آبشار و پل ورسک

آبشار و پل ورسک

نقد و بررسی

توضیحات

آبشار و پل ورسک

آبشار و پل ورسک در روستای ورسک و استان مازندران واقع شده است، آب و هوای این منطقه معتدل، مرطوب و کوهستانی می باشد.برای تماشای جاهای دیدنی مازندران و آشنایی بیشتر با آبشار و پل ورسک در ادامه با ایران نیهون همراه باشید.

آبشار ورسک

آبشار ورسک در شهرستان سواد کوه استان مازندران واقع شده است، در قسمت شرقی روستای ورسک و درست در زیر قله اتابک و تیز کوه دره ایی بسیار زیبا و نیمه جنگلی وجود دارد که نسبتا عمیق است.آبشار ورسک با نام آبشار چشمه علی نیز شهرت دارد و فصلی می باشد، این آبشار با ارتفاع حدود 20 متر از این دره سرازیر می شود و به سمت روستای ورسک جاری می شود.از آبشار ورسک تا خود روستای ورسک حدود 30 دقیقه پیاده روی می باشد که نیمی از مسیر از کنار رودخانه می گذرد و مناظر بسیار زیبایی دارد.

تاریخچه

منطقه ورسک یک منطقه ی ییلاقی قدیمی می باشد که در زمان رضا شاه به پاس تلاش و کوشش مهندس ورسک چکسلواکی در ساخت پل ورسک به این نام مشهور شده است.

بهترین زمان سفر

بهترین زمان سفر به آبشار ورسک معمولا اواسط اردیبهشت ماه شروع می شود و تا پایان تابستان ادامه می یابد.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به آبشار ورسک پس از عبور از فیروزکوه و گردنه گدوک و عبور از تونل شاهد پل راه آهن و روستای ورسک می باشید.روستای ورسک کمی قبل تر از پل ورسک قرار دارد و چند متر بعد از آن نیز یک راه سربالایی و باریک وجود دارد که شما ره به سمت روستا هدایت می کند.روستای ورسک در کنار جاده قرار دارد و چند متر آن طرف تر نیز شروع پیاده روی برای رسیدن به آبشار آغاز می شود و بعد از 2 کیلومتر به آبشار ورسک می رسید.

پل ورسک

پل ورسک یکی از قدیمی ترین پل های راه آهن سراسری کشور است که با قرارگیری در ارتفاع 110 متری باعث شده که نامش در کتاب گینس ثبت شود.این پل زیبا در استان مازندران و در روستایی به همین نام واقع شده است و در زمان پهلوی اول و در سال 1315 هجری ساخته شده است.

بخشی از پل ورسک به دلیل شیب تند و زیاد مسیر به صورت سه پله ساخته شده است که به سه خط طلایی شهرت دارد.از دیگر اقدامات ارزنده در ساخت این پل احداث تونلی است که در زیر رودخانه ی ورسک می باشد و با این عمل طراحان پل، پل ورسک را از خطرات احتمالی طغیان رودخانه ورسک محافظت کرده اندو مانع آسیب رسیدن به پل شده اند.

موقعیت جغرافیایی

پل ورسک در فاصله ی 45 کیلومتری بخش جنوبی شهرستان زیراب و 85 کیلومتری شهرستان قائم شهر و در محور فیروزکوه واقع شده است.

تصاویر