باغ گیاه شناسی مشهد

باغ گیاه شناسی مشهد

نقد و بررسی

توضیحات

باغ گیاه شناسی مشهد

باغ گیاه شناسی مشهد یکی زیباترین جاهای دیدنی مشهد و البته منحصر به فرد این شهر است که خیل از زائران و مسافران شهر مقدس مشهد از آن آگاهی ندارند. در ادامه با ایران نیهون همراه باشید.

باغ گیاه شناسی مشهد در تاریخ 22 خرداد 1392 با مساحت 25 هکتار و 11 کلکسیون از ترکیب هنر معماری و علم گیاه شناسی افتتاح شد. این مجموعه دارای 44/776 متر مربع چمن ، 25252 متر مربع گل دائم، 14950 اصله درخت و درختچه، 12300 متر مربع پرچین، 9500 متر مربع گل فصل و 68200 متر مربع معبر است.

کلکسیون گیاهان دارویی معطر

کلکسیون گیاهان دارویی معطر در زمینی به وسعت یک و نیم هکتار و با جمع آوری حدود 400 نمونه ژنتیکی در حال حاضر حدود 180 گونه گیاه دارویی و معطر از 60 راسته گیاه در باغ گیاه شناسی مشهد راه اندازی شده است.

اهداف کلکسیون گیاهان دارویی معطر

1- جمع آوری ژرم پلاسم گونه های دارویی و بررسی زمینه کشت و تولید انبوه

2- داشتن جنبه آموزشی و تحقیقاتی برای رشته های علوم پزشکی و کشاورزی همچنین تعلیم و ارتقای فرهنگگیاه درمانی

3- جنبه های کاربردی و همچنین استفاده در فضای سبز شهری

باغ رز

باغ رز نیز از دیگیر کلکسیون های باغ گیاه شناسی مشهد است که با مساحت یک هکتار 30 گونه در 120 رقم گل رز قرار گرفته است.

باغ صخره‌ای

باغ صخره ای یکی دیگر از کلکسیون های این مجموعه است که این مکان دارای انواع گل و گیاهان پیازی ، فصلی و صخره ای است.

باغ میوه

یکی دیگر از کلکسیون ها باغ میوه است که شبیه سازی شده از کوچه باغ های قدیمی ایران است. باغ میوه با 140 رقم درخت میوه و 30 گونه درخت غیر مثمر همانند نارون کاشته شده است.

کلکسیون نهالستان و گلخانه‌ها

کلکسیون نهالستان و گلخانه‌های تولیدی یکی از بخش‌های مهم است و به‌ عنوان بستر اولیه کاشت و ذخیره‌ گاه عناصر گیاهی وارد شده به باغ محسوب می‌شود. در این کلکسیون بیش از ۴۰ گونه و رقم زینتی یا تحقیقی در حال تکثیر هستند.

جشنواره دائمی گلهای داوودی

جشنواره دائمی گلهای داووری در باغ گیاه شناسی مشهد هر سال در پائیز برگزار می شود. که با مساحت یک هکتار ایجاد گردیده و 700  نمونه ژنتیکی از گل داوودی از سراسر ایران جمع آوری شده است.

گیاه داوودی

گیاه داوودی با نام علمی Chrysanthemum spp، به خانواده Asteraceae تعلق دارد و زیست گاه این گیاه شرق آسیا و البته چین است.

تنوع بالای در رنگ و شکل و ارتفاع گیاه باعث شده تا گیاه داوودی از مهمترین گلهای زینتی محسوب شود. یکی از مهم‌ترین گل‌های دنیاست که دارای بیش از 200 گونه و به صورت شاخه بریده و گلدانی عرضه می‌شود.

گونه گیاه داوودی دارای ارقام یک ساله و چند ساله ، کم پر و پرر را شامل می شود، اوج گلدهی این گونه در پائیز و زمستان بوده و در شرایط روز کوتاه گل می‌دهد. البته گل داوودی به عنوان گیاه دارویی محسوب شده که از گل‌های خشک آن در درمان سرماخوردگی، تقویت قوه بینایی و افزایش تمرکز استفاده می‌شود.

باغ گیاه شناسی مشهد کجاست؟

آدرس : مشهد، بلوار جمهوری، حد فاصل چهار راه مقدم و پل غدیر

تصاویر