سرای مشیر

سرای مشیر

نقد و بررسی

توضیحات

سرای مشیر

سرای مشیر یکی از بازار های قدیمی شهر شیراز می باشد که مربوط به دوره قاجاریه است، سرای مشیر در جنوب شرقی بازار وکیل واقع شده است و نشان دهنده ی فرهنگ گذشتگان ایرانی و حال و هوای آن روزگاران و بازار های آن زمان می باشد.برای آشنایی بیشتر با سرای مشیر شیراز با ایران نیهون همراه باشید.

برای آشنایی با جاهای دیدنی شیراز و لیست هتل های شیراز با ما همراه باشید.

معرفی سرای مشیر

سرای مشیر بنایی متعلق به زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار می باشد که نام دیگر آن سرای گلشن نیز می باشد، این بازار در ضلع جنوبی بازار وکیل و در کنار درب خروجی قرار دارد و به دستور ابوالحسن خان مشیرالملک وزیر وقت استان فارس ساخته شده است.بازار در لغت بسیار قدیمی است و به معنای محل خرید و فروش و عرضه کالا می باشد.

سرای مشیر در دید اول بصورت چسبیده به بازار وکیل می باشد و جدا بودن آن ها مشخص نمی باشد، به دلیل شباهت معماری هر دو بازار تنها راه فهمیدن جدا بودن آن ها حیاط سرای مشیر می باشد که در وسط بنای هشتی قرار دارد و وسط آن حوض و درختان نارنج نیز به زیبایی آن افزوده است.بنای سرای مشیر در سال 1347 هجری شمسی به عنوان آثار ملی به ثبت میراث فرهنگی رسیده است.

سرای مشیر در دوره ی پهلوی تا حدودی مرمت شده و قسمت های فرسوده و رو به انهدام آن بازسازی شده است و بخش حوضخانه آن هم از حیث کاشی کاری و مقرنس کاری زیبایی بی نقصی داشته که پس از مرمت به شکل چایخانه درآمده است و اتاق های آن را برای نمایش هنرهای دستی و محلی استان فارس اختصاص داده اند و به سرای هنر معروف شده است.

راه های دسترسی به سرای مشیر

درست در مقابل در ورودی در ضلع جنوبی بازار، سر در کاشی کاری وجود دارد که کتیبه ایی با نوشته بازار نو مشیر در سال 1371 هجری افتتاح شد و موقوفه مرحومه سلطان الحاجیه و معدل الملک می باشد در آنجا قرار دارد.در این سمت از بازار دالانی سنگ فرش شده وجود دارد که فعالیت هایی همچون خاتم سازی، معرق، حکاکی روی طلا و مس، گبه بافی، حکاکی و قلم زنی را می توان دید.

معماری سرای مشیر

هشتی در میان بازار مشیر به بازار نو وجود دارد که دارای سقفی مرتفع است و بر فراز آن گنبدی کم خیز نسبتا بزرگی قرار دارد، در محوطه سرای مشیر در چهار ضلع آن حجره هایی دو طبقه وجود دارد که کلیه سقف هایش طاق ضربی و بدون به کار بردن الوار ساخته شده است.این هشتی از سمت جنوب بازار سرای مشیر را به اردو بازار متصل می کند و از جمله ویژگی هایش سقف بلند بر روی گنبد بزرگ و کم خیزش است که روی آن یک بادگیر چند وجهی قرار دارد.

معماران این بازار به وسیله کاشی های زیبا و ظرافت کاری هایی که به وسیله چوب و شیشه ها در آن وجود دارد معماری ایرانی – اسلامی را به خوبی نشان داده اند، بعلاوه کاشی کاری ها و مقرنس کاری های زیبایی نیز در حوض وسط ن مشاهده می شود که به زیبایی آن افزوده است.

آدرس : تقاطع خیابان لطفعلی خان زند و طالقانی، به سمت بازار وکیل شیراز

تصاویر