تهرانگردی بخش اول

تهرانگردی بخش اول

نقد و بررسی

توضیحات

مردم همواره با شنیدن نام کلان شهر تهران به یاد شلوغی، ترافیک و آلودگی هوا میافتند اما شهر تهران در نوروز، شهر دیگریست. تهران در ایام نوروز شهری خلوت با آب و هوای فوق العاده و بسیار مناسب برای گشت و گذار است. بی شک بهترین زمان برای تهرانگردی در تعطیلات نوروز است. تهران آلوده و شلوغ و اعصاب خورد کن به یکباره تبدیل به شهری خلوت، با هوایی بسیار مطبوع و دلپذیر میگردد. اگر هنوز برنامه سفر نوروزی خود را مشخص نکرده اید ویا ساکن تهران هستید و برنامه ی سفر برای نوروز ندارید، تهرانگردی در تعطیلات نوروز و جاذبه های گردشگری شهر تهران را از دست ندهید.

اماکن دیدنی تاریخی تهران

پیشینه زندگی و حیات در تهران به حدود پنج هزار سال پیش از میلاد بازمیگردد اما تاریخ شکوفائی شهر تهران از زمان آقا محمد خان قاجار آغاز شد ، هنگامی که او تهران را به عنوان پایتخت برگزید. پس از آن در روزگار پهلوی با شتاب بیشتری گسترش یافت و مردم بسیاری را جذب نمود. اکثر اماکن تاریخی تهران هم به همین دو دوره قاجار و پهلوی باز میگردد.

عمارت بادگیر

عمارت بادگیر

عمارت بادگیر در دوره فتحعلی شاه، در ضلع جنوبی باغ گلستان ساخته شد. عمارت بادگیر دارای تالار بزرگی است که در آن زیباترین آرایه های وابسته به معماری عصر قاجاریه به کار گرفته شده است. این بنا از نظر معماری و جزییاتی که در تزیینات داخلی آن به ویژه در آینه‌ کاری‌ها و شیش رنگی‌ها به کار رفته است بسیار مورد توجه و با اهمیت است.

آدرس : خیابان پانزده خرداد ، میدان ارگ ، کاخ گلستان

کاخ سعدآباد

کاخ سعدآباد

مجموعه کاخ سعد آباد از بهترین مکان های تهرانگردی است که امروزه به عنوان موزه از آن استفاده می شود، در شمالی ترین، بلندترین و خوش آب و هوا ترین بخش تهران در مساحتی در حدود ۴۰۰ هکتار واقع شده است. این مجموعه دارای جنگل طبیعی، چشمه سار، باغستان، گلخانه و خیابان پوشیده از گل و درخت است. در این مجموعه، حدود ۱۴ کاخ با تاسیسات جنبی گوناگون ساخته شده است. هر یک از این کاخ ها با مساحتی زیاد و با انواع امکانات تفریحی مانند استخر، مرداب، زمین های بازی و باغ در اختیار یکی از نزدیکان شاه بوده است.

آدرس : خیابان ولیعصر ، خیابان شهید فلاحی ( زعفرانیه ) ، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

کاخ گلستان

کاخ گلستان

مجموعه کاخ گلستان از بهترین مکان های تهرانگردی، یادگاری به جای مانده از ارگ تاریخی تهران، محل اقامت شاهان سلسله قاجار و از زیباترین و کهنترین بناهای پایتخت دویست ساله ایران می باشد. سابقه تاریخی ارگ سلطنتی به روزگار صفویه باز می گردد. بخشهای مختلف این مجموعه در حال حاضر شامل ایوان تخت مرمر، خلوت کریم خانی، اتاق موزه (تالار سلام) و حوضخانه آن، تالار آینه، تالار عاج یا سفره خانه، تالار برلیان یا سفره خانه، تالار برلیان یا تشریفات، ساختمان کتابخانه، عمارت شمس العماره، عمارت بادگیر و حوضخانه وسیع آن، تالار الماس، کاخ ابیض و چادر خانه می باشد.

آدرس : خیابان پانزده خرداد ، میدان ارگ

سردر باغ ملی

سردر باغ ملی

سردر باغ ملی از بناهای به جا مانده از دوره قاجار میباشد که در خیابان امام خمینی (سپه سابق) قرار دارد. سردر باغ ملی یکی از نمادهای شهر تهران، با آمیزه‌ای از سبک معماری ایرانی- اروپایی به ویژه در کاشی‌کاری‌ها و کلاه فرنگی در سال‌های 1301 تا 1304 خورشیدی به دستور مستقیم رضا شاه و توسط جعفرخان کاشانی و همکاری آلمانی‌ها ساخته شد.

