جنگل ارسباران

جنگل ارسباران

نقد و بررسی

توضیحات

جنگل ارسباران

جنگل ارسباران در شمال آذربایجان شرقی می باشد و یکی از پر تردد ترین مناطق محبوب در میان گردشگران است. جنگل ارسباران با وسعت حدود 12 هزار کیلومتر به عنوان ذخیره گاه زیست کره معرفی شده است، با تمامی این ویژگی ها جنگل ارسباران با درختان هیرکانی و منطقه ایی جنگلی کوهستانی خود هنوز بسیار شناخته شده نمی باشد. برای آشنایی بیشتر در ادامه با ایران نیهون همراه باشید.

ارسباران یا همان قره داغ، منطقه ایی کوهستانی و وسیع می باشد که در شمال آذربایجان شرقی قرار گرفته است و از شرق با مشگین شهر و مغان، از جنوب با شهرستان سراب و از غرب با شهرستان تبریز و مرند همسایه است.در گذشته نه چندان دور ارسباران به منطقه ایی وسیع از رود ارس حدفاصل جلفا تا مغان و کوه های سبلان، بزقوش و سهند گفته می شود اما امروزه بنا به دلایل مختلف جنگل در مرزهای شهرستان کلبیر، ورزقان و اهر محدود شده است.

در حال حاضر نزدیک به 39 هزار هکتار از جنگل ها و زمین های ارسباران تبدیل به پارک ملی شده است و موزه ایی از حیات وحش نیز شناخته شده است که تنوع جانوری در آن بسیار می باشد و همین یکی از دلایل جذب گردشگر در این منطقه است.برای آشنایی بیشتر جاهای دیدنی تبریز و جنگل ارسباران و ایرانگردی با ما همراه باشید.

فاصله جنگل ارسباران با شهرهای نزدیک چقدر است؟

برای رسیدن به این جنگل ابتدا باید خودتان را به تبریز برسانید و از ارسباران تا تبریز 221 کیلومتر است و خود تبریز تا کلیبر که باز به ارسباران می رسد 174 کیلومتر و حدود 2 ساعت تا 3 ساعت است که بعد از رسیدن به کلیبر حدود 1ساعت تا 2 ساعت باید بروید تا به ارسباران برسید.

ییلاق های ارسباران

یکی از ویژگی ها و خصوصیات ارزشمند در ناحیه ارسباران ییلاق های منطقه کوهستانی ارسباران می باشد که نه تنها باعث زیبایی منطقه شده است بلکه زمینه ایی مناسب برای آشنایی با فرهنگ مردم عشایر نیز می باشد.

گونه های گیاهی و جانوری

طبیعت زیبا و چشم نواز ارسباران از لحاظ گیاهی و جانوری بسیار غنی می باشد، یکی از دلایل وجود گونه های گیاهی و تنوع و سرسبزی در این منطقه میزان بارش آن است که سالانه چیزی حدود 461 میلی متر بارش وجود دارد که بیشتر آن برف است و همین موضوع باعث می شود که جویبارهای مختلفی در منطقه ایجاد شود و به رود ارس بریزد.

گونه گیاهی

از لحاظ گیاهی این منطقه با تلفیق سه اقلیم خزری، قفقازی و مدیترانه ایی قرار گرفته است و همانطور پوشش گیاهی به طور ویژه ایی در این منطقه توزیع شده است، در بخش های جنوبی این منطقه مرتع و در بخش های شمالی و بین ارتفاعات 800 تا 220 متری جنگل و در ارتفاع بیش از 220 متر و کمتر از 800 متر آن مراتع وسیعی گسترانده شده است. جنگل های در این محدوده بسیار متراکم می باشد و کوه ها نیز درهم تنیدگی بسیاری دارند، از درختان این منطقه می توان به بلوط، کیکم، سماق، زرشک، انار وحشی، سیب وحشی، گلابی وحشی و بوته های تمشک و زغال، سرخدار، ممرز، فندق، سماق و گردو اشاره کرد.

میوه بومی این منطقه قره قات نام دارد و در اواسط تابستان می رسد.اما از 2400 گونه ی گیاهی که در آذربایجان یافت می شود حدود 1400 تای آن مربوط به جنگل ارسباران است و تنوع قارچ های شناسایی شده در این منطقه حدود 250 گونه می باشد.15 درصد گونه گیاهی کشور در این منطقه می باشد که حدود 48 درصد آن ها دارویی است و 20 درصد آن زینتی و … می باشد.

گونه جانوری

منطقه ی ارسباران امروزه به عنوان پارک ملی شناخته می شود و تنوع جانوری بسیار بالایی در آن وجود دارد، 220 گونه پرنده، 38 گونه خزنده، 5 گونه دوزیست، 48 گونه پستاندار و 22 گونه ماهی در این جنگل زندگی می کنند.پستانداران این جنگل شامل بز، گراز، خرس قهوه ای، سیاه گوش و پلنگ، خوک وحشی، روباه و گرگ می باشد.

اقتصاد مردم منطقه ارسباران

اهالی این منطقه که در اطراف جنگل ارسباران زندگی می کنند با دامداری، باغبانی، زنبورداری، صنایع دستی و فعالیت های گردشگری روزگار می گذرانند و در حال حاضر بیشتر مردم مناطق قره داغ یا همان ارسباران به تبریز و تهران کوچ کرده اند.

جشن سماق

یکی از میوه های محلی این منطقه سماق می باشد که بیشتر در بخش هوراند اهر می روید و روستاییان در طی یک مراسم مفصل سماق ها را برداشت می کنند و پس از خشک کردن آن ها را آسیاب می کنند و برای مصرف خوراکی و رنگرزی استفاده می کنند.

جاذبه های جنگل ارسباران

از دیگر جاذبه های این منطقه گردشگری که در محدوده ی منطقه ارسباران وجود دارد می توان به چشمه های آب معدنی گرم و چشمه های آب معدنی سرد اشاره کرد که مجموعه آب درمانی کلیبر یکی از معروف ترین مجتمع های آب درمانی کشور است.آثار تاریخی بسیاری مانند قلعه بابک، قلعه پشتو، قلعه جوشین، دژ قهقهه، بقعه شیخ شهاب الدین اهری و قصر آیینه لو و کلیساهایی یا قدمت 100 سال وجود دارد.به طور کلی این منطقه با جنگل های انبوه، کوه های رنگارنگ، آبشار های کوچک و رودخانه های خروشان پتانسیل جذب گردشگری بسیار بالایی دارد و امروزه به یکی از مقاصد محبوب تبدیل شده است.

راه های دسترسی

مسیرهای دسترسی مختلفی برای رسیدن به ارسباران وجود دارد که اصلی ترین آن استفاده از خطوط هواپیمایی و سفر به تبریز می باشد و بعد از رسیدن به تبریز با طی کردن مسیری به صورت زمینی در جاده ی تبریز به اهر می توان به جنگل ارسباران دسترسی پیدا کرد.

تصاویر