جاهای دیدنی ماسوله

جاهای دیدنی ماسوله

نقد و بررسی

توضیحات

جاهای دیدنی ماسوله

ماسوله شهری در 26 کیلومتری جنوب غربی فومن و در 65 کیلومتری جنوب غربی شهر رشت واقع شده است، شهر ماسوله با معماری منحصر بفر خانه هایش شناخته شده است و هر جاذبه ایی در آنجا رنگ و بوی خاص دیگری دارد که چشم هر بیننده ایی را خیره می کند.برای آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی ماسوله با ایران نیهون همراه باشید.

در کشورمان حدود 3 روستای پلکانی تاریخی وجود دارد که یکی روستای پلنگان در سنندج، اورامان در کردستان و یکی هم ماسوله در گیلان می باشد، این روستاها امروزه به دلیل پیشرفت در صنعت گردشگری کم کم از حالت زندگی روستایی در آمده و با زندگی شهری ترکیب شده و شهر هایی با بافت روستایی و قدیمی بوجود آمده است.

آبشار کوشم

ماسوله آبشارها و چشمه های متعددی دارد که با در نظر گرفتن زمان سفرتان ارزش یک بار دیدن و لذت بردن را دارد، یکی از همین آبشارها که در نزدیکی روستا می باشد و دسترسی راحت تری نیز دارد آبشار کوشم است که با یک پیاده روی سبک و در حدود یک ساعت می توان به این آبشار رسید. آبشار کوشم در امتداد رودخانه و در احاطه درختان سرسبز و انبوه جنگل قرار گرفته است و محوطه ایی مناسب برای وقت گذراندن می باشد.

پارک جنگلی ماسوله

یکی دیگر از جاهای دیدنی ماسوله و زیباترین پارک های جنگلی شمال کشور، پارک جنگلی ماسوله می باشد. تنوع گیاهان و درختان موجود در این پارک و امکانات مناسب برای گردش و تفریح توریستان و هوای خنک و پارک باعث بی نظیر بودن این پارک جنگلی شده است، وجود آلاچیق، رستوران و دکه برای گردشگران و توجه به رفاه آنها هر ساله سیل عظیم جمعیت را به این شهر و این پارک جنگلی روانه می کند.

امامزاده عون بن محمد( مسجد صاحب الزمان)

شهر ماسوله علاوه بر جاهای دیدنی و تفریحی بسیار آثار باستانی و زیارتی هم دارد، امامزاده عون بن محمد از جمله بناهای زیارتی است که به قرن 2 و 3 هجری تعلق دارد. آرامگاه ایشان هشت ضلعی با کتیبه ایی کنده کاری شده رو سنگ قبر آن می باشد، بررسی های موجود نشان داده است که این امام زاده نوه امیرالمومنین و فرزند محمد حنیفه پسر امام علی (ع) می باشد و مسجد صاحب الزمان یکی دیگر از جاهای مذهبی و تاریخی شهر ماسوله می باشد که در محله ی خانه ماسوله واقع شده است و از خشت و گل و با متریال بومی و پوشش مسطح ساخته شده است.

ییلاق کوربار

یکی دیگر از جاهای دیدنی ماسوله که در دل کوه های سرسبز گیلان و در نزدیکی روستای پلکانی ماسوله، ییلاقی زیبا و خوش آب و هوا وجود دارد که دست کمی از تابلوهای نقاشی ندارد و با نام ییلاق کوربار شهرت یافته است. درمسیر دسترسی به این ییلاق از مناظری دیدن می کنید که با نگاه به هر گوشه ی آن روح زندگی و زنده بودن را از نزدیکی لمس می کنید.

قلعه شاه معلم

شهر ماسوله یکی از بهترین مقصد ها برای کوهنوردان می باشد زیرا دور تا دور آن را کوه های سرسبز و جذاب احاطه کرده است، از محبوبترین کوه های این مقصد برای کوهنوردان قله شاه معلم است که دومین قله بلند گیلان با ارتفاع بیش از 3050 می باشد و در میان کوهنوردان ایرانی به ماسوله داغ نیز شهرت دارد.

بازار ماسوله

قلب تپنده ی هر شهری بازار آن شهر می باشد، از جذاب ترین جاهای دیدنی ماسوله بازار ماسوله است. بازار ماسوله با تمامی بازارهای روستایی ایران تفاوت دارد و توصیه می شود اگر به ماسوله سفر کردید حتما به بازار این روستای پلکانی رفته و لذت ببرید.از ویژگی های جذاب این بازار می توان به این اشاره کرد که همانند مغازه ها و پاساژهای مدرن و طبقاتی شهر می باشد و چهار سطح جداگانه دارد بطوری که در سطح پایین مغازه ها یک طبقه و در سطح بالا از دو طبقه تشکیل شده است.

موزه مردم شناسی ماسوله

یکی از جاهای دیدنی ماسوله موزه ی مردم شناسی آن می باشد که از سال 1381 فعالیت خود را آغاز کرده است و در بخش های مختلف به نمایش مجموعه ای از اشیاء فرهنگی مردم روستا پرداخته است.اشیاء تاریخی که حدود 400 تا 1 قرن قدمت دارند و از شهر ماسوله کهن برجای مانده است و مانند سندی تاریخی گواه قدمت این روستا می باشد.این ابزار شامل ابزارآلات کشاورزی، انواع سفال، اشیاء قیمتی، وسایل ساخته شده از کاغذ، شیشه، وسایل جنگی و کارهای دستی و… می باشد.

چشمه آب معدنی زمزمه

چشمه آب معدنی زمزمه در شهرستان فومن و در منطقه ماسوله واقع شده است، رنگ آب چشمه در طول مسیری که طی می کند و به رودخانه ماسوله می رسد نارنجی رنگ می باشد و دلیل رنگ نارنجی آن وجود معدن آهنی است که در گذشته فعال بوده و مزه آب نیز تحت تاثیر آن طعم تلخی داشته که اهالی منطقه برای استفاده از آب این چشمه و خواص درمانی آن با شکر مخلوط کرده و نوش جان می کنند تا بیماری ای ریوی و کلیوی و گوراشی را درمان کنند.

آبشار لار چشمه

آبشار لارچشمه در شهر ماسوله و در استان گیلان واقع شده است، موقعیت مکانی این آبشار قبل از ورود به منطقه ماسوله می باشد و در کنار جاده فومن به ماسوله چشمه این آبشار می جوشد.ارتفاع این آبشار در حدود 6 متر می باشد و حوضچه آب کوچکی در زیر آن ایجاد شده است که به زیبایی طبیعی آبشار افزوده است، ارتفاع آبشار لارچشمه از سطح دریا حدود 670 متر می باشد و درمیان جنگل های انبوه گیلان واقع شده است.

تصاویر