آرامگاه سعدی شیرازی

آرامگاه سعدی شیرازی

نقد و بررسی

توضیحات

آرامگاه سعدی

آرامگاه سعدی شیرازی یکی از معروفترین جاهای دیدنی شیراز می باشد که محبوبیت بسیاری میان گردشگران دارد، سعدی شاعر و نویسنده پارسی که در سال 606 هجری قمری متولد شده است و لقب سلطان ملک سخن را به خود اختصاص داده است در شهر شیراز و در آرامگاه‌ی بسیار باشکوه دفن شده است. برای آشنایی بیشتر با ایران نیهون همراه باشید.

آشنایی با آرامگاه

آرامگاه شاعر و نویسنده ومعروف ایرانی سعدی بزرگ در انتهای خیابان بوستان و در کنار باغ دلگشای شیراز درست در دامنه ی کوه در شمال شرق شهر شیراز قرار گرفته است.در اطراف این آرامگاه باشکوه قبور زیادی از بزرگان دین وجود دارد که طبق وصیت خود در آنجا مدفون شده اند.یکی از مقبره های معروف در اطراف این آرامگاه مقبره شوریده شیرازی می باشد که آرامگاهش بوسیله ی رواق به آرامگاه سعدی متصل شده است.آرامگاه سعدی بزرگ و استاد سخن در سال 1353 به عنوان یکی از آثار ارزشمند ملی به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

سعدی شیرازی

استاد بزرگ سعدی شیرازی در شهر نظامیه بغداد تحصیل کرده و پس از اتمام تحصیل خود به عنوان خطیب به شام و حجاز سفر کرد، بعداز تمام شدن سفرهای وی سعدی به شهر خود بازگشت و تا آخرین روز عمر خود از شیراز بیرون نرفت.

آرامگاه فعلی سعدی در ابتدا خانقاه ایشان بوده است که او تا آخر عمر خود را در آنجا می گذرانده و بعد از آن نیز در همان جا دفن شده است.جالب است بدانید که بر روی سکه های 500 ریالی برنز جمهوری اسلامی ایران از سال 1387 تاکنون نقش آرامگاه سعدی خورده است و پس از آن نیز از سال 1389 برروی اسکناس های هزار ریالی با نقش آرامگاه سعدی مزین شده است.

تاریخچه آرامگاه

همانطور که گفتیم سعدیه ابتدا خانقاه سعدی بوده و تا آخر عمرش را در آنجا گذرانده است و پس از مرگ و دفن وی اولین بار در قرن 7 شخصی به نام شمس الدین محمد صاحب دیوانی وزیر وقت اباقاخان مقبره ای برای سعدی ساخت، در سال 998 به دستور یعقوب ذوالقدر حاکم فارس خانقاه سعدی ویران شده و دوباره توسط کریم خان زند بنایی معروف به عمارت ملوکانه از جنس گچ و آجر بر فراز آرامگاه سعدی بنا شده است.

ویرانی خانقاه در دوران قاجاریه

طبق روایت ها محمد تقی بهروزی در اوایل دوران قاجار به دلیل انتساب سعدی به مذهب تسنن دستور تخریب و شکستن سنگ آرامگاه او را می دهد و همین امر باعث می شود که پس از مدتی علی اکبر خان قوام الملک شیرازی برای تهیه سنگ و نصب آن اقدام کند، این سنگ در بنای ساخته شده توسط کریم خان زند تا زمان آغاز ساخت آرامگاه فعلی وجود داشته است.

آرامگاه جدید

بنای ساخته شده در زمان کریم خان تا سال 1327 هجری شمسی استوار بود اما پس از آن مدیر باستان شناسی ایران آندره گدار طراحی آرامگاه سعدی را با یک شرکت ساختمانی بست و مهندس محسن فروغی و مهندس علی صادق به عنوان طراحان سعدیه آغاز به کار کردند.

آدرس : استان فارس، 4 کیلومتری شمال شرقی شیراز، بلوار بوستان، جنب باغ دلگشا

تصاویر