جزیره گربه ها در آئوشیما ژاپن

جزیره گربه ها در آئوشیما ژاپن

جزیره گربه ها در آئوشیما ( Aoshima Island ) یک جزیره ی آتشفشانی کوچک از مجمع الجزایر ایزو ( Izu یا Ozu ) ژاپن است و از نظر طبیعت هم از اماکن زیبای ژاپن محسوب می شود و ۱.۶ کیلومتر طول دارد و به جزیره ی گربه معروف شده است، این نام گذاری به دلیل وجود گربه های بیشماری است که در این جزیره زندگی می کنند، قبلا این جزیره جزیی از منطقه ی ناگاهاما بوده است اما از سال ۲۰۰۵ تا امروز جزو ناحیه ی ازو ( Ōzu ) شده است . برای آشنایی با جزیره گربه ها ژاپن با ایران نهیون همراه باشید.

ماجرای ورود گربه ها به جزیره

موضوع بر می گردد به اوایل قرن بیستم… داستان از این قرار بوده که اهالی جزیره ی آئوشیما که اغلب ماهیگیر بودند با مشکل ازدیاد موش رو به رو شدند، این موش های مزاحم از طریق قایق ماهیگران به این جزیره می آمدند و زندگی مردم جزیره را سخت کرده بودند، این موش ها آن قدر زیاد بودند که باعث ایجاد دردسرهای زیادی شده بودند و مشکلاتی از قبیل بیماری، صدمه به انبار غلات و… را با خود داشتند.

ساکنان این جزیره برای حل مشکل زیادی موش ها تصمیم گرفتند تعدادی گربه با خود بیاورند و در جزیره رها کنند تا موش ها را شکار کنند تا مشکل ازدیاد جمعیت موش ها تمام شود، ماهیگیران این بار با قایق هایشان ۴۵ گربه آوردند و در جزیره رها کردند، نقشه خوب پیش می رفت و گربه ها موش ها را شکار می کردند و همه روزه از تعدادشان کاسته می شد.

اما اهالی جزیره با مشکلی جدید روبه رو شدند که فکرش را هم نمی کردند، گربه ها به سرعت زاد و ولد می کردند و تعدادشان زیاد می شد، کم کم دیگر موشی در جزیره پیدا نمی شد اما ژاپنی ها ماندند و تعداد زیادی گربه ی گرسنه؛ همین شد که آرام آرام جزیره ی آئوشیما به  جزیره ی گربه ها معروف شد ، این جزیره بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته و سالانه توریستان زیادی را به خود جلب می کند.

زندگی روزانه ی گربه ها

به مرور زمان زاد و ولد گربه ها آن قدر زیاد شد که تعدادشان از ساکنان جزیره بیشتر شده ، در جای جای این جزیره گربه ها رژه می روند و می توان گربه ها را در همه حالت خوابیده، نشسته، پرسه زنان و … مشاهده کرد.

این گربه ها تمام روزشان را در خانه های متروکه یا طبیعت جزیره پرسه می زنند و یا منتظر ماهیگیران می شوند تا آنها را در ماهی هایشان شریک کنند، غذای گربه ها کاملا توسط اهالی تامین می شود یا توریستان به آن ها غذا می دهند، برخی از ساکنان آئوشیما روزانه گربه ها را در محلی خاص جمع می کنند و برایشان غذا میریزند، آنها به وجود گربه ها عادت کرده اند و مشکلی با آنها ندارند ، وجود گربه ها در این جزیره منبع در آمدی برای اهالی شده است و کمی به اقتصادشان کمک نموده است.

تعامل ساکنان با گربه ها

ساکنانی که در حال حاضر در این جزیره زندگی می کنند دیگر به بودن گربه ها عادت کرده اند و به آن ها غذا می دهند و با آن ها بازی می کنند اما برخی از اهالی هم از آن ها خسته شده اند و در صدد ترک جزیره هستند، اما همانطور که اشاره شد تنها تعداد کمی که اغلب بازنشسته هستند و بین ۵۰ تا ۸۰ سال سن دارند در این جزیره هنوز زندگی می کنند.