آدرس : ضلع شمالی خیابان امام خمینی

خیابان سی تیر

خیابان سی تیر

در یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین جاهای تهران خیابان سی تیر از مکان های مهم برای تهرانگردی که خیابانی ویژه در شهر تهران می باشد، قرار گرفته است. در قدیم نام این خیابان قوام السلطنه بوده است و بعد از انقلاب نام این خیابان به 30 تیر تغییر کرد. امروزه این خیابان به یک پاتوق عالی و مناسب برای خوردن انواع غذا ها تبدیل شده است . میتوانید در این خیابان زیبا قدم بزنید و از گزینه های خوشمزه پیش روی‌تان لذت ببرید. با هر سلیقه و ذائقه ای که دارید می توانید خوراکی مورد علاقه تان را پیدا کنید و طعم های متفاوتی را بچشید و لذت ببرید.

شایان ذکر است که در ابتدای این خیابان ،موزه بزرگ ملی کشور یا همان موزه ایران باستان و نیز در همین خیابان موزه منحصر به فرد آبگینه و سفالینه های ایران با آثار زیبایش در خانه مربوط به قوام السلطنه واقع شده است که بازدید از آنها خالی از لطف نمیباشد.

آدرس  : خیابان سی تیر

حمام نواب

حمام نواب

دوره قاجار دارای 182 حمام بود که اکنون تعداد کمی از آنها باقی مانده‌اند. در این میان بخت ، یارحمام‌ نواب بود که نه تنها از ویرانی نجات پیدا کرد، بلکه به طور اساسی مورد تعمیر و نگهداری قرار گرفت. چرا که لوکیشن یکی از به یاد ماندنی ترین فیلم های سینمای ایران ، یعنی فیلم قیصر بوده ، همان جایی که قیصر ، کریم آبمنگل را به قتل رساند. از آن زمان نام حمام نواب بر سر زبان ها افتاد و هر چه گذشت، نوستالژیک تر شد.

آدرس : خیابان ۱۵ خرداد، کوچه امامزاده یحیی، بعد از بازارچه

از دیگر بنا های تاریخی شهر تهران میتوان بازار بزرگ تهران ، بازار تجریش ، تکیه بزرگ تجریش ، کاخ نیاوران، عمارت مسعودیه ، خانه امیربهادر، خانه موستوفی، عمارت کلاه فرنگی ، چشمه علی ، امارت عین الدوله ، برج آزادی ، مدرسه و آتشکده فیروز بهرام ، عمارت و باغ فرمانیه ، خانه شقاقی و باغ فردوس را نام برد.

اماکن مذهبی تهران

اماکن مذهبی در گئشته تهران همواره نقش مهمی را ایفا نموده و از اساسی ترین اماکن گردهمایی های مردمی در تاریخ تهران میباشد . مساجد، کلیساها ، حسینیه‌ها و امامزاده‌ها از جمله مکان‌های مذهبی شهر تهران میباشند. در واقع براساس آمارهای موجود به ازای هر 3500 نفر تهرانی یک مرکز مذهبی وجود دارد ، که آمار جالبی میباشد.

آرامگاه شاه‌عبدالعظیم

آرامگاه شاه‌عبدالعظیم

آرامگاه شاه‌عبدالعظیم حسنی (یا عامیانه آن، شابدولعظیم) در مجموعه آرامگاه‌های نوادگان حسن بن علی است که در شهر ری در جنوب تهران قرار دارد. این آرامگاه با آرامگاه حمزه و طاهر یکی از مشهورترین زیارتگاه‌های شیعیان ایران بوده و مربوط به دوره ایلخانی – دوره صفوی – دوره قاجار است. شایان ذکر است قبل یا بعد از زیارت و یا بازدید از آرامگاه میتوانید گشتی در بازار بزرگ شاه عبدالعظیم بزنید، خرید کنید و البته از کباب های معروف آن نوش جان کنید.

آدرس : شهر ری ، حرم شاه عبدالعظیم

امامزاده صالح

امامزاده صالح

امامزاده صالح از پسران حضرت موسی بن جعفر و برادر امام هشتم شیعیان در منطقه تجریش تهران به مساحت سه هزار متر مربع یکی از بزرگترین و مشهورترین امامزاده های ایران است. همچنین پس از زیارت ویا بازدید می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری دیگری که در اطراف میدان تجریش از جمله بازار تجریش ، پاساژ قائم و ارگ و تندیس،خیابان ولیعصر و کاخ سعدآباد و باغ موزه هنر ایرانی بازدید کنید.

