میدان امیرچخماق

میدان امیرچخماق

نقد و بررسی

توضیحات

میدان امیرچخماق یزد

در کتب مختلفی که توسط دیرین ‌شناسان ایرانی و خارجی درباره‌ ی ایران نوشته شده، از مسجد و میدان امیرچخماق یزد به عنوان معرف این شهر نام برده‌ شده است. در ادامه با معرفی مجموعه امیر چخماق (مسجد و میدان امیر چخماق) با ایران نیهون همراه باشید.

در واقع مجموعه ارزشمند امیرچخماق یکی از جاهای دیدنی یزد می باشد که شامل بازار، تکیه، مسجد و دو آب ‌انبار است که قدمتشان به دوران تیموریان باز میگردد. امروزه مسجد و میدان امیرچخماق یزد، به عنوان یکی از شاخص‌ ترین مجموعه‌ های فرهنگی، تاریخی و گردشگری در شهر یزد محسوب می‌ شود.

تاریخچه میدان امیرچخماق یزد

در سده ۸ خورشیدی امیرجلال‌ الدین چقماق، حاکم یزد و از سرداران و امرای شاهرخ تیموری بود. وی با یاری همسرش فاطمه خاتون با هدف رونق هرچه بیشتر شهر یزد، مجموعه‌ ای متشکل از میدان، تکیه، حمام عمومی، کاروان ‌سراها، خانقاه، قنات‌خانه و چاه آب سرد را در مرکز شهر یزد بنا کرد.

این میدان که روزگاری یک مجموعه‌ی کامل شهری بوده است، در گذر زمان بخش ‌هایی از آن تخریب شده است. عمده این تغییرات مربوط به دوره رضا شاه پهلوی به بعد است. پس از خیابان‌ کشی های دوره پهلوی، شکل میدان امیر چخماق یزد دچار تغییرات عمده شد.

جداره‌ های میدان تخریب و میدانی کوچک تعریف شد و مسجد امیرچخماق با میدان مقابل حسینیه، ادغام شدند. بعدها پس از تحولات بسیار، تنها جداره باقی‌ مانده ی بدنه جنوب شرقی، یا همان بدنه اصلی تکیه امیرچخماق باقی ماند، که هم ‌اکنون نیز در این میدان قرار دارد.

تکیه امیرچخماق یزد

تکیه امیرچخماق مرکز شهر یزد و در شرق میدان امیر چخماق واقع شده است. تکیه امیرچخماق در سال ۱۳۳۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در کنار این اثر تاریخی، ورودی بازار حاجی قنبر و در پشت تکیه راسته بازار واقع شده است. ورودی آب انبار در یکی از غرفه ‌های ضلع غربی تکیه قرار دارد. حمام چخماق و کاروانسرای بافتی ‌ها در سمت غرب تکیه واقع شده است. همچنین در سمت راست تکیه یا همان بخش شمالی میدان ، کاروانسرای شعبان ، قرار دارد.

در مقابل تکیه امیرچخماق یزد، نخل معروفی که در واقع یک سازه چوبی است، قراردارد. این نخل با قدمتی بسیار طولانی نشانه ‌ی عزاداری یزدی ‌ها برای امام حسین (ع) است.

مسجد امیرچخماق یزد

مسجد امیرچخماق که به نام مسجد جامع نو نیز شناخته می شود، قدیمی ترین بنای این میدان است. مسجد امیرچخماق در سال ۱۳۴۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مسجد در ضلع جنوبی میدان قرار دارد و با کاشی های معرق خود جلوه ی زیبایی به میدان میدهد.

جالب است بدانید که این مسجد دارای دو شبستان زمستانی و تابستانی است. نور شبستان زمستانی، که در دو سوی دالان ورودی واقع شده است با سنگ های مرمر تامین می شود. همچنین در بالای محراب شبستان تابستانی، بادگیر بسیار زیبایی قرار دارد .

امیدواریم که این مقاله برایتان مفید بوده و در برنامه‌ریزی سفر به شما کمک کرده باشد. از تهیه ی سوغات یزد غافل نشوید تا یادگاری های خوبی از سفر داشته باشید.

برای ما بسیار مسرت بخش است که با نظرات خود ما را در ارائه خدمات بهتر یاری نمایید.

تصاویر