روستای درکش

روستای درکش

نقد و بررسی

توضیحات

روستای درکش در 30 کیلومتری شهر آشخانه و 70 کیلومتری بجنورد مرکز استان خراسان شمالی قرار دارد، این منطقه با طبیعتی جنگلی و کوهستانی، چشمه‌سارها و آبشارها از غنی‌ترین و تنها ذخیره‌گاه جنگل‌های بلوط شرق کشور است. درکش با وجود باغ‌های میوه، انواع گیاهان دارویی، حیات وحش کم نظیرش، تپه‌های باستانی و چشم انداز های فوق العاده زیبایش یکی از مناطق گردشگری بکر منطقه محسوب می شود.

روستای درکش

درکش در منطقه ای کوهستانی و در میان دره ای عمیق قرار گرفته و رودخانه درکش (زوهاور) که از میان آن می گذرد و در جنوب این روستا کوه آلاداغ با ارتفاع 2455 متر قرار گرفته است. این روستای زیبا 200 خانوار ساکن دارد و مردم این روستا به زبان کوردی کرمانجی تکلم می کنند.

جاهای دیدنی

برخی از جاهای دیدنی درکش شامل آثار تاریخی و طبیعی همچون (قزلر قلعه) و سرادبه های زیبا، برج تاریخی سبزعلی خان قراچورلو و تپه‌های متعدد باستانی و سرچشمه های پر از آب و درختان جنگلی آبشار کنگره زو ، چشمه جنگلی ییلاق، چشمه گلزار ، سرچشمه سرداره ، دره سرسبز کندریزو ، دره حلقه با چشمه‌ها و آبشارها و جنگل‌های انبوه و البته مناطق ییلاقی فوق العاده زیبا با پوشش جنگلی مناطق گولک، نرگسلو، کش گربه و تیغ بل از زیباترین مناطق دیدنی روستای درکش محسوب می شوند.

یکی از بهترین و زیباترین جاذبه طبیعی این منطقه که در نگاه اول به چشم می خورد مراتع وسیع اطراف روستا است در حاشیه آن رودخانه زومار و دره کندآب در جنوب روستا قرار دارد و البته روخانه ای که از وسط روستا به نام درکش یا (زوهار) در جریان است و وجود آبشار که زیبای این منطقه را دو چندان می کند.

گیاهان دارویی منطقه

روستای درکش با با 380 گونه گیاه دارویی شناخته شده که 79 گونه آن از ازشمندترین گیاهان دارویی هستند این منطقه را تبدیل به یک داروخانه طبیعی کرده است و البته تنها جنگل بلوط باقی مانده در منطقه شرق کشور در این منطقه جای گرفته است.

حیات وحش منطقه

حیات وحش بی نظیر منطقه درکش در ارتفاعات و در دل جنگل های بلوط منطقه شامل : قوچ، میش، گرگ، پلنگ، خرس، خوک و پرندگانی چون عقاب، شاهین، کرکس ، کبک و البته این منطقه زیستگاه مرال (گوزن قرمز) است.

روستای درکش کجاست؟

درکش در 30 کیلومتری جنوب غربی شهر آشخانه مرکز شهرستان مانه و سملقان و البته در 70 کیلومتری بجنورد مرکز استان خراسان شمالی است. برای سفر به درکش می توانید از بجنورد به سمت آشخانه حرکت کنید و طی مسیر بعد از عبور از تابلوی روستای کلاته صوفی و نرسیده به روستای جوزک جاده ای فرعی را خواهید دید که شما را به روستای درکش می رساند.

تصاویر