آب انبار کیش

آب انبار کیش

نقد و بررسی

توضیحات

آب انبار همان حوض یا استخر سرپوشیده ایی می باشد که برای جمع آوری و ذخیره آب در زیر زمین استفاده می شود که بنا به شرایط جوی در هر منطقه این آب انبارها به گونه ایی پر می شوند، معماری این آب انبارها تحت تاثیر معماری و مصالح بوم آورد هر محلی ساخته می شود. برای آشنایی بیشتر با آب انبار دوقلو پنج بادگیر کیش با مجله گردشگری ایران نیهون همراه باشید.

دلایل ساخت آب انبار

1-ذخیره و جمع آوری آب برای زمان های بحرانی جنگ و خشکسالی

2-خنک ماندن آب در فصول گرم سال

آب انبار پنج بادگیر کیش

آب انبار دوقلو با پنج بادگیر، از دیگر جاذبه های گردشگری جزیره ی کیش در استان هرمزگان و در شمال جزیره واقع شده، در گذشته بنا به شرایط محیطی کیش برای نگهداری و ذخیره آب آشامیدنی مردم استفاده می شده که به مرور زمان جای خود را به تصفیه خانه ها  داده و اکنون بعنوان جاذبه ی دیدنی استفاده می شود. مردم ایران به دلیل شرایط جوی منطقه و ریزش باران کم در گذشته برای ذخیره و نگهداری آب آشامیدنی آب انبار و یخچال ها را ساختند، با این وجود بقایا و آثار بجا مانده از گذشته هنوز بجا مانده بخصوص در مناطق کم باران و کویری ایران.

موقعیت جغرافیایی

آب انبار پنج بادگیر جزیره کیش (دوقلو)  در نزدیکی مجموعه درخت سبز کیش و شهر تاریخی حریره و مجموعه ورزشی المپیک و در شمال جزیره کیش واقع شده است و هنگام بازدید از این بادگیر زیبا امکان بازدید از این مجموعه ها را نیز دارید.

تاسیس این آب انبار در سال 1372 بوده و بر روی پایه های یک آب انبار باستانی که برای جمع آوری آب های سطحی بوده بنا شده است، این آب انبار از پنج بادگیر و دو گنبد تشکیل شده و سبک معماری آن همانند معماری سنتی یزد بوده، از پنج بادگیر این بنا برای خنک کردن فضای داخلی آب انبار استفاده می شده، دلیل استفاده از روزنه ها در بالای ورودی آب انبار، متعادل سازی هوای داخل بنا و خنک کردن آب موجود در مخزن در تابستان بوده.

تصاویر