دره ی اجنه در اخلمد

دره ی اجنه در اخلمد

نقد و بررسی

توضیحات

دره اجنه

اگر می‌خواهید به یکی از زیبا‌ترین و در عین حال بکر‌ترین دره‌های بینالود سفر کنید، پیشنهاد ما دره اجنه در کوهستان اخلمد است. کوهستان اخلمد در منتهی الیه شمالی رشته کوه بینالود و در نزدیکی شهر چناران (مشهد) قرار دارد. راه رسیدن به روستای اخلمد، یک راه آسفالته است که ۱۰ کیلومتر طول دارد و از کیلومتر پنج جاده چناران به قوچان منشعب می‌شود. از روستا، تا آبشار اصلی اخلمد، حدود ۲ کیلومتر راه است که یک مسیر هموار سنگ‌فرش است.

اخلمد علاوه بر آبشار اصلی، چند آبشار دیگر هم دارد که در بالادست دره قرار دارد. همچنین علاوه بر دره اصلی (پلنگ دره) چندین دره فرعی دارد که هر کدامشان زیبایی منحصر به فردی دارند. یکی از این دره‌ها، دره اجنه است که تقریباً دو کیلومتر، بالا‌تر از آبشار اصلی قرار گرفته است. این دره با دیواره‌های بلندی احاطه شده و فضای وهم انگیزی دارد. آبی که از ارتفاعات بالادست دره‌اجنه جاری می‌شود، در مسیری باریک و عمیق و پس از ساختن چند آبشار پلکانی، به دره اصلی اخلمد (پلنگ دره) می‌ریزد.

راه رسیدن به دره اجنه هم یک مسیر پاکوب است که از ارتفاعات مقابل آبشار اصلی شروع می‌شود و با عبور از بالای پلنگ دره، به دره‌اجنه وارد می‌شود. مسیر دیگر رسیدن به این دره، مسیر آبشار دره‌اجنه است که صعود از آن، به تجهیزات و آمادگی بدنی، نیاز دارد.