گورستان خالد نبی

گورستان خالد نبی

نقد و بررسی

توضیحات

گورستان خالد نبی

حدود 90 کیلومتری شمال شرقی گنبد کاووس بر روی کوهی 700 متری به نام کوه خدا، ما بین کلاله و مراوه تپه استان گلستان زیارتگاه و گورستان خالد نبی قرار گرفته است. گورستان خالد نبی در ارتفاعات کوهستانی استان گلستان واقع شده است و آرامگاه خالد نبی و تندیس های سنگی کوچک و بزرگ از بارز ترین جاذبه های گورستان خالد نبی می باشد. برای آشنایی بیشتر با گورستان خالد نبی در ادامه با ایران نیهون همراه باشید.

خالد نبی غیث بن سنان عیسی یکی از پیامبران عرب بعد از عیسی نبی بودند، خالد بن سنان شش هزار و یکصد و بیست و سه سال بعد از به دنیا آمدن حضرت آدم و در سال 530 میلادی به نبوت رسیدند و مردم زمان خود را راهنمایی می کردند. خالد نبی در سرزمین یمن زندگی می کرده و از قبیله بنی عبس بغیض بوده است. در زمان این پیامبر در ایران خسرو انوشیروان پادشاه بوده است و آیین آنها آیین زرتشت بوده است.

فاصله بین زمان به نبوت رسیدن خالد نبی تا ولادت حضرت محمد 40 سال است، گویا خالد نبی در سنین پیری خود با حضرت محمد دیدار کرده است و به آیین اسلام ایمان آورده است.آنچه که در کتاب تفسیر روح البیان آمده است از زمان پیامبری عیسی تا پیامبری محمد 4 نبی و مبلغ آمده است که 3 تن از آنها از بنی اسرائیل و 1 تن ازعرب ها بوده است که همان خالد بن سنان می باشد که در آن زمان مردم را به یکتا پرستی دعوت می کرده است.

آرامگاه خالد نبی

زیارتگاه خالد نبی بنایی با پلان چهر ضلعی با تعدادی پنجره و در ورودی و بنایی مسقف می باشد که در ابتدای ورودی دارای طاق های هلالی می باشد.در کلیت این بنا، بنایی ساده با تزییناتی ساده تر و بدون هیچ کتیبه تزیینی می باشد. سقف این آرامگاه از بیرون گنبدی سبز رنگ است که کمربند و گنبد آن داخل هم رفته است. در داخل آرامگاه نیز تنها یک قبر ساده به شکل قبرهای پشته ای به ارتفاع حدود 5/1 متری دیده می شود که فاقد کتبه تاریخی بوده است.

تاریخچه گورستان خالد نبی

مجموعه خالد نبی به دوران پارینه سنگی باز می گردد و از دو بخش زیارتگاه خالد نبی و گورستان و مقبره های سنگی تشکیل شده است.اما برخی دیگر معتقدند که قدمت این گورستان مشخص نیست و تاریخ دقیقی در دست نمی باشد.

قبرستان خالد نبی

کمی که از آرامگاه خالد نبی دور می شویم بر روی یکی دیگر از تپه های این منطقه، مقبره های سنگی بسیاری وجود دارد در کنار یکدیگر که همانند یک گورستان از زمین قد برافراشته می باشد. تعداد این تندیس ها در حدود 600 عدد می باشد و قدمت آن ها به هزاران سال پیش باز می گردد.

راجب این تندیس های اسرار آمیز نظریه های متفاوتی برای شکل خاص این سنگ ها وجود دارد ، برخی بر این باور هستند که تندیس های بزرگ نشانگر مردان هستند که کلاه بر سر و شال بر کمر دارند و همچنین تندیس های کوچیک به شکل زنان هستند. عده ایی دیگر نیز معتقدند که این سنگ ها نشانگر صلیب هستند اما نکته مهم این است که این تندیس ها در مجموع سنگ مزار مردمان آن زمان بوده است.

شکل و شمایل تندیس ها

با تمام نظریه های ارائه شده، در بر هه ای از تاریخ بر اساس اعتقادات و آیین های مخصوص این منطقه این تندیس ها شکل گرفته است. با توجه به دور افتاده بودن این مجموعه اما مورد توجه بسیاری از علاقمندان قرار گرفته است و سالانه بیش از 100 هزار نفر توریست و مسافر از این مکان بازدید می کنند. با تمامی این ویژگی های جذاب باز هم این مجموعه زیبا و تاریخی باز هم مورد تخریبل قرار گرفته است.

تصاویر