اهالی اصلی این جزیره پس از جنگ جهانی دوم به این مکان آمده اند و می توان گفت از روی ناچاری به آئوشیما پناه برده اند و به مرور زمان جمعیتشان افزایش یافته بود و در حدود سال ۱۹۴۵ چیزی نزدیک به ۹۰۰ نفر جمعیت داشته داشته است اما با ازدیاد گربه ها از تعداد آن ها کم شد و هم اکنون انگشت شمار شده اند و به عدد ۱۵ رسیده ولی امید می رود به دلیل علاقه ی توریستان به این جزیره جمعیت ساکنان رو به افزایش رود.

جزیره گربه ها 
جزیره گربه ها

جذابیت گردشگری جزیره

یکی از جالب ترین نکات درباره ی جزیره ی آئوشیما این است که در آن هیچ فروشگاه، مرکز خرید، سوپر مارکت و حتی رستورانی وجود ندارد اما همواره توریستان زیادی را به خود جلب می کند، عاشقان گربه به این جزیره می آیند تا چند روزی میان حیوانات مورد علاقیشان زندگی کنند و از مناظر زیبای جزیره هم لذت ببرند.

در این جزیره هیچ اتومبیل، دوچرخه ، سگ و یا کلاغی وجود ندارد و فقط گربه ها خوش و خرم در آن زندگی می کنند ، این جزیره به بهشت گربه ها هم معروف شده است که به حق لایق آن جا است.

جزیره گربه ها ژاپن
جزیره گربه ها ژاپن

جمعیت گربه ها

این جزیره ی کوچک از ابتدا هم جمعیت زیادی نداشته است اما با افزایش تعداد گربه ها ، می گویند در حال حاضر جمعیت گربه های این جزیره شش برابر اهالی آن شده است، به دلیل زادو ولد سریع گربه ها اطلاع دقیقی از جمعیت آن ها در دست نیست اما قطعا تعداد آن ها بیش از ۱۰۰ گربه می باشد، به راستی آئوشیما سرزمین گربه هاست و آن ها در رفاه کامل در این جزیره زندگی می کنند حتی ورود سگ به این جزیره مجاز نیست تا آرامش گربه ها بر هم زده نشود، با ازدیاد جمعیت گربه ها از جمعیت ساکنان این جزیره کاسته شده است. از ده سال پیش جمعیت گربه ها روند رو به رشدی داشته است.

اهالی جزیره در صدد کاهش جمعیت گربه ها هستند و برخی از آن ها را عقیم کرده اند تا از بیشتر شدن آن ها جلوگیری شود، اما با این حال جالب است بدانید ژاپن ۱۰ جزیزه ی گربه دارد جزیره هایی نظیر اینوشیما ( Enoshima ) ، کاناگاوا ( Kanagawa ) و اوکیشیما ( Okishima ) .

جزیره گربه ها ژاپن
جزیره گربه ها ژاپن

گردشگران

همانطور که اشاره کردیم وجود گربه های زیاد سبب شده تا گردشگران به جزیره ی آئوشیما بیایند ، به طور میانگین روزانه ۳۵ توریست برای دیدن گربه های این جزیره به این منطقه می آیند، در واقع این جزیره روستایی برای ماهیگیران بوده است اما به مرور زمان به جزیره ای متروکه تبدیل خواهد شد، البته ساکنان کنونی این جزیره به فکر گربه ها هستند و گاها اهالی را می بینیم که کیسه های غذا در دست دارند و در جزیره می چرخند و به گربه ها غذا می دهند.

گردشگرانی که وارد جزیره می شوند با گربه های گرسنه مواجه می شوند که دور و بر آن ها می گردند و با دهان های باز منتظر غذا هستند.

دلسوزی برای گربه ها

با گذر زمان و شهرت یافتن جزیره ی آئوشیما به عنوان جزیره ی گربه ها، در فضای مجازی مردم دنیا برای گربه های گرسنه ی این جزیره نگران شدند و حرف و حدیث درباره ی سرنوشت این گربه ها بیشتر و بیشتر شد، تا در شبکه ی توییتر چالش فرستادن غذا به این جزیره به راه افتاد و مردم شروع به فرستادن غذا برای گربه های گرسنه ی آئوشیما کردند، این چالش از ۵ ماه پیش یعنی اوایل فروردین ماه شروع شد در حال حاضر اعلام کرده اند که دیگر فرستان غذا کافی است و برای گربه های آئوشیما غذا نفرستید.

جزیره گربه ها ژاپن
جزیره گربه ها ژاپن
5 1 رای
امتیاز بدهید
Subscribe
Notify of
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
درخت گربه
6 years ago

جالب بود