شهرزیرزمینی نوش آباد

شهرزیرزمینی نوش آباد

نقد و بررسی

توضیحات

شهر زیرزمینی

شهر زیرزمینی نوش آباد یکی از شگفت انگیزترین شهرهای زیرزمینی دنیا است که در شهر نوش آباد و 7 کیلومتری شمال شهر کاشان و 3 کیلومتری غرب آران و بیدگل منطقه نوش آباد استان اصفهان قرار گرفته است، شهر زیرزمینی نوش آباد یکی از جاهای دیدنی کاشان می باشد. برای آشنایی بیشتر با شهر زیر زمینی نوش آباد با ایران نیهون همراه باشید.

شهر نوش آباد

شهر زیرزمینی نوش آباد بزرگترین شهر زیر زمینی ایران می باشد که در نوش آباد کاشان واقع شده و یکی از جاهای دیدنی اصفهان است، جذابیت این شهر در کنار معماری منحصر بفردش خیره کننده و شگفت انگیز می باشد. قدمت شهر نوش آباد به حدود 1500 سال پیش و دوره ی ساسانی بازمی گردد، طبق بررسی های انجام شده این شهر زمانی پایتخت حکومت ساسانی در دوره ی حکومت انوشیروان بوده است. شهر زیرزمینی نوش آباد در سال 1383 در عمق زمین و کاملا اتفاقی توسط فردی که در منزل خود در حال حفر چاه بوده است کشف شده است و در سال 1385 به ثبت آثار تاریخی ملی رسیده است.

ویژگی های شهر زیرزمینی نوش آباد

شهر زیرزمینی نوش آباد با وسعت 2 هکتار دارای عمق 4 تا 18 متری از سطح زمین و در 3 طبقه می باشد که در گذشته به عنوان پناهگاه و برای حفظ جان مردم مورد استفاده قرار می گرفته است. این شهر بزرگترین نمونه ی معماری دست کن در جهان می باشد و دارای ساختار نظامی و دفاعی می باشد که در سطح زیرین نوش آباد قرار گرفته است. سیستم تهویه، راه های ورودی و خروجی و پیش بینی کلیه ی نیاز های دفاعی در این شهر نشان از هوش سازندگان آن در سال های دور داشته است.

شهر نوش آباد حدود 12000 نفر جمعیت دارد و ریشه اسم این شهر به معنای جاودانی می باشد، در شهر نوش آباد علاوه بر شهر زیرزمینی اویی، مسجد امام علی، قلعه خشتی سی زان و پل تاریخی اسحاق آباد از دیگر جاهای دیدنی شهر نوش آباد می باشد.یکی از مهمترین جاذبه های این شهر مسجد عتیق است که سابقه ی آن به دوران سلجوقی می رسد و با تمام این جاذبه ها شهری مورد توجه بسیار علاقمندان به تاریخ، هنر و باستان شناسی شده است.

موقعیت جغرافیایی شهر زیرزمینی نوش آباد

شهر نوش آباد در ارتفاع 900 متری از سطح دریا و با مختصات جغرافیایی 51 طولی و 34 عرضی و در فاصله 7 کیلومتری شهر تاریخی کاشان قرار گرفته است، این شهر دارای آب و هوای گرم و خشک در تابستان ها و سرد و خشن در زمستان است. کلیت این شهر حدود 31 هکتار بافت تاریخی دارد و بصورت دشت همواری است که عوارض طبیعی در آن به چشم نمی خورد.

ساختار و معماری شهر زیرزمینی

ساختارهای متراکم، پیچیده و گسترده ایی چون دالانه ای باریک تو در تو و اتاق هایی با ابعاد کوچک در این شهر زیر زمینی به وفور به چشم می خورد که مجموعه ایی بزرگ در زیر بافت شهر شکل گرفته است و گسترده شده است. عمق این شهر بین 4 تا 16 متر تخمین خورده است و وسعت آن تا بیرون از حصار تاریخی شهر گسترش یافته است.

معماری این شهر در حقیقت از کوره راه ها و دالان هایی بوده است که هنگام خطر تعقیب کنندگان گمراه شوند و طبقه دوم و سوم محل پناه گرفتن و زندگی در مواقع خطر و ذخیره آذوقه بوده است.این شهر ورودی هایی متعددی داشته که به مرور زمان و سیلاب های سال های دور مسدود شده است. بجز ورودی اویی ارتفاع تمام قسمت های اویی به قد طبیعی یک انسان بین صد و هفتاد تا صد و هشتاد سانتی متر است و بر سطح دیوارها و در فواصل کم جای پیه سوز وجود دارد که برای روشنایی مسیر بوده است.

آدرس : ایران، استان اصفهان، آران و بیدگل، شهر نوش آباد، مجموعه شهر زیرزمینی نوش آباد

تصاویر