جاهای دیدنی یزد

جاهای دیدنی یزد

نقد و بررسی

توضیحات

جاهای دیدنی یزد

شهر یزد اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی دنیا به حساب می آید، استان یزد از جمله استان هایی است که علاوه بر آثار تاریخی بی شمار به خاطر کویری بودن بسیار مورد توجه گردشگران و کویر دوستان قرار گرفته است.برای آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی یزد با ایران نیهون همراه باشید.

شهر یزد به شهر بادگیرها، عروس کویر، دار العلم، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر دوچرخه ها معروف است، این شهر باجاذبه های منحصر بفردش یکی از زیباترین شهرهای خشتی دنیاست.از یک سو پهنه های بیابان و تپه های ریگ روان و از سوی دیگر در فاصله ایی نزدیک ارتفاعات زیبای شیرکوه و ییلاق سرسبز همراه با آب و هوای مناسب جلوه هایی جذاب برای تفریح و وقت گذرانی برای مسافران ایجاد کرده است.

آتشکده ورهرام یا بهرام

بنای آتشکده ورهرام در سال 1313 خورشیدی با تلاش و کمک مالی زرتشتیان یزد و پارسیان هندوستان ساخته شده است، ساختمان اصلی آتشکده با معماری زیبا و بی نظیرش هنرهای هخامنشیان را به نمایش گذاشتهو الهام گرفته است.

در مرکز حیاط اصلی و بزرگ این آتشکده قرار گرفته و کل بنا بر روی بلندی قرار گرفته است و سرسبزی حیاطش سایه ی روزهای گرم و طاقت فرساست، بر پیشانیه عمارت نقش فروهر جلوه گر بسیاری از زیبایی های آتشکده است. در سفر به شهر یزد حتما از این آتشکده زیبا و قدیمی دیدن کنید.

آدرس : یزد، خیابان آیت الله کاشانی، کوچه آتشکده

مجموعه امیر چقماق

میدان امیرچخماق
میدان امیرچخماق

مجموعه امیر چقماق یزد بنایست شامل میدان، تکیه، بازار، آب انبار و مسجد که یکی از جاهای دیدنی شهر یزد محسوب می شود.این بنا توسط امیرجلال الدین چقماق شامی در دوره ی تیموریان ساخته شد، از تمامی این مجموعه مسجد آن بسیار مهمتر از باقی قسمت های دیگر است.

این مسجد دارای گنبدی عظیم و صفه ای عالی و دو شبستان زمستانی و تابستانی می باشد و محرابش دارای سنگ مرمرین زیبایی است که آن نقش هایی حک شده است.

آدرس : یزد، خیابان امام خمینی، میدان سلمان فارسی

مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر

مدرسه ضیائیه معروف به زندان اسکندر است که از آثار مولانا ضیاء الدین حسین رضی می باشد و در سال 631 قمری بنا شده و در سال 705 قمری توسط پسرانش

به اتمام رسید و شبستان اصلی مدرسه دارای محراب است و در اطراف مدرسه رواق هایی ساخته شده.

گنبد خشتی این مدرسه با تزئینات گچ بری و نقاشی آبرنگ بر بلندای این ساختمان خود نمایی می کند که از معماری دوره ی مغول الهام گرفته شده است.

آدرس : یزد، محله تاریخی فهادان، کوچه رختشویخانه، کوچه حمام نو، مجاور بقعه دوازده امام

خانه لاری ها

خانه لاری ها

زمان ساخت  خانه لاری ها به دوره قاجار بازمی گردد و چیزی حدود 150 سال پیش ساخته شده است، مالک این خانه حاج محمد ابراهیم لاری بوده و این خانه در محله خهادان شهرستان یزد واقع شده است.ساختمان این خانه با توجه به سبک کلی منزل اعیانی دوره خود ساخته شده است، معماری این خانه به شکل درونگرا به دو قسمت اندرونی و بیرونی تقسیم شده است و حیاط در مرکز و قسمت های شمالی بنا به عنوان زمستانه و از قسمت های جنوبی به عنوان تابستانه استفاده می شود که شامل تالارها و بادگیرها است.

از ضلع شرقی که شمال اتاق آیینه، سرداب و مطبخ می شود و به عنوان پاییزه و از ضلع غربی به عنوان بهار خواب استفاده می شود.از این خانه تاریخی امروزه به عنوان موزه اسناد و مدارک استفاده می شود.

آدرس : یزد، خیابان امام خمینی، محله فهادان، مجاور عمارت کلاه فرنگی

مسجد جامع فهرج

روستای فهرج در 25 کیلومتری جنوب شرقی یزد و در کنار راه اصلی یزد به بافق واقع شده است، مسجد جامع فهرج یزد یکی از مهمترین جاهای دیدنی شهر یزد می باشد این بنای قدیمی از لحاظ فرهنگی بی نظیر و بیانگر تمدن اسلامی است که به نیمه اول قرن اول هجری مربوط می شود.

