دروازه قرآن شیراز

دروازه قرآن شیراز

نقد و بررسی

توضیحات

دروازه قرآن شیراز

دروازه قرآن شیراز یکی از دروازه های قدیمی شهر شیراز می باشد که به عنوان یکی از معروفترین جاهای دیدنی شیراز شناخته شده است، جالب است که بدانید قدمت این بنا به دوره ی عضدالدوله دیلمی برمی گردد و در شهر زیبای شیراز قرار دارد. در ادامه با ایران نیهون همراه باشید.

اگر قصد سفر به شیراز را دارید باید بدانید که سفر به شیراز در فصل بهار بسیار دلنشین تر و جذاب تر از هر فصلی دیگری می باشد، جالب است بدانید که بعد از ساخت این دروازه توسط عضدالدوله، قرار دادن قرآنی در آن برای بیمه و تبرک مسافران یکی از ویژگی های معنوی این بنا می باشد.

معرفی دروازه قرآن

شهر شیراز در قدیم دارای 6 دروازه با نام های دروازه قرآن، دروازه اصفهان، سعدی، دروازه قصابخانه، دروازه کازرون و دروازه شاه داعی الی اله بوده است که در حال حاضر به غیر از دروازه قرآن هیچ کدام از این دروازه ها باقی نمانده است.طاق این دروازه که بر روی آن قرآنی گذاشته شده بود بعد از مدتی خراب شده و درست در زمان کریم خان زند از ابتدا ساخته شد و قرآن معروف به هفده من که به خط سلطان ابراهیم نوه شاهرخ تیموری نوشته شده بود در آن اتاقک قرار داده شده است.پس در بازسازی دوران زندیه اتاقکی در بالای دروازه اضافه شد و دو جلد قرآن نفیس را در آن قرار دادند.

بنای دروازه شیراز در سال 1315 شمسی با دینامیت ویران شده و بار دیگر توسط یکی از بازرگانان معروف شهر شیراز بنام حسین ایگار در سال 1328 تکمیل گردیده است، دروازه قرآن شیراز در سال1375 به عنوان یکی از آثار ارزشمند به ثبت فهرست آثار ملی ایران رسیده است.

موقعیت جغرافیایی 

دروازه قرآن شیراز در شمال شرقی شهر شیراز و در تنگه الله اکبر میان کوه چهل مقام و کوه باباکوهی واقع شده است و در واقع درب خروجی از شهر شیراز به سمت شهر مرودشت است.از جهت موقعیت قرارگیری بنای مورد نظر در فاصله کمتر از 10 متری مقبره خواجوی کرمانی و فاصله 500 متری باغ جهان نما و فاصله کمتر از 1000 متری آرامگاه حافظ قرار دارد.

آدرس : شیراز، خیابان شیراز، ورودی اصلی شهر شیراز

تصاویر