بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز

نقد و بررسی

توضیحات

بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز یکی از مهمترین جاهای دیدنی شیراز می باشد که اگر اهل خرید و گشت و گذار در میان دالان های تو در تو و تماشای تیمچه های قدیمی و تاریخی هستید پیشنهاد می شود حتما سری به این جاذبه ی تاریخی و تفریحی بزنید. برای آشنایی بیشتر با ایران نیهون همراه باشید.

مجموعه ی بازار وکیل شیراز یکی جاذبه های تاریخی شهر شیراز می باشد که در نزدیکی ارگ کریمخان قرار گرفته است، این بازار تاریخی و زیبا در 17 تیر سال 1351 به عنوان یکی از آثار ارزشمند کشور به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.حال و هوای خرید در این بازار در کنار معماری زیبایش همه چیز را برای گردشگران فراهم کرده است که از وقت گذرانی در بازار وکیل لذت ببرند و خسته نشوند.

تاریخچه بازار وکیل

بازار وکیل شیراز یکی از معروفترین بازارهای سنتی و تاریخی ایران می باشد که به دستور کریم خان زند در مرکز شهر شیراز و در جوار ارگ کریمخان ساخته شده است. از آنجایی که موقعیت قرارگیری بازار وکیل در مرکز و قلب شهر شیراز می باشد به بناهای تاریخی همچون مسجد و حمام وکیل نیز نزدیک می باشد.

ساخت بازار وکیل از سال 1137 آغاز شده و تا سال 1156 به طول انجامیده و تکیمل شده است، بازار وکیل یکی از زیباترین آثار برجای مانده از دوران کریم خان می باشد که در حال حاضر نیز مورد استفاده قرار می گیرد.باتوجه کارهای انجام شده در این بازار در دوران گذشته آن را قلب اقتصادی شیراز نیز می نامیدند، این بازار یکی از بناهای مجموعه وکیل می باشد که شامل حمام، مسجد، بازار و آب انبار است.

مصالح بازار وکیل

مصالحی که برای ساخت بازار وکیل استفاده شده است همگی مصالح بوم آورد منطقه شیراز بوده است که شامل گج، آجر و آهک می باشد و همه ی این مصالح بر روی پایه هایی از تخته سنگ های تراشیده قرار گرفته است.

معماری بازار

معماری این بنا به گفته برخی از باستان شناسان برگرفته از بازار قیصریه لار و بازارچه بلند اصفهان می باشد اما نکته جالب توجه در پهنای آن می باشد که وسیع تر از هر بازار دیگری است.وجود 74 دهانه تاق ضربی با ارتفاع بیشتر از 11 متر از دیگر تفاوت های این بازار بادیگر بازار های سنتی موجود می باشد.

اگر از دید و نظر معماری بخواهیم بازار وکیل شیراز را بررسی کنیم دارای سه فضای جداگانه است که شامل گذرگاه برای گذر مشتریان، حریم مغازه با ارتفاع 2 متر از سطح زمین و فضای مغازه ها می باشد.این بازار دارای 5 درب بزرگ است که در چهار سوی آن قرار گرفته است و دو راهروی شمالی-جنوبی و شرقی- غربی همانند چیلیپایی می باشد که همدیگر را قطع کرده و بر روی یک هشتی قرار گرفته است.ضلع شمالی – جنوبی این بازار از دروازه اصفهان شروع می شود و تا کوچه جنوبی سرای مشیر ادامه پیدا کرده است که شامل 41 جفت مغازه است.مغازه های این بازار را به دلیل جلوگیری از نم و رطوبت یک متر بالاتر از سطح زمین ساخته اند و مغازه ها اغلب دارای پستوهایی بوده اند و بصورت دو طبقه ایی ساخته شده اند.

در سقف بازار وکیل روزنه های نوری وجود دارد که در عین حال هم روشنایی به داخل بازار هدایت می کند هم تهویه راسته های بازار را انجام می دهد.

دیدنی های اطراف بازار وکیل

به دلیل قرارگیری بازار وکیل در مرکز شهر به بناهایی همچون مسجد وکیل، حمام وکیل، کاروانسرای فیل، موزه پارس، ارگ کریمخانی، بارگاه مقدس شاهچراغ، حافظیه، دروازه قرآن و نارنجستان قوام دسترسی دارد.

آدرس بازار وکیل : شیراز، خیابان زند، شرق میدان شهرداری

تصاویر