا قرن پنجم هجری “دیلم” نامیده می‌شد، و یکی از شهر‌های سیاهکل است و سیاهکل خاستگاه دو سلسله مهم دیلمیان و آل بویه به حساب می‌آيد.

دیلمان یادآور تاریخ و طبیعت است، بر اساس آثار تاریخی نظیر ابزار و ظروف مسی، مفرغی و سفالی که در این منطقه یافت شده است می‌توان پی برد که زندگی غارنشینی از ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد در این منطقه وجود داشته است. اما در دیلمان مهری استوانه‌ای یافت شده که مربوط به ۵ هزار سال قبل است و در موزه لنینگراد نگهداری می‌شود.

جالب است بدانید  که سلسله‌هایی نظیر زیاریان، بویهیان، کاکوان و مسافریان (کنگریان) از این منطقه برخواستند.

تصاویر