طاق بستان کرمانشاه

طاق بستان کرمانشاه

نقد و بررسی

توضیحات

طاق بستان کرمانشاه

طاق بستان در شمال غربی شهر کرمانشاه و در غرب ایران واقع شده است، این مجموعه شامل سنگ نگاره ها و سنگ نوشته های متعلق به دوره ی ساسانی و قرن سوم میلادی می باشد که در کردی به طاق وه سان نیز شهرت دارد. برای آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی کرمانشاه با ایران نیهون همراه باشید.

استان کرمانشاه یکی از مقاصد مهم برای ایرانگردی و جذب گردشگران خارجی می باشد که به دلیل آب و هوای مطبوع، مناظر جذاب و دیدنی و آثار باستانی مهم تر مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است، چندین صحنه تاریخی بر روی سنگ نگاره ها می باشد که متعلق به تاج گذاری خسرو پرویز، تاج گذاری اردشیر دوم، تاج گذاری شاهپور دوم و سوم و… است.

طاق بستان در 9 کیلومتری استان کرمانشاه در دامنه ی کوهی که به طاق بستان شهرت دارد و در کنار چشمه ای واقع در شمال شرقی شهر کرمانشاه قرار گرفته است، این آثار یکی از شگفت انگیز ترین آثار تاریخی کشور را در خود جای داده است و بسیار مورد توجه توریستان قرار می گیرد.

در اوایل شاهان ساسانی در نواحی اطراف تخت جمشید فضایی برای تراشیدن سنگهایشان انتخاب کرده بودند اما با گذر زمان و در دوره اردشیر دوم و شاهان پس از اردشیر دوم محدوده ی طاق بستان که در بین راه جاده ابریشم قرار داشت جایگزین شده بود.

معماری طاق بستان

طاق بستان در کنار چشمه ایی در شمال شرقی شهر کرمانشاه واقع شده است که شامل دو ایوان سنگی در دامنه کوه به نام های ایوان کوچک و ایوان بزرگ می باشد و سنگ نگاره هایی از اردشیر دوم و هنر ساسانی در آن جلوگر است.

طاق بزرگ فضایی مستطیل شکل با ارتفاع 9 متر و عمق حدود 6 الی 7 متر با پهنای 7.5 متر است که در دو طرف ایوان جرزی چهارگوش و روی آن طاقی با قوس نعل اسبی قرار گرفته است، شکل ورودی طاق نیم دایره مانند می باشد که در انتها به بیضی تبدیل می شود.هفت جان پناه چهار پله ایی و سکویی در انتهای ایوان دیده می شود، در انتهای ایوان سکویی وجود دارد که بر روی آن و در دو طرف انتهایی ایوان بزرگ دو نیم ستون بدون پایه ستون و با ارتفاع 4 متر و قطر حدودی 32 الی 33 سانتی متر وجود دارد.زمان ساخت این ایوان مربوط به زمان خسرو دوم تشخیص داده شده است که با نقوش ارزشمند خود اطلاعات وسیعی در مورد پوشاک و زیورآلات دوره ساسانی را نشان داده است.

طاق بزرگ ، طاق کوچک

طاق بستان کرمانشاه

طاق کوچک، طاقی مستطیلی به ارتفاع حدود 5 متر و پهنای 6 متر و با عمق 3.5 متر می باشد، در دو طرف ورودی ایوان دو جرز چهر گوش که بالای آنها با قوس نیم دایره که حدودا 1 0سانتی متری عقب تر است وجود دارد.دیوار انتهای آن به دو بخش تقسیم شده که قسمت بالا با عمق 30 سانتی متر و ارتفاع حدود 3 متر که در آن پیکره های شاهپور سوم و پدرش شاهپور دوم با جزئیات حک شده است.

از جمله سنگ نوشته های این مجموعه می توان به سنگ نگاره اردشیر دوم در سمت راست ایوان کوچک، سنگ نگاره دوره قاجار در طاق بستان، عمارت مسعودیه، چشمه های جوشان آب در کنار نقوش برجسته و … می باشد که در کنار هم مجموعه طاق بستان کرمانشاه را تشکیل داده اند و مقصد مهمی برای گردشگری و جذب توریست شده است.

آدرس : ایران، کرمانشاه، بلوار طاق بستان

تصاویر