باغ های مهم شیراز

باغ های مهم شیراز

نقد و بررسی

توضیحات

باغ های مهم شیراز

یکی از جاهای دیدنی شیراز که گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند باغ های شیراز است. درختانی تنومند و سر به فلک کشیده، هوای پاک و محیطی آرام لحظات لذت بخشی را برای بازدیدکنندگان فراهم می کند. برای آشنایی با باغ های مهم شیراز با ایران نیهون همراه باشید.

باغ ارم

باغ ارم شیراز مجموعه ای از بناهای تاریخی و باغ گیاه شناسی است. این باغ در شمال غربی شهر شیراز واقع شده و جزو 9 باغ ثبت شده در یونسکو است. علت اصلی سرسبزی باغ ارم بعلت آب روان و زلالی است که در حوضخانه می گردد و وارد جویی می شود که در تمامی نقاط باغ گسترش یافته است و توسط جوی ها درختان و گیاهان سیراب می کند، علاوه بر این جوی ها قنات نهر اعظم و دو حلقه چاه عمیق نیز در باغ حفر شده است که همگی به سرسبزی باغ ارم کمک می کنند.

باغ هفت تنان

باغ هفت تنان در شمال آرامگاه حافظ قرار گرفته و یکی از قدیمی ترین اماکن تاریخی شیراز به شمار می رود. این باغ مربوط به دوران پیش از حکومت زندیه است ولی عمارت این باغ مربوط به دوران کریم خان زند می باشد. نقاشی های درون این عمارت از شاهکار های دوران زندیه محسوب می شوند. حوض بزرگی نیز در وسط عمارت اصلی وجود دارد که در قدیم از آب رکن آباد پر می شد.

باغ جهان نما

باغ جهان نما از قدیمی ترین باغ های شیراز است که در ضلع شرقی دروازه قرآن واقع شده است. در هنگام اقامت تیمور گورکانی این باغ مورد توجه او قرار گرفت به طوریکه باغی شبیه به آن را در اطاف زادگاهش ، شهر سمرقند احداث کرد.

باغ دلگشا

باغ دلگشا یکی دیگر از باغ های شهر شیراز است که در نزدیکی آرامگاه سعدی قرار گرفته است. این باغ در دوران تیمور گورکانی به اوج آبادی خود رسید. در فاصله حکومت نادرشاه تا خاندان زندیه به این باغ آسیب فراوانی رسید و مجددا در زمان کریمخان زند آباد شد.ساختار باغ ایرانی سه طراحی منحصر بفرد دارد که شامل مسیر عبور جوی آب، دوم دیوارهای بلند محصور و داخل باغ عمارت تابستانی و استخر آب می شود.

 باغ عفیف آباد (گلشن)

باغ عفیف آباد یا باغ گلشن قدیمی ترین باغ شیراز است که در انتهای خیابان عفیف آباد شیراز بنا شده است.این باغ متعلق به دوران صفویه است و در زمان قاجار توسط میرزا علی خان قوام الملک خریداری و نوسازی شد. این باغ در زمان پهلوی به فرح پهلوی هدیه داده شد و سرانجام ارتش موقف شد طی یک مزایده این باغ تاریخی را خریداری کند.

باغ نارنجستان قوام

باغ نارنجستان قوام به نام قوام السلطنه ،حاکم فارس نامیده می شود. قوام السلطنه این بنا را مصادف با حکومت ناصرالدین شاه قاجار احداث کرد. باغ نارنجستان قوام از عناصری مانند حمام گنجینه، حسینیه قوام، مکتب خانه قوام، اندرونی قوام، دیوان خانه قوام، حمام اختصاصی قوام و اصطبل و زنجیرخانه تشکیل شده است.

باغ ملی

یکی دیگر از باغ های شیراز باغ ملی است که در چهارراه حافظیه قرار دارد. زمین های این باغ در قدیم صحرای جعفرآباد بود که با گذر زمان به ساختمان های مسکونی و اداری تبدیل و قسمتی از آن به عنوان باغ ملی در آمد. در زمان حکومت پهلوی این باغ را بهسازی کردند. بوی عطر بهار نارنج در اردیبهشت ماه هوش از سر می برد.

 باغ شاپوری

باغ عمارت شاپوری یا عمارت شاپوری متعلق به عبدالصاحب شاپوری، تاجر بزرگ شیرازی بود که در سال 1397 در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت. تفاوت اصلی این باغ با سایر باغ های ایرانی در ساخت و طراحی آن می باشد. این باغ در اصول اصلی باغ های ایرانی مانند حرکت آب و کاشت درختان هیچگونه شباهتی به باغ های ایرانی ندارد.

 باغ جنت

باغ جنت شیراز در جنوب این شهر و در دوران قاجاریه احداث شده است. این باغ شباهت بسیاری با باغ ارم دارد.از مشخصات این باغ زیبا آبنماهای سراسری، سروهای بلند و زیبا، چمنکاری و گلکاری در سراسر باغ  می باشد.

 باغ نظر

باغ نظر شیراز روبروی ارگ کریم خان زند قرار دارد. این باغ سال ها پیش از به سلطنت رسیدن کریم خان زند احداث شده بود. کریم خان ساختمان هایی را در این باغ بنا نمود تا محلی برای پذیرایی از از مهمانان و سفرای خارجی برای انجام مراسم باشد. درون این باغ موزه پارس، از قدیمی ترین موزه های فارس قرار دارد.

تصاویر