تنگه کافرین ایلام

تنگه کافرین ایلام

نقد و بررسی

توضیحات

تنگه کافرین

تنگه کافرین یا کافری در ناحیه ایی کوهستانی و نیمه گرم در شهرستان بدره و استان ایلام و غرب کشور قرار گرفته است، یکی از جاهای دیدنی ایلام شهرستان بدره و در ارتفاعات شمال کبیرکوه می باشد. استان ایلام با طبیعت زیبا و بکر خود توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند،

تنگه کافرین یکی از همان جاذبه های دیدنی ایلام است که به مهم ترین منطقه گردشگری شهرستان بدره تبدیل شده است. برای آشنایی بیشتر با تنگه کافرین ایلام در ادامه با ایران نیهون همراه باشید.

ایلام یکی از شهرهای کردنشین کشور می باشد و مردم آن به زبان کردی ایلامی صحبت می کنند، آب و هوای این استان معتدل و کوهستانی می باشد و طبیعت جذاب و منحصربفردی را در خود جای داده است.

تنگه کافرین ایلام

تنگه کافرین یکی از جاذبه های طبیعی استان ایلام می باشد که با چشم انداز فوق العاده و آب و هوای بسیار مطلوب خود به یکی از قطب های مهم گردشگری در غرب کشور تبدیل شده است. تنگه کافرین در میان کوه های کبیرکوه، دینارکوه و مانشت قرار گرفته است و علاوه بر زیبایی طبیعی خود آثار معماری گذشتگان نیز در آن یافت می شود.طی بررسی های انجام شده برروی این تنگه قدمت زندگی در این منطقه به سه هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد.

تنگه کافرین حدود 2 کیلومتر طول داشته و ارتفاع آن از سطح آب های آزاد 700 متر است و منبع تامین آب موجود در این تنگه از چندین چشمه که از کوه های کبیرکوه جاری است بوجود می آید، آب های جاری در تنگه کافرین بعد از عبور از تنگه به رودخانه ی سمیره می ریزند.

در فاصله ایی حدود 1 کیلومتر از تنگه که گذر می کنید به برکه ی آب زمزم و زیارتگاه جابر می رسید که در کنار جنگل های بلوط و سنجاب ها از جاذبه های این منطقه می باشد، در این تنگه صخره ایی بسیار قدیمی وجود دارد که قدمت آن به دوران پیش از تاریخ باز می گردد و نام آن غار شداد می باشد.

جاذبه ها

در نتایج تحقیق و کاوش های تنگه کافرین و در 500 متری محوطه تنگه با پاییدن آمدن تراز آب دریاچه سد سمیره و شست و شوی خاک های اطراف آن باقی مانده هایی از یک بنای بزرگ و با ساختارهای معماری خاص کشف شده است و طی این بررسی ها به بنایی فاخر و ارزشمند از دوره ی ساسانی رسیدند که نشان دهنده ی اهمیتی بوده که تنگه کافرین داشته است.

در حال حاضر منطقه تنگه کافرین محدوده ایی توریستی شده است و مردم از تمامی ایران می توانند به بازدید این تنگه بروند، بنابراین امکانات اولیه جهت قایقرانی و ماهیگیری برای مسافران فراهم شده است و در کنار همه ی این امکانات جنگل های وسیع بلوط و گونه های جانوری خاص و متنوع آن از دیگر جذابیت های می باشد که این مقصد را به یکی از مقاصد مهم گردشگری تبدیل کرده است.

آثار تاریخی

در شهرستان بدره و در استان ایلام، 30 اثر تاریخی وجود دارد که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. از میان 30 آثار مهمی که در این شهرستان وجود دارد، دره های لارت از قدیمی ترین آن هستند که به دوران ساسانیان باز می گردد و در روستا آبهر پایین واقع شده است و تنگه دربند که به دوران اولیه تاریخی باز می گردد.

تصاویر