آدرس : ضلع جنوب شرقی میدان تجریش

آتشکده آدریان

آتشکده آدریان

معبد زرتشتیان یا معبد آدریان تنها آتشکده شهر یکی دیگر از مکان های تهرانگردی است. این بنای مقدس صد ساله محل نگهداری آتش و عبادتگاه زرتشتیان است.

آدرس : خیابان جمهوری (نادری یا شاه سابق) خیابان میرزا کوچک خان (استالین سابق) پلاک ۴ (ضلع شمالی دبیرستان فیروز بهرام)

کلیسای سرکیس مقدس

کلیسای سرکیس مقدس

کلیسای سرکیس از مکان های تهرانگردی، کلیسای جامع ارامنه تهران در سال 1349 ش (1970 م) تاسیس گردید. یکی از زیباترین کلیساهای پایتخت است. کلیسای سرکیس بزرگترین و یکی از زیباترین کلیساهای تهران میباشد و ترکیبی از معماری قرون وسطی و عصر جدید ارمنستان در آن به کار رفته است.

آدرس : خیابان کریم خان زند، نبش خیابان استاد نجات الهی

اماکن دیدنی فرهنگی تهران

شهر تهران نسبت به سایر شهرهای ایران با توجه به وسعت و جمعیت خود از اماکن فرهنگی و هنری بسیاری برخوردار است. برخی از آنها بسیار دیدنی ، خاطره ساز و خاطره انگیز اند.

موزه چهره های ماندگار

موزه چهره های ماندگار

عمارت موزه چهره های ماندگار از بناهای دوره قاجار در مجموعه سعدآباد از مکان های تهرانگردی است که در سال 1386 به موزه چهره های ماندگار اختصاص داده شد. در محوطه بیرونی ، کنار رودخانه زیبای دربند و در کنار درختان بلند بالا و گلهای زیبا ، تندیس مفاخر ایران از جمله حکیم عمر خیام نیشابوری ، حافظ ، فردوسی ، ابوعلی سینا وعطار نیشابوری قرار داده شده است.

آدرس : خیابان ولیعصر ، خیابان شهید فلاحی ( زعفرانیه ) ، انتهای خیابان شهید کمال طاهری ، مجموعه سعد اباد

موزه ایران باستان

موزه ایران باستان

موزه ملی ایران یکی دیگر از مکان های تهرانگردی با قدمتی بیش از 80 سال، مجموعه ‌ای از گنجینه آثار تاریخی و پیش از تاریخی ایران است. قدیمی‌ترین اثری که نشانگر حضور انسان در فلات ایران است مربوط به حدود هشتصد هزار سال پیش است، که در این موزه نگهداری می‌شود.

آدرس : میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن شماره یک

تئاتر شهر

تئاتر شهر

مجموعه تئاتر شهر که ساختمان مدور آن یکی از شاهکارهای معماری ایران به شمار می رود، در سال 1351 تاسیس گردیده است . مجموعه تئاتر شهر با محوطه سنگ فرش شده وسیع و زیبای خود میتواند مکان بسیار مناسبی برای خاطره سازی و دیدن یک تئاتر خوب باشد.

آدرس : چهارراه ولی عصر (تقاطع خیابان انقلاب و خیابان ولی عصر) ، مجاور پارک دانشجو

باغ‌ موزه مینیاتور

باغ‌ موزه مینیاتور

باغ موزه مینیاتور یا پارک مینیاتور تهران از جاذبه های گردشگری برای تهرانگردی نسبتا جدید میباشد که مکانی بسیار مناسب برای گشت و گذار یکساعته دور ایران است. در باغ موزه مینیاتور ماکت هایی از سراسر ایران با دقت زیاد به جزئیات ساخته شده که دیدن آن خالی از لطف نیست.

آدرس : خیابان جانبازان غربی ، نبش اتوبان امام علی

از دیگر اماکن فرهنگی شهر تهران میتوان به باغ موزه دفاع مقدس ، موزه هنرهای دینی امام علی (ع) ، موزه عبرت ، موزه صلح ، موزه هنر ایرانی ، موزه سینمایی ایران ، موزه علوم و فناوری ، موزه موسیقی ، موزه ساعت ، موزه پست ، موزه فرش ، موزه هنرهای معاصر ، موزه دفینه ، نگارستان شهر ، خانه هنرمندان ، پردیس سینمایی راگا و … اشاره کرد.

تصاویر