کدام شهرها ژاپن در معرض زلزله قرار دارند؟

کدام شهرها ژاپن در معرض زلزله قرار دارند؟

کدام شهرها ژاپن در معرض زلزله قرار دارند؟ پدیده‌ی زلزله که واقعه‌ای بسیار فاجعه‌بار و خطرناک است، در طول تاریخ، همواره زمین را به لرزه در آورده است. اما مانند بسیاری از موارد دیگر، خطر زلزله نیز به‌طور مساوی در نقاط زمین تقسیم نشده است؛ حتی زمانی‌که توانایی‌های کشوری خاص در مواجهه با عواقب زلزله را می‌بینیم، متوجه وجه تمایز کشورها نیز می‌شویم. در ادامه با معرفی کدام شهرها ژاپن در معرض زلزله قرار دارند؟ با ایران نیهون همراه باشید. زمان دقیق وقوع زلزله قابل پیش‌بینی نیست اما مکان‌هایی وجود دارند که احتمال وقوع زمین‌لرزه در آن‌ها زیاد است.

توکیو , ژاپن

توکیو در معرض خطر پنج مورد از بلایای طبیعی مانند سیل، زمین‌لرزه، طوفان‌های بادی، سونامی و خیزآب (بالا آمدن سطح دریا ناشی از کاهش فشار هوا و وزش طوفان) قرار دارد که با این وجود، نامش در رده‌ی اول قرار می‌گیرد. اما زمین‌لرزه، نگرانی اصلی مردم این شهر است.

پایتخت ژاپن در «حلقه آتش» اقیانوس آرام واقع شده است؛ یعنی جایی‌که زلزله و دیگر بلایای طبیعی، همه‌روزه جان ۳۷ میلیون نفر از شهروندانش را تهدید می‌کند. حلقه آتش منطقه‌ای است که در آن شمار زیادی از زمین‌لرزه‌ها و فوران‌های آتشفشانی در حوضه اقیانوس آرام رخ می‌دهد. این مکان، یک زمین‌ساخت حلقه‌ای است که ۹۰٪ از زلزله‌های جهان در آن رخ می‌دهد.

همچنین ۸۱٪ از قوی‌ترین زلزله‌های دنیا نیز در حلقه آتش به وقوع می‌پیوندند. علاوه‌بر این موضوع، ۴۵۲ کوه آتشفشانی در ژاپن وجود دارد که این کشور را به‌لحاظ وقوع بلایای طبیعی، به یکی از خطرناک‌ترین مکان‌های دنیا مبدل کرده است.

طبق اطلاعاتی که از سازمان بین‌المللی Swiss Re منتشر شده، اگر زلزله‌ای در توکیو اتفاق افتد، ۲۹٫۴ میلیون نفر از شهروندان این شهر در معرض خطر قرار خواهند گرفت. اما زمین‌لرزه تنها فاجعه‌ای نیست که در توکیو معمول است؛ بادهای شدید موسمی، سونامی و سیل نیز در این ناحیه به کرات رخ می‌دهند. پتانسیل بالای توکیو در وقوع چنین فجایعی، این مکان را به یکی از خطرناک‌ترین شهرهای دنیا تبدیل کرده است.

یکی از مهم‌ترین جوانبی که باید مد نظر داشته باشیم این است که وقوع چنین فاجعه‌هایی، چه تأثیری در مقیاس جهانی خواهند داشت. یعنی اگر در توکیو زلزله‌ای رخ دهد، ارزش روزهای کاری از دست رفته در این شهر، بیش از هر مکان دیگری از دنیا که در معرض خطر بلایای طبیعی هستند، بر اقتصاد جهان و البته اقتصاد خود ژاپن تأثیر خواهد داشت.

کدام شهرها ژاپن در معرض زلزله قرار دارند؟

اوساکای ژاپن

اوساکای ژاپن، در صورت وقوع زلزله در اوساکا، ۱۴٫۶ میلیون نفر از مردم این شهر در معرض خطر قرار خواهند گرفت. اوساکا نیز مانند همتای خود توکیو، در حلقه آتش حوضه اقیانوس آرام واقع شده است. این شهر نیز از خطرات دیگر بلایای طبیعی مانند سیل، طوفان و سونامی در امان نیست که همواره جان انسان‌ها را تهدید می‌کند.

در واقع، در فهرست شهرهایی که در معرض خطر بلایای طبیعی یاد شده هستند، اوساکا پس از توکیو، مانیل و دلتای رودخانه پرل در رده‌ی چهارم قرار می‌گیرد. خطر اصلی که اوسکا را تهدید می‌کند، طوفان و سیل است، نه زمین‌لرزه. از آن‌جایی‌که به‌هنگام وقوع فجایعی مانند زلزله، اوساکا پس از توکیو، لس‌آنجلس و سان فرانسیسکو، رکود اقتصادی این شهر نه تنها بر ژاپن، بلکه بر جامعه‌ جهانی نیز تأثیرات منفی زیادی خواهد داشت. از دیگر خطراتی که همواره این شهر را تهدید می‌کنند، می‌توان به سونامی و خیزآب اشاره کرد که هر یک ممکن است موجب وقوع دیگری شود.

کدام شهرها ژاپن در معرض زلزله قرار دارند؟
4 1 رای
امتیاز بدهید
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات