کاروانسرای زین الدین

کاروانسرای زین الدین

نقد و بررسی

توضیحات

کاروانسرای زین الدین

کاروانسرای زین الدین یا همان رباط زین الدین، کاروانسرایی در 60 کیلومتری جاده یزد به کرمان می باشد که در سده دهم هجری به دستور زین الدین گنجعلی خان حاکم وقت کرمان ساخته است.کاروانسرای مورد نظر در شهرستان تاریخی و ارزشمند مهریز استان یزد واقع شده و هر ساله میزبان مسافران و توریستان بسیاری از خارج و داخل کشور می باشد. برای آشنایی بیشتر در ادامه با ایران نیهون همراه باشید.

کاروانسرای زین الدین با قدمتی بیش از 400 سال یکی از جاهای دیدنی یزد است که اگر قصد سفر به یزد و ایرانگردی دارید، گزینه ایی مناسب برای وقت گذراندن و لذت بردن از این محیط جذاب و زیبا می باشد. بنای این کاروانسرا به همراه معماری و مصالح بوم آورد همچنین شباهت بسیار به قلعه نظامی باعث شده توجه بسیاری از توریستان و گردشگران به این منطقه جلب شود.

کاروانسرای زین الدین یکی از زیبا ترین کاروانسراهای در دل کویر می باشد که به عنوان یکی از بناهای بی نظیر دوره ی صفویه بوده است که در شهر مهریز واقع شده است.از جاذبه هایی که در این کاروانسرا می توانید تماشا کنید می توان به پشت بام این کاروانسرا و تاریک شدن نم نم هوا و تماشای وسعت آسمان کویر در شب اشاره کرد.

کاروانسرای زین الدین یکی از شاهکارهای معماری در دوره ی صفویه و تنها بنای مدور ایرانی در مسیر جاده ابریشم بوده است، این کاروانسرا در قرن دهم قمری محلی جهت اسقرار تفنگچیان و مستحفظان بوده و می توان گفت که یکی از کاربرد های اصلی کاروانسرای زین الدین در گذشته نیز بوده است.

معماری کاروانسرا

کاروانسرای زین الدین دارای نقشه دایره ای و پنج پلان نیم دایره چسبیده به دیوار هشتی است، صحنی دوازده ضلعی دارد که در اطراف آن رواق های سکو داری قرار دارد.در بخش شمالی رباط اتاق هایی که شاه نشین عمارت بوده وجود دارد که در حال حاضر بخشی از آن به اتاق غذاخوری و بخش دیگر با فرش دست بافت و پشتی های زیبا برای نشستن و استراحت طراحی شده است.در دو طرف کاروانسرا پله هایی وجود دارد که به پشت بام کاروانسرا راه دارد و می توان برای تماشای آسمان کویر از آن ها استفاده کرد و به پشت بام رفت.

آدرس کاروانسرا

آدرس : استان یزد، مهریز

 

تصاویر