آب انبار شش بادگیر یزد

آب انبار شش بادگیر یزد

نقد و بررسی

توضیحات

آب انبار شش بادگیر یزد یکی از جاهای دیدنی یزد و مربوط به دوران قاجار است و همان طور که از نام آن مشخص است شش بادگیر دارد که همین امر موجب شهرت آن با این نام شده، برای بررسی بیشتر با ایران نیهون همراه شوید.

آب انبار یزد در سال 1357 با شماره ثبت 1600 به عنوان یکی از آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است. در شهر یزد 75 آب انبار وجود دارد ارزش آب در شهرهای کویری همچون یزد بیش از هر جای دیگر احساس می شود. آب انبار شش بادگیر یکی از معروف ترین آب انبار های شهر یزد تلقی می شود.

آب انبار شش بادگیر یزد

آب انبار شش بادگیر یزد

آب انبار یزد شش بادگیر و مخزنی به حجم دو هزار متر مکعب دارد. این آب انبار دو ورودي شمالي و جنوبي دارد. راه پله هاي ورودي در دو طرف مخزن و در امتداد يکديگر قرار گرفته اند. راه پله ها از دو قسمت روباز و سرپوشيده تشکيل شده و سردر ورودي آنها در ابتداي قسمت سرپوشيده قرار دارد. از ورودي جنوبي توسط 55 پله به مخزن مي توان رسيد. در جلو سردر اين راه پله که در ميانه پله 25 و 26 (از بالا) قرار گرفته ، يک هشتي با کف آجر فرش قرار دارد.

آب انبار شش بادگیر

آب انبار شش بادگیر یزد

اين آب انبار پنجاه و پنج پله دارد . شير آن نيز در قسمت ورودي شمالي است . ورودي شمالي نسبت به مخزن شير ، قرينه ورودي جنوبي است . این آب انبار گنبدی تخم مرغ مانند نیز است.

آب انبار ها از سازهای وابسته به قنات هستند که برای نگهداری و ذخیره سازی در زمستان که در نهایت استفاده در تابستان ساخته می شدند.ارتفاع مخزن آب 12/6 متر و ارتفاع بادگیر ها نیز 10 متر بوده اند. آب انبار های بزرگ حجمی بالغ بر 2000 متر معکب گنجایش داشتند. این آب انبار ها دو راه دسترسی به شیر آب را داشتند که یکی برای استفاده اقلیت های مذهبی زرتشتی و دیگر برای استفاده مسلمین بوده است.

این آب انبار به قدمت 180 سال است که در سال 1371 ه. ق بازسازي شد و در ابتدا سه بادگیر برای آن در نظر گرفته شده بود و بعد سه بادگیر دیگر نیز به آنها اضافه شد. اگر به یزد سفر کرده باشید و از این مکان دیدن کرده باشید با کمی دقت میتوان فهمید سه بادگیر با سه بادگیر دیگر تفاوت دارند و قدیمی تر هستند، این شش بادگیر براساس شرایط اقلیمی در جهت باد و به شکل 8 وجهی هستند.

تصاویر