مسجد جامع فهرج قدیمی ترین مسجدی است که در ایران یا حتی در دنیا موجود می باشد و تاکنون بدون مرمت مانده است، این بنا با وجود شبستانی رو به قبله با هشت ستون، مناره گلی و دیگر تزئیناتش یکی از بهترین های معماری ایرانی می باشد که دیدن آن خالی از لطف نیست.

آدرس : یزد، 25 کیلومتری جنوب شرقی یزد، روستای فهرج

کاروانسرای زین الدین

کاروانسرای زین الدین حدود 400 سال قدمت دارد و به دستور شاه عباس ساخته شده است، کاروانسرایی دو طبقه با مصالح بوم آورد و آجرهای خشتی که در سال 2006 در یونسکو ثبت شده است.کاروانسرای زین الدین در 60 کیلومتری جاده یزد به کرمان ساخته شده است.

آدرس : یزد، مهریز، کیلومتر 60 جاده ی یزد به کرمان

هشت باغ دولت آباد

هشت باغ دولت آباد یکی از زیباترین باغ های ایرانی است که در مرکز شهر یزد قرار دارد، برای ورود به این باغ باید از یک هشتی نسبتا بزرگ عبور کنید.بنای باغ دولت آباد یادگاری به جای مانده از دوران افشاریه و زندیه می باشد، فضای سبز و درختان میوه این باغ فضای بی نظیری را بوجود آورده است که هر بیننده ایی را به وجد می آورد.نکته مهم در این باغ وجود بلندترین بادگیر جهان است که جلوه ایی دیگر به این باغ داده است.

آدرس : یزد، خیابان شهید رجایی، بلوار دولت آباد

برج خاموشان

برج خاموشان در 15 کیلومتری جنوب شرقی یزد قرار گرفته است، این بنا در گذشته دخمه یا دادگاه زرتشتیان بوده است که طبق آیین اموات خود را در داخل این دخمه ها قرار می دادند تا طعمه کرکس ها شوند و استخوان های آنها را در داخل فضای میان تهی دخمه می ریختند.این برج زیبا بر بلندای کوه صفائیه یزد واقع شده است و یکی از جاهای دیدنی یزد می باشد.

آدرس : یزد، 5 کیلومتری جنوب شرقی یزد، منطقه صفائیه، کوه دخمه

آب انبار شش بادگیر یزد

آب انبار شش بادگیر یزد

این آب انبار شش بادگیر یزد  یکی از جاذبه های دیدنی شهر یزد می باشد که به دوران قاجار برمیگردد، این آب انبار درسال 1375 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است و با توجه به اینکه در شهر یزد 75 آب انبار وجود دارد معلوم می شود که این آب انبار از همه آنها بهتر است.

آدرس : یزد، خیابان دهم فروردین، محله و کوچه شش بادگیر

نارین قلعه یزد

نارین قلعه در یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران و استان یزد به نام میبد واقع شده است، این شهر به دلیل بافت تاریخی بناهای ارزشمندی را در خود جای داده است که به عنوان آثار ملی در فهرست سازمان میراث فرهنگی ثبت شده است.یکی از همین بناهای تاریخی نارین قلعه می باشد که قدمت ساخت آن را به زمان سلیمان نبی نسبت داده اند و پس از اکتشافات بسیاری قطعات ارزشمندی که گواه بر قدمت کهن این بنا دارد به دست آمده است.این قلعه بنایی مستحکم و غیر قابل نفوذ در مقابل دشمنان و بیگانگان بوده است که تا به امروز باقی مانده است و یکی از جاذبه های معروف شهر یزد می باشد.

آدرس : میبد، میدان شهرداری، نارین قلعه

مسجد جامع کبیر یزد

مسجد جامع کبیر مسجدی یک ایوانی در دل کویر شهر یزد واقع شده است که حدود 1000 سال پیش طی سه دوره بنا شده است، پایه ی اصلی بنا توسط ساسانیان بنا شده و بنای فعلی آن در دوره ی آذری برپا شده است.ساختمان اصلی مسجد جامع در قرن ششم هجری در زمان آل مظفر انجام شده و سپس دیگر بناهای الحاقی به مرور زمان به آن اضافه شده است.یکی از مهمترین ویژگی های این مسجد ساختمان و کاشی کاری معرق داخل و خارج گنبد آن می باشد، روشنایی مسجد بوسیله نور از گچ سفید گنبد و دیوار تامین شده است.مناره مسجد جامع کبیر یزد بلندترین مناره در میان مناره های مساجد موجود در ایران را دارد.

آدرس : خیابان امام خمینی، مقابل برج ساعت، انتهای خیابان مسجد جامع

تصاویر