آرامگاه دانیال نبی در شوش

آرامگاه دانیال نبی در شوش

نقد و بررسی

توضیحات

آرامگاه دانیال نبی

با ورود به شهر شوش با یکی از مهمترین جاهای دیدنی خوزستان روبرو می شوید که با گنبد پله ایی خود آنقدر متفاوت و زیبا به نظر می رسد که باعث محبوبیت این منطقه در میان توریستان و گردشگران شده است.آرامگاه دانیال نبی در ساحل شرقی رودخانه شاوور و روبروی تپه ارگ قرار گرفته است، دانیال نبی به اعتقاد ادیان ابراهیمی از پیامبران بنی اسرائیل در قرن هفتم قبل از میلاد بوده است.این آرامگاه در سال 1310 به عنوان آثار ملی ارزشمند در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برای آشنایی بیشتر با آرامگاه دانیال نبی در ادامه با ایران نیهون همراه باشید.

دانیال نبی

دانیال پیامبر از قبیله یهودا و تبارش به پسر چهارم از همسر اول یعقوب بازمی گردد، دانیال در زبان عبری به معنای خدا حاکم من است می باشد. در حدود سال 606 قبل از میلاد دانیال نبی را به دربار بخت النصر همان پادشاه بابل به اسارت برده که ایشان در آنجا به زبان مقدس و علوم کلدانیان واقف گردید، درست بعد از تعبیر خواب نبوکد نصر بود که دانیال نبی ادعای پیامبری کرده و مورد توجه کوروش پادشاه ایران قرار گرفت و بعد از آن به ایران مهاجرت کرده و در شوش ساکن شد و در همان شهر از دنیا رفت.

معماری آرامگاه

یکی از مهمترین دلایلی که آرامگاه دانیال نبی به شهرت رسید گنبد زیبای ارچین و معماری منحصر بفرد آن است، شامل سردر و حیاط، ساختمان اصلی، گنبد آرامگاه و بقعه اصلی می باشد.

سردر و حیاط

سردر و ورودی آرامگاه دانیال نبی در غرب خیابان امام خمینی شهر شوش و استان خوزستان واقع شده است و با تزیینات و کاشی کاری های ایرانی و اسلامی زیبا آراسته شده است که بعد از ورود با کتیبه آستانه متبرکه دانیال نبی روبرو می شوید، با پشت سر گذاشتن سر در اصلی وارد حیاط اصلی یا همان صحن آرامگاه می شویم که حوضی در میان آن قرار دارد.آرامگاه دانیال نبی دارای دو صحن بزرگ و کوچک می باشد که در پیرامون آن حجره ها و ایوان هایی با طرح های معماری اسلامی قرار دارد.

ساختمان اصلی

بنای اصلی آرامگاه در میان دو حیاط قرار دارد و در تزیین نمای بیرونی و محوطه اطراف آن از هنر کاشی کاری استفاده شده است، ورودی بنا در سمت شرقی بنا بوده است که با دو منار با ارتفاع حدود 10 متر در دو طرف آن مزین شده است.تزیینات کاشی کاری و آیینه کاری و گچ بری های زیبا و استفاده از سنگ مرمر با وجود یک ضریح 7 در 7 به روحانی بودن فضا و زیبایی معنوی آن بسیار افزده است.

گنبد دارچین

گنبد آرامگاه به صورت شش ضلعی و پله ای می باشد که با ساروج ساخته شده است که در سال 1275 توسط حاج ملاحسین معمار مرمت شده است، گنبد این آرامگاه به سبک اورچین یا همان ارچین و از دسته گنبد های رک و مخروطی ساخته شده است که این مدل گنبد در جنوب کشور بسیار رایج بوده است.قدمت این گنبد به دوره سلجوقی می رسد.

تصاویر