دره ارغوان

دره ارغوان

نقد و بررسی

توضیحات

دره ارغوان

اگر می‌خواهید قدم در دره‌ای بگذارید که مملو از درختانی با ساق و برگ و گل و شکوفه ارغوانی رنگ است، می‌توانید همین امروز راهی دره ارغوان شوید. بی‌مانندترین رویشگاه طبیعی درختچه‌های ارغوان ایران را می‌توانید در جنگل ارغوان طرقبه (مشهد) پیدا کنید. که یکی از جاهای دیدنی مشهد محسوب می شود. با ایران نیهون همراه باشید.

ارغوان دره

ارغوان دره در فاصله چهار کیلومتری طرقبه و در مسیر طرقدر به روستای کلاته آهن قرار دارد. از انتهای محله طرقدر در طرقبه، وارد مسیری می‌شوید که شما را به روستای کلاته آهن می‌رساند. قبل از رسیدن به روستای کلاته آهن، مسیری آسفالته به دره‌ای باز و پهن منتهی می‌شود که‌‌ همان دره ارغوان است.

اگر به انتهای دره بروید، چند چشمه جوشان آب را نیز خواهید دید. این را هم بدانید که اهالی طرقبه از شاخه‌های منعطف ارغوان، سبدهایی در رنگ و شکلهای مختلف می‌بافند. اسم این صنعت دستی، سبدبافی یا ارغوان بافی است و هنر دیرینه طرقبه‌ای‌ هاست. اگر به این منطقه سفر کردید، یادتان باشد، یکی از سبدهای بافته شده از شاخه‌های ارغوان را هم بخرید تا هم یادگاری از این دره زیبا و دیدنی داشته باشید و هم به صنایع دستی منطقه، کمک کرده باشید. در سفر به مکان فوق العاده دیدنی، مثل سفر به هر طبیعت دیگر، مراقب باشید تا حضور شما، آسیبی به منطقه وارد نکند.

ارغوان نام درختی است بومی مناطق شرق مدیترانه، ولی بیشتر به صورت درختچه می‌روید و خاک‌های خشک آهکی و گرمای تند آفتاب را به آسانی تحمل می‌کند. در ایران این درخت در مناطقی از خراسان رضوی، ایلام، سمنان، کرمان، مازندران، گیلان، همدان، لرستان و فارس به صورت خود رو رشد می‌کند.

قبل از رشد برگ‌های سبز و قلبی شکل این درخت، گل‌های خوشه‌ای و ارغوانی رنگ به حالت آویخته ظاهر می‌شوند، و بهترین زمان برای مشاهده این زیبایی، اوایل اردیبهشت ماه است.

آدرس : چهار کیلومتری شهرستان طرقبه، بخش طرقدر