آرامگاه نادرشاه افشار

آرامگاه نادرشاه افشار

نقد و بررسی

توضیحات

آرامگاه نادرشاه افشار

آرامگاه نادرشاه افشار مجموعه ایی در باغ موزه نادری در شهر مقدس مشهد می باشد که یکی از جاهای دیدنی مشهد است، این آرامگاه یکی از آثار معماری مدرن ایران می باشد که آثار تاریخی ارزشمندی در آن قرار گرفته است.برای آشنایی بیشتر با آرامگاه نادرشاه افشار با ایران نیهون همراه باشید.

باغ موزه نادری یا همان آرامگاه نادرشاه افشار بعد از حرم مطهر امام رضا ( ع ) جز مهمترین اماکن گردشگری و تاریخی شهر مشهد است که آثار ارزشمندی مانند شمشیر نادرشاه و طیفی از سلاح های تاریخی در آن وجود دارد.

آرامگاه نادرشاه

آرامگاه نادر شاه افشار بنایی است که در مجموعه باغ موزه نادری و در ضلع شمال غربی چهار راه شهدا شهر مشهد به عنوان یاد بودی برای نادرشاه افشار در سال 1342 توسط هوشنگ سیحون طراحی و اجرا شده است.درست در قسمت مرکزی ساختمان آرامگاه محل تدفین نادرشاه قرار گرفته است و دو تالار موزه در کنار آن واقع شده است که یکی مربوط به اسلحه های دوره ی نادرشاه و دیگری مربوط به اسلحه های دوره های مختلف تاریخ ایران را نمایش می دهد.

ساختمان آرامگاه نادرشاه افشار

باغ موزه نادری در میان باغی به مساحت 14400 متر مربع ساخته شده است و ساختمان این آرامگاه نیز به شکل خیمه و چادر عشایری احداث شده است.علاوه بر این مقبره نادرشاه دارای سکویی دوازده پله ای و محل گور نیز سکویی در کنار قبر می باشد که مجسمه نادرشاه افشار را در حالی که بر اسبی سوار است به همراه سه تن دیگر نمایش می دهد.

این مجموعه تالاری به طول تقریبا 5 متر و عرض تقریبا 4 متر دادر و فضای اصلی مقبره 15 متر در 15 متر می باشد و با 16 ستون یکپارچه سنگی با ارتفاع 26 متر در اطراف مقبره قرار دارد.سقف مقبره اصلی بیش از 6 متر ارتفاع دارد و در این مقبره یک سکوی 12 پله ای که محل گور نادر است و پوشش خیمه مانندی بر روی قبر قرار دارد.

تاریخچه

پس از انقراض سلسله ی صفویه و تسلط محمود افغان و اشرف افغان بر ایران نادرشاه افشار از منطقه ی خراسان قیام کرده و توانست مدعیان محلی، افغان ها و امپراتوری عثمانی را سرکوب کند و در سال 1148 قمری در دشت مغان مجلسی ترتیب داده و خود را پادشاه ایران نامید.نادرشاه افشار برای اولین بار شهر مشهد را به عنوان پایتخت ایران انتخاب کرده و اولین مقبره ی خود را در همین شهر در سال 1143 قمری احداث کرده است.

نادرشاه پس از آن که خود را پادشاه رسمی ایران اعلام کرد بلافاصله درصدد فتح هند برآمد و بعد از بازگشت پرافتخار خود از هند مقبره ایی دیگر برای خود احداث کرده است.پس از احداث دومین مقبره نادرشاه در سال های آخر عمرش بنای دیگری را برای مقبره خود دستور به ساخت داده که عمارت خورشید نام گرفته است.اما نکته حائز اهمیت این است که وی را در هیچکدام از این سه مقبره دفن نکرده و پس از قتل نادرشاه جسد وی به طور موقت در یکی از مقبره ها به خاک سپرده شد و پس از آن آغا محمد خان قاجار آن را به تهران منتقل کرد.

تصاویر