مسجد امام اصفهان

مسجد امام اصفهان

نقد و بررسی

توضیحات

مسجد امام اصفهان

مسجد شاه یا همان مسجد جامع که به مسجد سلطانی و مسجد امام شهرت داشته و در میدان نقش جهان اصفهان واقع شده است که قدمت ساخت آن به دوره صفوی و قرن 11 هجری باز می گردد، بنای این مسجد یکی از شاهکاری معماری اسلامی ایران به شمار می رود و در سال 1310 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است. برای آشنایی بیشتر با مسجد امام اصفهان در ادامه با ایران نیهون همراه باشید.

مسجد امام در ضلع جنوبی میدان نقشه جهان اصفهان و دولتخانه صفوی قرار گرفته است، ورودی اصلی بنا در ضلع جنوبی میدان قرار دارد و ورودی های دیگر در محله های دیگر برای دسترسی راحت مردم واقع شده است. مسجد امام یکی از مهمترین بناهای دوره صفوی می باشد که از لحاظ معماری و تزیینات اهمیت بسیار دارد، ساخت این بنا در سال 1020 هجری قمری به فرمان شاه عباس اول آغاز شد و در سال 1025 هجری قمری به پایان رسیده است و بنایی تاریخی از زمان صفوی به یادگار گذاشته شده است که یکی از جاذبه های شهر اصفهان و از گزینه های مناسب برای ایرانگردی می باشد.

معماری مسجد امام

بنای مسجد امام از بناهای مهم عصر صفویه می باشد که به مسجد جامع عباسی شهرت داشته است، از نظر ویژگی های معماری تزیینات غنی و آثار نفیس این بنا باعث اهمیت این مسجد شده است.کلیت اصلی بنا بر روی شالوده ایی وسیع بنا شده است و قوس نیم گنبد سردر خارجی در میدان 27 متر بلندی دارد و ارتفاع مناره هایش 33 متر است و مناره های بالای شبستان نیز از آن ها نیز بلندتر است، جلو خان این مسجد تقریبا مانند ساختمانی جدا کننده می باشد که حالتی دعوت کننده دارد و جمعیت بیرون را به داخل فرا می خواند.

نمای حیاط مسجد به دالان ها، طاقچه ها، توده های مقرنس روشن با نوارهای درازی از کتیبه های سفید درخشان آراسته است.سراسر این کتیبه ها از کاشی هفت رنگ الوان پوشیده شده است که چشم ببیننده ها را بر خود خیره می کند.معماری مساجد جامع به عنوان اصلی ترین عنصر شهر شناخته می شود و جایگاه ویژه ایی در معماری و شهرسازی پس از اسلام درد.

سلسله مراتب ورود

سلسله مراتب ورود به مسجد جامع اصفهان به این ترتیب می باشد که ببینده بعد از ورود از درآیگاه ورودی و هشتی طی سلسله مراتبی و با چرخش از دالان ها وارد صحن مسجد شده و در جهت قبله قرار گرفته است، در اصلی مسجد شاه که در ضلع جنوبی میدان واقع شده است و با نقره و طلا پوشش داده شده است.مسجد جامع اصفهان از مساجد چهار ایوانی می باشد که میانسرای مسجد تناسبات شش پهاوی منظمی دارد و در دو گوشه ی جنوب شرقی و جنوب غربی صحن مسجد دو مدرسه بنام ناصری و سلیمانیه وجود دارد که توسط ناصرالدین شاه و دومی به دست شاه سلیمان تعمیر شده اند. مدرسه ایی که در جنوب غربی مسجد واقع شده است تخته سنگی ساده به شکل شاخص در محلی معین تعیین شده است که ظهر حقیقی اصفهان را در چهار فصل نشان می دهد.

گنبد بزرگ و عظیم مسجد دو پوسته ی گسسته می باشد که آهیانه ی آن گنبد سبویی است و بعلت وسعت دهانه ای آن که حدود 20 متر می باشد از مهمترین گنبدهای دوپوش می باشد که فضای خالی بین آن با با چوب بست هایی می باشد که به آن گنبد ناری می گویند.

ویژگی های مسجد امام اصفهان

از نکات جالب در این مسجد انعکاس صوت در مرکز گنبد بزرگی جنوبی آن است که ارتفاع گنبد از سطح زمین 52 متر و مناره هایش 48 متر می باشد، قطعات بزرگ سنگ های مرمری یکپارچه و نفیس که در شبستان غربی گنبد قرار گرفته است و متعلق به سال 1095 هجری مربوط می شود.بهترین نوع کاشیکاری مسجد در قسمت سردر ورودی آن است که با رنگ بندی های کامل از کاشی هفت رنگ و معرق و … را شامل می شود و بقیه ی مسجد با کاشی کاری های نامرغوب تر هفت رنگ تزیین شده است.

مسجد امام اصفهان یکی از جاهای دیدنی اصفهان است که بسیار شاخص و دارای اهمیت می باشد مانند منبر آن که یکپارچه از سنگ سماق می باشد و دارای 14 پله است که پله آخر پهن تر بوده و جایگاه واعظ می باشد.

تصاویر