کاخ آپادانای داریوش در شوش

کاخ آپادانای داریوش در شوش

نقد و بررسی

توضیحات

کاخ آپادانای داریوش

کاخ آپادانای داریوش یا همان قصر زمستانی شاهان هخامنشی که به دستور داریوش یکم در شوش ساخته شده و در استان خوزستان واقع شده است، کاخ آپادانا در حدود سال های 515 – 521 پیش از میلاد در شهر باستانی شوش و روی بقایای آثار بنای بازمانده از عیلامی ها ساخته شده است. کاخ آپادانای داریوش یکم در سال 1380 به عنوان اثر ملی به ثبت رسیده است. برای آشنایی بیشتر با کاخ آپادانای داریوش در شوش با ایران نیهون همراه باشید.

کاخ آپادانای شوش در جریان حفاری های سال 1311 کشف شده است و تا پایان سال 1314 این حفاری ادامه پیدا کرده و از خاک بیرون آمده است. برای رسیدن به شهر تاریخی و باستانی شوش باید از اندیمشک 40 کیلومتر رانندگی کنیم و به شهر شوش برسیم، شهر شوش طبق نظریه باستان شناسان و بررسی های انجام شده در 9000 سال پیش از میلاد محل سکونت کشاورزان بوده و 5000 شال پیش از میلاد نیز مردم در این منطقه در قلعه زندگی می کردند و جز اولین مکان های روی زمین است که در آن زندگی شهری ایجاد شده است. کاخ آپادانای داریوش یکی از جاهای دیدنی خوزستان می باشد که برای علاقمندان به آثار تاریخی و باستانی و ایرانگردی گزینه منلسبی می باشد.

موقعیت جغرافیای کاخ آپادانا

کاخ آپادانای شوش در استان خوزستان و شهرستان شوش و در منطقه ی قلعه ی کهن شوش واقع شده است، دیوارهای این کاخ از خشت و با نمای آجری و ستون های آن از جنس سنگ می باشد. دیوارهای داخلی این کاخ با آجر لعاب دار پوشیده شده است و دارای نقش های سربازان گارد جاویدان، شیر بالدار و گل نیلوفر آبی است که تزیینات بسیار جذابی ایجاد کرده است. نکته ی مهم این است که این کاخ و بخش های مهمی از آن در زمان اردشیر اول دچار آتش سوزی شده است و در زمان اردشیر دوم بازسازی شده است اما در نهایت این کاخ همانند دیگر کاخ های هخامنشی توسط اسکندر به ویرانه ایی تبدیل شده است.

ویژگی های کاخ آپادانا

وسعت کاخ آپادانای داریوش حدود 10434 متر مربع می باشد که به بارگاه یا آپادانه نیز شهرت داشته است، طراحی کاخ آپادانا اینگونه است که 3 ایوان ستوندار در سه جبهه ی شمالی، شرقی و غربی وجود دارد که دارای دو ردیف ستون 6 تایی می باشد و تالار مرکزی کاخ با ابعاد 58 در 58 متر مربع که حدود 36 ستون با ارتفاع حدود 20 متر و سرستون های کله گاوی دارد.

معماری کاخ آپادانا

کاخ داریوش قسمت های مختلفی از جمله تالار بار عام، حرم سرا، دروازه و کاخ پذیرایی و سه حیاط مرکزی دارد که قسمت دیوارهای داخلی و خارجی این کاخ با تزیینات زیبایی مزین شده است. از مجموعه ی کاخ آپادانای داریوش درست 110 اتاق تالار کشف شده است که شش حیاط نیز دارد و سه تای این حیاط ها بسیار بزرگ می باشد که دور یک محور شرقی و غربی قرار گرفته است و در بخش داخلی کاخ واقع شده اند و توسط راهروهایی به بخش شمالی وصل شده است.سه حیاط کوچکتر که درست در بخش شمالی قرار گرفته است و اتاق ها و ساختمان های کاخ به وسیله ی این سه تا حیاط روشنایی گرفته است.

تصاویر