روستای پاژ

روستای پاژ

نقد و بررسی

توضیحات

زادگاه فردوسی بزرگ روستای پاژ است که در تقاطع جاده کارده به کلات نادری و ۱۵ کیلومتری شهر مشهد قرار دارد. در میانه روستا و ۷۰۰ متری شمال آن دو تپه باستانی دیده میشه که مربوط به پاژ قدیمه و نشان دهنده تاریخ این منطقه پس از اسلام تا قرن نهم و دهم هجری می‌باشد.

روستای تاریخی پاژ

روستای تاریخی پاژ که به عنوان زادگاه شاعر صاحب نام ایرانی حکیم ابوالقاسم فردوسی شناخته می شود امروزه به عنوان یکی از مناطق گردشگری مشهد محسوب شده و توسط گردشگران تورهای مشهد مورد بازدید قرار می گیرد. این روستا در ۱۵ کیلومتری شمال شهر مشهد واقع شده و به دو بخش باستانی و مسکونی تقسیم شده است. در بخش باستانی روستا می توان بقایای روستای پاژ در دوران باستان را مشاهده کرد این بقایا بنابر بررسی های صورت گرفته به قرون نهم و دهم هجری مربوط می شوند. این در حالی است که بخش مسکونی روستا در حال حاضر با کمی فاصله در زاویه دیگری روستا قرار گرفته است.

در حال حاضر این روستای باستانی مورد بازدید بسیاری از تاریخ دوستان قرار گرفته و هر روزه در قالب تورهای یک روزه از آن بازدید می‌شود. طبق کاوش های باستان شناسی که در سال ۱۳۸۹ در این روستا صورت گرفت باستان شناسان موفق به شناسایی قلعه ای به وسعت ۴۵ در ۶۵ متر شدند. این قلعه در مرکز روستای پاژ قرار گرفته است. این روستا با بافت سنتی و محلی خود در حال حاضر یکی از سایت های باستان شناسی محبوب مشهد به شمار می آید. امروزه مسافرین تورهای مشهد در قالب تورهای یک روزه به این روستای تاریخی باستانی سفر می کنند.

آدرس : ایران، استان خراسان رضوی، ۱۵ کیلومتری شمال مشهد، تقاطع جاده کلات و کارد