خانه ملک مشهد

خانه ملک مشهد

نقد و بررسی

توضیحات

خانه ملک مشهد

خانه ملک مشهد یکی از جاهای دیدنی مشهد است که در ضلع شرقی خیابان امام خمینی و روبروی اداره دارائی شهر مشهد واقع شده است و مربوط به اواخر دوره ی قاجار می باشد، بنای خانه ملک مشهد در تاربخ 18 شهریور سال 1377 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. با ایران نیهون همراه باشید.

بنای خانه تاریخی ملک مشهد بسیار وسیع و زیبا بوده که در حال حاضر بخش بیرونی آن برجای مانده است که دو طبقه می باشد، طبقه بالایی دارای سقف های مشبک و منبت کاری شده از جنس چوب با شومینه گچبری زیبا است که در حال حاضر این خانه به مرکز هنرهای سنتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان تبدیل شده است و در سال 1385 به عنوان خانه توریست انتخاب شده است.

این خانه از با ارزش ترین خانه در خانه های تاریخی مشهد شناخته شده است و در اصل منزل حاج حسین ملک یکی از ثروتمندترین نیکوکارهای مشهد بوده که حتی می توان گفت یکی از ثروتمندان ایران در صد سال گذشته به شمار می آیند، حاج حسین ملک در خانواده ایی ثروتمند به دنیا آمده و سال های سال اجاره دار املاک و مستغلات آستان قدس رضوی بودند و از همین راه با فکر اقتصادی خوبشون توانستند ثروت کلانی بدست بیارند.

معماری

خانه ایی قدیمی با زیر بنای حدود 600 متر مربع در زمینی به مساحت 1659 مترمربع در اوایل قرن 14 شمسی تاسیس شده است، این بنا از لحاظ معماری تلفیقی از معماری سنتی و اروپایی است به طوری که نماسازی طبق معماری سنتی ایرانی و پلانهای اجرایی براساس معماری اروپایی می باشد.

در این خانه تنها نمونه حمام تاریخی خصوصی مشهد در محوطه حیاط و باغ خانه ملک در زیر کوهی از خاک مدفون شده است که باستان شناسان به تازگی کشفش کرده اند، مساحت این حمام حدود 127 متر می باشد و در زیر زمین با معماری خاص اسلامی تزیین شده است و دارای قسمت های میان در، گرمخانه، نمازخانه، آتش دان و سرویس بهداشتی و محل انبار چوب است.

تصاویر