باغ شاهزاده ماهان

باغ شاهزاده ماهان

نقد و بررسی

توضیحات

باغ شاهزاده ماهان

باغ شاهزاده ماهان یکی از بهترین باغ ها از نظر معماری ایرانی می باشد که در 2 کیلومتری شهر ماهان و نزدیکی شهر کرمان و در دامنه کوه های تیگران واقع شده است، باغ شاهزاده ماهان مربوط به دوره ی قاجاریه می باشد و در سال 1353 به عنوان آثار ملی ایران و در سال 2011 به عنوان آثار جهانی یونسکو ثبت شده است.برای آشنایی بیشتر با باغ شاهزاده ماهان کرمان در ادامه با ایران نیهون همراه باشید.

باغ شاهزاده ماهان در مختصات جغرافیایی 30 درجه و 1 دقیقه عرض شمالی و 57 درجه و 17 دقیقه طول شرقی قرار گرفته و ارتفاعش از سطح دریا 2020 متر بوده است، در میان تمامی بناهای معماری و تاریخی ایرانی باغ های ایرانی جایگاه بالاتری داشته و با ساختار و سبک متفاوت خود نظر همگان را جلب می کند.با ورود به شهر کرمان و قلب کویر ایران این معماری و ساختار باغ ها گویی قوت گرفته و نشان می دهد معماران آن زمان نهایت هنر، سلیقه و تفکر خود را به کارگرفته اند تا بهترین باغ ایرانی در این منطقه به نمایش بگذارند.

ساختار باغ

باغ شاهزاده ماهان شامل یک جوی که منتهی می شود به عمارت بزرگ داخل باغ و استخر و دیواری بلند می شود که با درختانی ستبر پوشیده شده است، پیدایش این نوع معماری در باغ ها ایرانی از زمان هخامنشیان بوده و در دوره ی ساسانیان و پس از اسلام تکامل پیدا کرد و به شکل امروزی خود در آمده است.

باغ شاهزاده ماهان

این باغ زیبا در 2 کیبلومتری شهر ماهان و نزدیکی های شهر کرمان قرار گرفته است و به علت قرارگیری در دامنه کوه تیگران شرایط آب و هوایی مطبوع و طبیعت بکر و زیبایی دارد.باغ شاهزاده ماهان یکی از جاهای دیدنی کرمان می باشد که با ورود به این محوطه براحتی متوجه عدم حضور تزئینات و ریزه کاری در آن می شوید، علت عدم حضور ظریف کاری ها بر دیواره های خشک این باغ مربوط به این است که وقتی به معمار باغ خبر مرگ حاکم وقت کرمان می رسد از کار دست کشیده و کار اتمام برا به انتها نرسانده است و تمام این نقص ها در بازدید از بنا به چشم می آید اما از آنجایی که ا باغ در دل کویر بنا شده است جذابیت های خاص خود رادارد و مسافران و گردشگران بسیاری را جذب خود کرده است.

معماری باغ

مساحت این باغ حدود 5 هکتار می باشد و شامل دو مجموعه شرقی و غربی است و از زیباترن باغ های تخت ایرانی به شمار می رود که علاوه بر معماری اصیل باغ با وجود فواره هایی که تنها بر اساس قانون فیزیک و ارتفاع عمل می کنند جذابتر شده، طول این باغ 407 متر و عرض آن 122 متر است. برای ورود به باغ ابتدا سردر اصلی را مشاهده می کنید که بر روی آن تصویری از عمارت داخل باغ و مابقی اجزای باغ به تصویر کشیده است و به سردر ورودی باغ جلوه ایی بسیار زیبا داده است.

آب مورد نیاز باغ برای آبیاری و … از قنات تیگران که از ارتفاعات جوپار سرچشمه می گیرد تامین می شود، این زیبا به عنوان سیزدهمین اثر ملی در فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه و ثبت شده است و نزد مسافران و گردشگران از اهمیت بسیاری برخوردار است.

آدرس : ایران، کرمان، 35 کیلومتر در جاده ی کرمان – بم را طی کرده و 6 کیلومتری شهر ماهان با باغ شاهزاده ماهان روبرو می شوید.

 

تصاویر