ارگ راین

ارگ راین

نقد و بررسی

توضیحات

ارگ راین کرمان یکی از جاهای دیدنی واقع در شهر کرمان می باشد که مربوط به دوره ی ساسانی است، ارگ راین دومین بنای خشتی جهان بعد از ارگ بم محسوب می شود که همانند سندی معتبر مورد توجه گردشگران و توریستان قرار گرفته است. برای آشنایی بیشتر با این بنای تاریخی و کهن در ادامه با ایران نیهون همراه باشید.

ارگ در لغت به معنای قلعه ایی کوچک در میان قلعه هایی بزرگ تر می باشد که محل انجام امور اداری توسط فرامانروای شهر بوده است، در تاریخ ایران ارگ جایگاه ویژه و منحصربفردی دارد که همچنان بازمانده هایی از آن را در کشور مشاهده می کنیم.

ارگ راین کرمان

ارگ راین کرمان یکی از بزرگترین بناهای خشتی معروف در دنیا است که با وسعت 22 هزار متر بر بلندای تپه ای مرتفع قرار گرفته است، به گفته کارشناسان این بنای تاریخی متعلق به دوره ی ساسانیان می باشد و به دلیل موقعیت مناسب قرارگیری در مسیر کرمان به جیرفت و بندر عباس در قدیم یکی از بزرگترین مراکز داد و ستد کالا، بافت پارچه های ارزشمند و مرکز ساخت صنایع دفاعی بوده است.

معماری ارگ راین

ارگ راین قلعه ایی است که تماما با خشت خام ساخته شده است و با وسعت زیادش تنها یک ورودی دارد که در سمت شرقی آن واقع شده است و به وسیله ی سردر اصلی به محوطه ی داخلی را می یابد، ارگ راین دارای دو بخش شاه نشین و عامه نشین می باشد و ویژگی و ساختار اصلی خود را حفظ کرده است.از فضاهای مورد نیاز در این ارگ می توان به زورخانه، مکتب خانه، بارانداز، ساختمان قرنطینه، مسجد، اصطبل و … اشاره کرد.

بخش مهمی که در فضای این ارگ وجود دارد قسمت نگهبانی آن است که به دو بخش تقسیم شده است که در نزدیکی درب ورودی اصلی واقع شده و قسمت فوقانی آن با دریچه ایی مربعی شکل به سمت پایین دید دارد که در قدیم ورود و خروج ها از این منفذ کنترل می شد و در قسمت ورودی ارگ راین نیز جایگاه آهنگران و افرادی که به شغل های اینچنینی و ساخت ابزار فلزی مشغول بوده اند به چشم می خورد.

مسیرهای دسترسی به ارگ راین

برای بازدید از این ارگ زیبا باید به کرمان سفر کرد و شهر راین در فاصله ی 100 کیلومتری جنوب شرقی کرمان واقع شده است و بر دامنه یک کوه قرار گرفته است که در همه ی تورهای گردشگری این مسیر تعریف شده است و قابل شناسایی مردم می باشد.اما اگر مسیر دیگری را در نظر دارید برای این بازدید، می توانید در مسیر کرمان به جیرفت پس از طی مسافت 100 کیلومتر به مسیر دسترسی راین که در سمت راست شما قرار دارد برسید.

آدرس : کرمان، 100 کیلومتری مسیر کرمان به جیرفت، جنوب غربی شهر کرمان، شهر راین و ارگ راین

تصاویر