علت تفاوت مدت زمان پرواز رفت و برگشت با هواپیما چیست؟

علت تفاوت مدت زمان پرواز رفت و برگشت با هواپیما چیست؟

چرا زمان پرواز رفت برگشت متفاوت است؟ اگر قصد مسافرت طولانی با هواپیما را دارید با مجله گردشگری ایران نیهون همراه باشید تا مدت زمان پرواز رفت و برگشت در مسافرت های طولانی را بررسی کنیم.

اگر شخصی با هواپیما در مسیر خلاف جهت چرخش زمین پرواز کند قاعدتا باید زودتر به مقصد برسد.این به این دلیل است که مقصد در حال نزدیک شدن به شماست. در نگاه دیگر مقصد به سمت شما حرکت می کند و این به نظر می رسد که سریع تر از زمان معمول به آن خواهید رسید، ولی در واقعیت اینطور نیست.

زمین در جهت شرق با سرعت 1180 کیلومتر بر ساعت به دور خود میچرخد، کسی که در هواپیما به سمت مخالف آن یعنی غرب در پرواز است و با در نظر گرفتن اینکه مقصد با سرعت در حال نزدیک شدن به شماست این احساس می شود که زودتر از معمول به مقصد می رسید.

همان طور که گفتیم شخص زودتر به مقصد نخواهد رسید زیرا هواپیما تحت تاثیر چرخش زمین قرار می گیرد، میتوان گفت که در حالی که مقصد به سوی هواپیما در چرخش است هواپیما از مقصد پرواز فاصله می گیرد.

سرعت چرخش زمین و تاثیر آن بر مدت زمان پرواز رفت و برگشت

با وجود اینکه زمین در جهت شرق و درخط استوا با سرعت 1670 کیلومتر بر ساعت در حرکت یا چرخش است، سطح زمین و هر آنچه روی آن و اطراف آن است در مناطق شمالی و جنوبی نسبت به خط استوا با سرعت کمتر در چرخش است که سرعت چرخش آن برابر با 1180 کیلومتر بر ساعت است.

همچنین هوایی که در زمین در جریان است نیز با همین سرعت در جهت شرق در چرخش است. از این رو به نظر خواهد آمد زمانی که هواپیمایی به سمت غرب حرکت می کند و در حالی که چرخش زمین به سمت شرق است در نتیجه مقصد به سمت هواپیما در حرکت خواهد بود و هواپیما زودتر از حالت عادی به مقصد می رسد.

همه آنچه در اطراف زمین است تحت الشعاع چرخش زمین قرار می گیرد.این به این معنا است زمین با همه آنچه در سطح و هوا اطراف آن است به سمت شرق در حال حرکت است و هواپیما در حال پرواز نیز از این قاعده مستثنا نیست.

در واقع اگر هواپیما با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت روی خط استوا به سمت شرق پرواز کند در نتیجه سرعتی برابر با 1830 کیلومتر بر ساعت دارد 1670+160. ولی زمانی که هواپیما با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت در خلاف جهت چرخش زمین حرکت کند سرعتش از سرعتش از سرعت زمین کم می شود.1670-160.

زمانی که به سمت غرب در حال پرواز هستید میتوان گفت همزمان با سرعت کمتری از سرعت زمین به سمت شرق در چرخش هستید. البته این شرایط زمانی تغییر پیدا می کند که هواپیما در فاصله ای نزدیک حدود 10 کیلومتری از قطب باشد که در نتیجه حرکت به سمت غرب، شخص را دقیقا به سمت غرب خواهد برد.

در پایان مدت زمان پرواز رفت و برگشت به یک مقصد معمولا متفاوت هستند و همچنین جریان های شدید بادی در اتمسفر زمین نیز که خود تحت تاثیر مدور بودن زمین و چرخش آن قرار دارند، بر متفاوت بودن زمان طول پرواز هواپیما ها تاثیر می گذارند.

5 1 رای
امتیاز بدهید
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات