کوه های مینیاتوری چابهار

کوه های مینیاتوری چابهار

نقد و بررسی

توضیحات

کوه های مینیاتوری

کوه های مینیاتوری چابهار نام یکی از مهمترین بخش های اکوسیستم های طبیعی کشور می باشد که نه طبیعت سرسبز و نه قله های برفی شان مهم است بلکه تنها ویژگی مهم آن شکل منحصربفرد آن است که به جرات می توان گفت که نمونه ی آن تنها در سیاره ای دیگر و خود مریخ وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با کوه های مینیاتوری چابهار با ایران نیهون همراه باشید.

کوه های مینیاتوری یا همان کوه های مریخی یکی از جاهای دیدنی چابهار می باشد که در فاصله حدود 40 تا 50 کیلومتری بعد از شهر چابهار و در مسیر گواتر در سمت چپ جاده قرار گرفته است، کوه های مریخی رشته کوه هایی هستند که حدودا از 35 کیلومتر شرق چابهار آغاز می شود و تقریبا ده ها کیلومتر ادامه پیدا می کند.

بطور کلی کوه ها یکی از مهمترین بخش های اکو سیستم های طبیعی هستند که در بعضی موارد زیبایی هایشان از آنها شهرت جهانی می سازد، کوه های مریخی یا مینیاتوری چابهار در استان سیستان و بلوچستان شبیه به کوه های مریخی هستند که کمتر از این مدل کوه ها در دنیا وجود دارد.کوه هایی که زمین ها و بلندی هایشان در برابر فرسایش و کاملا طبیعی به این شکل امروزه خود در آمده اند و به آن ها کوه های بدبوم می گویند.

علت اصلی تشکیل این کوه ها فرسایش طبیعی و گونه ی رسوبی خاص آن است که اشکالی شبیه به ناهمواری های سطح مریخ ایجاد کرده است و رسوبات آهکی بقایای بدن جانداران دریایی، سخت پوستان و ماهی ها به همراه ماسه و خاک رس، مواد اصلی تشکیل دهنده ی رسوبات این کوه ها است.

ویژگی کوه های مریخی

ویژگی مشترک این مناطق عدم وجود پوشش گیاهی و نداشتن ارزش چراگاهی آن است، جنس این که ها رسوبی است و طبق بررسی کارشناسان این کوه ها در گذشته در زیر خاک مدفون بوده اند و بر اثر گذشت زمان و باران های موسمی و فصلی از زیر خاک سر بیرون آورده اند.کوه های مینیاتوری بر خلاف کوه های مریخ که قرمز رنگ هستند خاکستری رنگ روشن است و بر روی بدنه ی این کوه ها سنگواره های مختلفی وجود دارد که بی نهایت زیبا هستند.

بهترین زمان سفر

بهترین زمان سفر به این منطقه بهار، پاییز و زمستان است و چون از لحاظ آلودگی نوری در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد یکی از بهترین تفریحات در این منطقه تماشای ستاره های شب و نجوم است.

آدرس : سیستان و بلوچستان، 50 کیلومتری چابهار، جاده چابهار به گواتر

تصاویر