کاخ امپراتوری توکیو , نمادی از حفظ سنت ها در ژاپن

کاخ امپراتوری توکیو , نمادی از حفظ سنت ها در ژاپن

جاذبه گردشگری کشور ژاپن را که با قدرت سعی و کوشش در حفظ سنت ها  در آن پرداخت شده است را میتوان به کاخ امپراتوری توکیو اشاره کرد. در ادامه با معرفی کاخ امپراتوری توکیو با ایران نیهون همراه باشید.

امپراتوری ژاپن

در دوران امپراتوری (اشراف سالاری) فرهنگ بودایی با نفوذ قوی چین در قرن هشتم رشد و شکوفایی یافت. سپس پایتخت به شهر کنونی کیوتو یعنی جایی که قواعد اشراف سالاری در مدتی مدید در آن تداوم داشت انتقال یافت. افسانه گنجی (The Tale of Genji)، که گفته می‌شود.

یکی از کهن‌ترین رمان‌های جهان است در این محدوده زمانی نگاشته شده‌است: سلطان تنجی را باید بنیادگذار این دوره ژاپن دانست. وی امپراتوری بسیار مقتدر بود، شهر کیوتو پایتخت ژاپن، در دوره امپراتوری او به عظمت رسید. همچنین برخی از پادشاهان این دوره به علت گرایش به آئین بودا و تعصب در این دین دست از زندگی مجلل و اشرافی خود برداشتند.

ژاپن کاخ امپراتوری توکیو , نمادی از ژاپن کاخ امپراتوری توکیو , نمادی از حفظ سنت هاحفظ سنت ها

اولین امپراتوری

سال ۶۶۰ پیش از میلاد «جیمو تنو» (امپراتورجیمو) نبیره «نینگی_ نومیکوتو» در یاماتو (ایالت کنونی نارا) به تخت پادشاهی نشست و او نخستین امپراتور ژاپن بود.

در این دوره آئین بودائی در این کشور رخنه کرد و به سرعت انتشار یافت، عامل اصلی پیشرفت آن، تبلیغ بی‌آزار و مسالمت‌آمیز و پرهیزگاری و اطاعت و انقیاد نسبت به حکومت بود. زمانی‌که ملکه سویکو بر این کشور سلطنت می‌کرد نایب السلطنه او موسوم به امیر شوتوکو_تیشی که مدت ۲۹ سال (۶۲۱-۵۹۲ میلادی) زمام‌‌دار واقعی ژاپن بود در ترویج آئین بودا کوشش کرد به کمک وی معابد بسیاری در سراسر ژاپن برای عبادت بودا ساخته شد. مساعی او در این راه به حدی بود که بوی لقب آشوکای ژاپن دادند.

ژاپن کاخ امپراتوری توکیو , نمادی از حفظ سنت ها

در سال ۶۴۵ میلادی شورش عظیمی در ژاپن برپا شد که در تاریخ این کشور بنام اصلاح بزرگ از آن یاد می‌شود، دو تن از شورشیان باسامی کامتاری وامیر ناکا قدرت را قبضه کردند و سرانجام امیر ناکا تحت عنوان سلطان تنجی به سلطنت رسید و وحدت کشور را ایجاد کرد و بر خلاف گذشته که سلطان فقط ریاست قبایل را داشت امیر ناکا مرکزیت ایجاد کرد و به حکام ایالات و ولایات دستور داد که خراج مقرره را بپردازند. بدین ترتیب دوره سیاسی تاریخ ژاپن سپری شد و دوره امپراتوری آغاز شد.

ژاپن کاخ امپراتوری توکیو , نمادی از حفظ سنت ها

در این دوره همزمان با قدرت گرفتن کشور چین، فرهنگ و هنر این کشور نفوذ بسیاری در ژاپن پیدا کرد. ژاپن در این دوره به سرعت رو به ترقی نهاد. تمول بسیار موجب فساد و هرج و مرج شد. بی‌عدالتی، دزدی و راهزنی افزایش یافت. خاندان‌های بزرگ نیز، امپراتوری را آلت دست خود کردند و علنا قدرت از امپراتور خلع شد. به این ترتیب حکومت امپراتوری جای خود را به «حکومت شوگونی» داد.

کاخ امپراتوری توکیو

کاخ امپراتوری ژاپن یا کُوکیو (به ژاپنی: 皇居 kōkyo) قصر و قلعه‌ای است که در منطقه چیودای توکیو پایتخت ژاپن واقع شده‌است. در حال حاضر این قلعه محل اقامت امپراتور ژاپن، امپراتور آکی‌هیتو و خانواده سلطنتی ژاپن است و می‌توان گفت که این کاخ نمادی از حفظ سنت‌های در کشور ژاپن است.

ژاپن کاخ امپراتوری توکیو , نمادی از حفظ سنت ها

از سال ۱۹۶۸ میلادی قسمت شرقی قصر در معرض بازدید عموم قرار گرفته‌است و بازدید از آن برای همگان آزاد است. در داخل این محوطه موزه سلطنتی ساننومارو قرار دارد. از سال ۱۹۹۳ میلادی ورود و بازدید از این موزه رایگان شده است.

ژاپن کاخ امپراتوری توکیو , نمادی از حفظ سنت ها

کاخ سلطنتی کیوتو ژاپن (Kyoto Imperial Palace)، مجموع کاخ سلطنتی ژاپن است، هر چند که امپراتور ژاپن در کشور اقامت نمی‌کرد، بعدها امپراتور در کاخ سلطنتی توکیو از سال ١٨٦٩ اقامت گزید و سپس در سال ١٨٧٧ دستور به مرمت و حفاظت از کاخ سلطنتی کیوتو را صادر کرد.

ژاپن کاخ امپراتوری توکیو , نمادی از حفظ سنت ها

امروز ه این مکان برای بازدید عموم آزاد است و آژانس خانواده سلطنتی میزبان تورهای عمومی ساختمان چند بار در روز می‌باشند. این قصر در گیون کیوتو، یک محوطه مستطیل شکل ۱/۳ کیلومتری شمال به جنوب و ۰/۷ کیلومتری شرق به غرب است که همچنین شامل باغ‌های کاخ سلطنتی نیز می‌باشد، واقع شده است.

کاخ سلطنتی رسما از اواخر قرن دوازدهم در همین مکان واقع شده است. این قصر، مانند بسیاری از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین ساختمان‌ها در ژاپن، توسط آتش ویران شد و چند بار در طول دوره از تاریخ خود بازسازی و مرمت شده است، گفته می شود که این قصر تاکنون هشت بار ویران و مجددا بازسازی شده است. در این بنا معماری‌های گوناگونی از قرن دوازدهم و دوره های پس آن به چشم می‌خورد.

برچسب ها: ,
5 1 رای
امتیاز بدهید
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات