آتشکده بهرام یزد

آتشکده بهرام یزد

نقد و بررسی

توضیحات

اگر قصد سفر به یزد را دارید آتشکده بهرام یزد یکی از باشکوه ترین آتشکده ها و ارزشمند ایران است، آتشکده بهرام پاسدار آتشی به قدمت 1500 سال است.در ادامه برای آشنایی بیشتر با آتشکده بهرام و جاهای دیدنی یزد با نیهون همراه باشید.

قدمت این آتشکده به دوران پهلوی باز می گردد اما آتش مقدس واقع درآن 1500 سال است که روشن مانده، در حقیقت این آتش فروزه ای و از آتش آتشکده کاریان در لارستان که به عقدای یزد آورده شد که نزدیک به 700 سال در عقدا روشن و در سال 522 از عقدا به اردکان انتقال داده شد.

آتش ورهرام در اردکان حدود 300 سال روشن نگه داشته شد و در سال 852 از اردکان به یزد انتقال داده شد البته این جابجایی ها در شهر یزد تا ساخت آتشکده ادامه داشته که در اوایل در محله به نام خلف خان علی و در خانه یکی از موبدان بزرگ به نام (موبد تیر انداز آذر گشسب) روشن نگهداری می شد و در سال 1313 با ساختن آتشگده به آنجا انتقال داده شد.

معماری بنا آتشکده ورهرام

بنای اصلی آتشکده ورهرام بر روی ارتفاع 21 متری از روی سطح زمین واقع شده که شامل حیاط بزرگ و درختان همیشه سرسبز سرو و کاج که آن را پوشش داده اند، نگاره فروهر و سرستون های سنگی که شکوه و زیبایی خاصی را به آن بخشیده اند روبروی بنا حوض آب قرار گرفته البته قرار گیری حوض آب کنار آتشکده ها از خصوصیات آنها بوده است.

سرستون های سنگی جلوی ساختمان اصلی و سنگ گلدار پای دیوارها کار هنرمندان اصفهانی بوده که این سنگ ها را در اصفهان ترشیده اند و سپس به یزد انتقال داده اند.نگار کاشی های فروهر در بالای سردر ورودی کار هنرمندان یزدی بوده البته معماری کل ساختمان از معماری آتشکده پارسیان الهام گرفته شده است.

تاریخچه‌ آتشکده ورهرام

قدمت آتشکده 80 سال و در دوران پهلوی اول با سرمایه یک زردتشتی به نام همابائی در قطعه زمینی که به همت تعدادی از زرتشتیان ایران،از جمله برادران امانت و با کمک بودجه اهدایی از طرف انجمن پارسیان هند در زمین موقوفی به نام اردشیر مهربان رستم امانت ساخته شد. البته مرحوم ارباب جمشید امانت مسئولیت ساخت این بنا مقدس را برعهده گرفته است.

در زمان حکومت پادشهان ساسانی سه آتشکده با وجود قدمت از اهمیت فراوانی برخوردار بوده اند، آتشکده آذر گشسب که در شهرستان تکاب ( تخت سلیمان ) و آتشکده آذر برزین مهر در روستای فشتنق خراسان رضوی و آتشکده کاریان یا آتشکده فرنبغ کاریان فارس در روستای کاریان از توابع جویم لارستان واقع است.

این سه آتشکده از منزلت و شهرت بیشتری نسبت به سایر آتشکده ها برخوردار بوده اند. این امر سبب شد تا آنهارا آتش ورهرام به معنی آتش پیروزی بنامند.

آتش ورهرام

آتشکده آذر فرنبغ شهر کاریان فارس محافظت از آتش ورهرام را بر عهده داشته است و محافظان این آتش در قرن دهم میلادی بخاط حمله دشمنان به شهر مجبور به جابجای آن به آتشکده بزرگ شهر شدند، اما این آتشکده نیز در سال 513 هجری قمری تخریب و مجدد زرتشتیان مجبور به جابه جایی آن شدند. آتش ورهرام را به مدت 30 سال در غاری در کوه اشکفت یزدان برای جلوگیری از گزند بیگانگان نگهداری کردند.

پس از آن دوباره مجبور به انتقال آتش ورهرام به مدت دو قرن در روستاهایی محل زندگی زرتشتیان یزد شدند تا از تجاوز بیگانگان، حفاظت کنند.در سال 750 ه،ق روستایی نزدیک اردکان به نام ترک آباد ساخته شد و بیشتر زرتشتیان یزد و موبدان به آن نقل مکان کردند، و آتش مقدس ورهرام به مدت 300 سال در آنجا نگهداری کردند. آتش مقدس بار دیگر با ازهم گسیختگی جامعه زتشتیان ترک آباد مجبور به انتقال به شریف آباد شدند.

در سال 1189 هجری قمری به شهر یزد بازگردانده شد و در محله ی دستوران یزد به صورت مخفیانه نگهداری می شد. این نوع نگهداری تا زمانی که رضاشاه مجوز احداث آتشکده یزد را داد ادامه داشت. و سرانجام زتشتیان با تحمل سختی های گذشته توانستند مجوز رسمی ساخت عبادتگاهی در شان منزلت خود را بگیرند.

ورود به آتشکده برای زرتشتیان و غیر زرتشتیان

ورود به نیایشگاه برای نیایش کنندگان با آدابی خاص همراه و مردان و زنان برای ورود به به این مکان مقدس باید کلاه و روسری سفید با لباسی به رنگ روشن بپوشند همچنین پاکیزه بودن افراد نیایش کننده نیز یکی دیگر از قوانین داخل شدن به این مکان به شمار می رود و از پوشیدن کفش در این مکان اجتناب کنند.

آتش مقدس درون مجمر بزرگی از جنس برنز قرار دارد. بازدیدکنندگان این آتشکده می‌توانند این آتش همیشه فروزان را از پشت دیوار شیشه‌ای ببینند. آتشکده‌ی زرتشتیان یزد یا آتشکده‌ی بهرام، در سال‌های اخیر مکانی دوست ‌داشتنی برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی قلمداد می‌شود.

تصاویر