آرامگاه گور دختر

آرامگاه گور دختر

نقد و بررسی

توضیحات

آرامگاه گور دختر

گور دختر آرامگاهی سنگی در میان دشت میانکوهی پشت پر و در شهرستان دشتستان برازجان استان بوشهر واقع شده است، این آرامگاه سنگی متعلق به کوروش کوچک یا ماندانا خواهر کوروش بزرگ می باشد که شباهت بسیاری به آرامگاه کوروش کبیر دارد.گور دختر یکی از جاهای دیدنی بوشهر است که با توجه به بررسی باستان شناسان قدمت آن به 600 سال پیش از میلاد و همزمان با حکومت هخامنشیان باز می گردد. برای آشنایی بیشتر با گور دختر با ایران نیهون همراه باشید.

معماری

گور دختر بنایی مستطیل شکل با ارتفاع حدود 4 تا 5 متر می باشد که با بامی شیروانی شکل و از جنس تخته سنگ های کرم رنگ و در ابعاد بزرگ ساخته شده است.بنای اصلی بر روی مصطبه ای سنگی احداث شده است که شالوده اصلی آن شفته ریزی و شن های رودخانه ایی است که بر روی آن مصطبه ی سنگی قرار گرفته است.

بعد از مصطبه سنگی سه ردیف سنگ به صورت پلکانی وجود دارد که به اتاقک اصلی می رسد، سکوی اتصال مصطبه به دو سنگ دیگر و خود آرامگاه با ابعاد حدود 5 متر طول و حدود 4 متر عرض می باشد و ارتفاع سنگ ها که به صورت پلکانی روی هم قرار گرفته اند 34 سانتی متر است و ضخامت دیواره های بنای اصلی 75 سانتی متر می باشد و با 40/3 متر ارتفاع، 95/2 متر طول و 30/2 متر عرض بنای اصلی آرامگاه را تشکیل داده است.

درست در قسمت شرقی گور بقایای کوشک اردشیر ساسانی وجود دارد، در همین دشتستان آثاری دیگر از معماری هخامنشیان وجود دارد که می توان به کاخ چرخاب کوروش و کاخ سنگ سیاه و کاخ بردک سیاه اشاره کرد.کلیت بنای گور دختر از 24 قطعه سنگ با ابعاد مختلفی ساخته شده است و با بست های دم چلچله ای به یکدیگر متصل شده اند.نکته ی جال ب در ساخت این بنا و دیگر بناهای دوره ی هخامنشی این است که در ساخت سازه های خود از هیچگونه ملاتی استفاده نمی کردند.

تاریخچه کشف

این بنا تاریخی ابتدا توسط باستان شناسی بلژیکی با نام لویی واندنبرگ کشف شده است که معتقد بود گور دختر قبر چیش پیش یا کوروش یکم که همان جد کوروش کبیر بوده است می باشد، اما پس از واندنبرگ باستان شناس ایرانی با نام علیرضا شاپور شهبازی آنجا را آرامگاه کوروش کوچک می داند.گور دختر در سال 1376 به عنوان آثار ملی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تاریخ بنا

طبق نظریه باستان شناسان که بنای گور دختر بررسی کرده اند تاریخ ساخت این بنا به زمان هخامنشیان باز می گردد و شکی در زمان ساخت آن نیست، اما دقیقا مشخص نیست که گور در زمان کدام پادشاه سلسله ی هخامنشی ساخته شده و یا شخص مدفون درون این آرامگاه چه کسی است. درست از زمان داریوش بزرگ به بعد در دروه ی هخامنشی شیوه تدفین تقریبا به یک شکل انجام می شده اما آرامگاه کوروش کبیر در پاسارگاد با سایر پادشاهان متفاوت است و تنها آرامگاه شبیه به کوروش کبیر همان گور دختر است.

تصاویر