روستای کندوان

روستای کندوان

نقد و بررسی

توضیحات

روستای کندوان

روستای کندوان کجاست؟ کندوان از روستاهای استان آذربایجان شرقی و شهرستان اسکو است که قدمت آن به هفت هزار سال پیش باز می گردد و یکی از جاذبه های تاریخی و باستانی آذربایجان شرقی می باشد.در ادامه برای آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی تبریز و روستای کندوان با ایران نیهون همراه باشید.

کندوان با جاذبه های گردشگری بسیار خود و شکل خانه ها و معماری منحصربفردش در سال 1376 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است، شرایط جغرافیایی کشورمان باعث پدید آمدن پوشش گیاهی، جانوری و اقلیمی متفاوتی شده است. موقعیت جغرافیایی خاص هر منطقه از لحاظ معماری و کشاورزی و … باعث شده که سازه های شمال تا جنوب کشور شکلی متفاوت داشته باشند و بنا به شرایط اقلیمی و … ساختمان های خود را طراحی کنند.

معماری روستا

روستای کندوان در دامنه های رشته کوه سهند واقع شده است و به همین دلیل معماری خانه ایش صخره ایی می باشد و در واقع بر اثر فعل و انفعالات آتشفشانی کوه های سهند ایجاد شده است، معماری بوم آورد روستا معماری صخره ای می باشد و به دلیل بافت خاص خود جزء آثار ملی ایران ثبت شده است.روستای کندوان یکی از سه روستای صخره ای جهان می باشد که باعث جذابیت بی نظیر این جاذبه ی گردشگری شده است. آنچه که در این میان قابل توجه است و به کندوان هویت باستانی و تاریخی داده است وجود 117 خانواده و منزل مسکونی است که در درون توده های مخروطی و هرمی شکل صخره ها قرار گرفته است و اجزای این خانه ها شامل تنور، اناق ها، صندوق خانه و… می باشد و قطر دیوارهایش معمولا حدود 2 تا 3 متر است.

عوامل پیدایش کندوان

از مهمترین عوامل پیدایش و توسعه سازه های صخره ای کندوان به گدازه های کوه سهند می توان اشاره کرد که فعالیتش حدود 140 سال پیش به پایان رسیده است و آنچه از فعالیت آن باقی مانده است روستا و شکل خانه هایش می باشد، سازه های سنگی با شکل های افقی، ستونی، مخروطی و هرمی شکل که با عقب کشیدن حوضه دریاچه کندوان سر از خاک بیرون آورده است و روستای کندوان پدیدار شده است.

آدرس

آدرس : استان آذربایجان شرقی، شهرستان اسکو، 22 کیلومتری جاده شهرستان اسکو به کندوان، روستای صخره ای کندوان

تصاویر